بایدن: هرگز از اردوغان عذرخواهی نکردم

۱۳ آبان ۱۳۹۳ | ۲۰:۰۹ کد : ۱۹۴۰۴۳۱ سرخط اخبار

معاون رئیس جمهور آمریکا روز گذشته بر خلاف بیانیه پیشین کاخ سفید، گفت هرگز از اردوغان عذرخواهی نکرده و تنها به توضیح اظهارات خود پرداخته است.

به گزارش خبرگزاری فارس، «جو بایدن» معاون رئیس جمهور آمریکا روز گذشته گفت هرگز به دلیل اظهاراتش در مورد حمایت ترکیه از تروریست ها در سوریه، از «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه عذرخواهی نکرده است.

آقای بایدن که با شبکه سی ان ان گفت وگو می کرد، گفت: «نه، من عذرخواهی نکردم. من هرگز از او عذرخواهی نکردم. من او را به خوبی می شناسم. من با او کار کرده ام. من با او تماس گرفتم و گفتم، "ببین، آنچیزی که از حرف های من گزارش شده، دقیق نبود". این چیزی است که من گفتم.»

این در حالی است که پیش از این و پس از جنجال اظهارات بایدن در مورد ترکیه، عربستان و امارات، «جاش ارنست» سخنگوی کاخ سفید تماس معاون رئیس جمهور آمریکا را با اردوغان را تماسی با هدف عذرخواهی توصیف کرده و گفته بود بایدن «متوجه بود که یک عذرخواهی به آقای اردوغان بدهکار است.»

آقای بایدن ماه گذشته در سخنرانی ای در دانشگاه «هاروارد»، به نقش متحدان آمریکا در تقویت گروه های تروریستی اذعان کرد و گفت این کشورها میلیون ها دلار صرف تسلیح و تقویت گروه هایی کردند که به دنبال تغییر نظام سوریه بودند (اینجا).

وی در آن سخنرانی که واکنش های گسترده ای به همراه داشت، گفته بود: «ترک ها دوستان فوق العاده ای هستند و من همیشه روابط بسیار خوبی با اردوغان داشته ام و زمان زیادی را با او گذرانده ام. سعودی ها، اماراتی ها و بقیه. آن ها چه کار می کردند؟ آن ها آنقدر مصمم به کنار زدن اسد و در اصل یک جنگ نیابتی شیعی-سنی بودند... که صدها میلیون دلار و ده ها و صدها هزار تن تسلیحات را برای هر کسی که با اسد می جنگید، روانه کردند، بدون در نظر گرفتن اینکه افرادی که در حال دریافت این کمک ها بودند، النصره، القاعده و عوامل افراط گرای جهادی بودند که از دیگر بخش های جهان آمده اند.»

وی با اذعان به اینکه همین کمک ها بحران کنونی را شکل داده، گفت: «ظهور داعش همه را از خواب بیدار کرد. یعنی همان القاعده عراق که بعد از رانده شدن از این کشور، در شرق سوریه برای خود فضایی پیدا کرد و با النصره وارد همکاری شد. یعنی همان گروهی که ما از اول آن را تروریستی اعلام کردیم، اما نتوانستیم متحدان خود را متقاعد کنیم که آن را مورد حمایت قرار ندهند.»

یک روز پس از این اظهارات و واکنش تند اردوغان که گفت این اظهارات بایدن را فراموش نمی کند، هم دفتر ریاست جمهوری آمریکا و هم کاخ سفید به صراحت اعلام کردند که بایدن در تماس با آنکارا، بابت اظهارات خود عذرخواهی کرده است.

دفتر بایدن از اظهارنظر در مورد اختلاف میان بیانیه های منتشره و اظهارات اخیر معاون رئیس جمهور آمریکا خودداری و تنها تصریح کرده است که از صحبت های ماه گذشته بایدن بد برداشت شده است.

بایدن قرار است در ماه جاری میلادی در ترکیه با اردوغان دیدار کند. این اولین دیدار دو طرف پس از جنجال صحبت های معاون رئیس جمهور آمریکا خواهد بود.

کلید واژه ها: بایدن اردوغان معاون رئیس جمهور معاون رئیس جمهور آمریکا


نظر شما :