واکنش امریکا به تغییر سیاست ترکیه در کوبانی

۲۹ مهر ۱۳۹۳ | ۱۷:۱۵ کد : ۱۹۳۹۸۹۳ سرخط اخبار

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ضمن استقبال از تصمیم ترکیه درباره صدور مجوز برای عبور پیشمرگه ها از ترکیه و رفتن به کوبانی گفت که شکافی بین واشنگتن و ترکیه برای مقابله با داعش وجود ندارد.

به گزارش فارس، «مری هارف» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در کنفرانس خبری روز دوشنبه (دیروز) خود از تصمیم ترکیه به منظور صدور مجوز برای پیشمرگه های کرد عراقی برای عبور از مرز ترکیه و رفتن به شهر کوبانی واقع در شمال سوریه استقبال کرد.

«مولود چاووش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه روز گذشته اعلام کرد که ترکیه در صدد است به پیشمرگه های کرد عراقی اجازه دهد تا از نواحی مرزی این کشور برای رفتن به شهر کوبانی استفاده کند و تصریح کرد که مذاکرات در اینباره ادامه دارد و بدون آنکه توضیحی دهد گفت که آنکارا تمایلی به سقوط کوبانی ندارد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به اظهارات وزیر خارجه ترکیه تصریح کرد: «ما از بیانیه وزارت خارجه ترکیه استقبال می کنیم. وضعیت کوبانی به طور فزاینده ای جدی شده است. ما می بینیم که داعش، نیروها و منابع بیشتری به داخل کوبانی می فرستد.»

این اظهارات چاووش اوغلو بعد از آن مطرح شد که آمریکا محموله هایی شامل تسلیحات و دارو را از طریق مسیر هوایی برای کردهای کوبانی ارسال کرد و ترکیه پیشتر مخالفت خود را با اینگونه اقدامات آمریکا اعلام کرده بود.

«جان کری» وزیر خارجه آمریکا که روز گذشته برای حضور در مراسم تحلیف رئیس جمهور جدید اندونزی به جاکارتا رفته بود، از ترکیه درخواست کرده بود که به پیشمرگه ها و دیگر گروهها اجازه دهد به کوبانی بروند و با داعش مقابله کنند.

هارف ضمن استقبال از این تصمیم ترکیه ادامه داد که با ترکیه درباره نحوه کمک رسانی به کوبانی و مبارزه با داعش ادامه خواهد داشت.

وی وجود شکاف بین ترکیه و آمریکا در خصوص مقابله با داعش را رد کرد و گفت: «اهداف کلی ما کاملاً شبیه به همدیگر است و ما گفت وگوهایی را درباره تاکتیک ها و استراتژی ها و چگونگی اجرا کردن آنها داریم.»

کلید واژه ها: کوبانی پیشمرگه


نظر شما :