پومپئو، برجام و ماموریت جنگ‌های نیابتی

اعضای تندروی دولت امریکا به دنبال ایجاد مشکل برای نفت ایران هستند

۳۰ فروردین ۱۳۹۷ | ۲۲:۳۰ کد : ۱۹۷۶۱۱۲ اخبار اصلی آمریکا
ترامپ با گماردن شخصیت های بسیار تندرو در تیم امنیت ملی کابینه اش سعی دارد مشکلات بسیاری بر سر راه نفت ایران ایجاد کند.
اعضای تندروی دولت امریکا به دنبال ایجاد مشکل برای نفت ایران هستند

نویسنده: امی مایستر جف

دیپلماسی ایرانی: مایک پمپئو، گزینه انتخابی ترامپ برای وزارت امور خارجه، روز پنجشنبه در سنا اعلام کرد حداکثر تلاشش را برای همکاری با متحدان اروپایی آمریکا در دستیابی به نتیجه ای قابل اطمینان از توافق هسته ای ایران بکار خواهد بست؛ اما به نظر نمی رسد بازار نفت شاهد موفقیت او در این امر باشد. با آغاز حملات موشکی آمریکا، فرانسه و بریتانیا به سوریه، بهای نفت برنت به بیش از بشکه ای ۷۲ دلار افزایش یافت. از سوی دیگر حمله شورشیان یمنی به مواضع نفتی عربستان، خود باعث ایجاد تلاطم در بازارهای نفتی شده است.

به اعتقاد تحلیلگران، با وجود تلاش های اوپک در مرتفع ساختن نوسانات قیمت نفت و کاهش ذخایر نفتی موجود در جهان، تنش های به وجود آمده در منطقه خاورمیانه، بیش از پیش باعث ایجاد هرج و مرج شده و تهدیدی جدی برای آینده نفت به حساب می آید. آمریکا باید در ماه می تصمیم بگیرد چه موضعی در قبال اعمال دوباره تحریم های نفتی علیه ایران اتخاذ خواهد کرد. از سوی دیگر، محمد بن سلمان شاهزاده سعودی هنگام ملاقاتش از واشنگتن تمامی تلاش خود برای لابی با کابینه ترامپ و تحت فشار قراردادن مقامات آمریکایی برای اعمال فشار بر ایران در مورد منع استفاده از سلاح های هسته ای را به کار برد.

ماه گذشته نیز رهبران اروپایی تلویحا احتمال اعمال تحریم های جدید علیه ایران با هدف متعادل ساختن برنامه موشک های هسته ای این کشور را اعلام کردند. اما رویه ملاحظه کارانه اروپاییان به مذاق مقامات سعودی خوش نخواهد آمد. از سوی دیگر، مقامات ریاض می دانند در صورت اعمال تحریم های نفتی علیه ایران، بحث جایگزینی نفت این کشور برای خریداران پیش می آید که در این صورت، عربستان مجبور خواهد بود بار مضاعفی را به دوش بکشد. در صورتی که پیش از این نیز عربستان در جبران کاهش نفت تولیدی ونزوئلا شکست خورده و به عوض جبران کاهش منابع مالی از طریق افزایش تولید، سعی کرد از طریق افزایش قیمت، کمبودهایش را جبران کند، امری که باعث ایجاد دوگانگی در میان کشورهای صادرکننده نفت شد. علاوه بر آن، عربستان در تلاش است از طریق همکاری طولانی مدت با روسیه در زمینه کنترل قیمت نفت، همچنان نفوذ خود در اوپک را حفظ کرده و نوسانات ادواری قیمت نفت را کاهش دهد، اما با توجه به کاهش سرمایه گذاری در تولید جهانی نفت، بویژه از سوی غول های بزرگ نفتی، چگونه تحقق این امر میسر خواهد شد؟

ترامپ با گماردن شخصیت های بسیار تندرو در تیم امنیت ملی کابینه اش، سعی دارد مشکلات بسیاری بر سر راه نفت ایران ایجاد کند، به ویژه با وجود خریدارانی که همچنان در بیم تاثیر تحریم ها بر آینده روابط تجاری شان با آمریکا به سر می برند، ممکن است تا حدودی در این زمینه موفق هم باشد. از سوی دیگر بخشی از استراتژی حمله نظامی به سوریه نیز با هدف کاهش نقش ایران در منطقه صورت گرفته است، زیرا ترامپ بر این باور است هیچ کدام از کشورهای ایران، روسیه و ترکیه از موقعیت مالی چندان قوی برای بازسازی سوریه برخوردار نبوده و راه برای تسلط کامل آمریکا بر این کشور و متعاقب آن ذخایر نفتیش هموار خواهد شد. به همین دلیل نیز اکثر تحلیلگران حوزه انرژی بر این باورند جنبه نفتی حملات نظامی آمریکا را می توان بسیار پررنگ تر از جنبه سیاسی آن درنظر گرفت.

 منبع: سی اف ار/ مترجم: روزبه آرش

کلید واژه ها: مایک پامپئو دونالد ترامپ بهای نفت ایران عربستان سعودی


نظر شما :