اردوغان و بایدن درباره داعش به توافق نرسیده‌اند

۰۳ آذر ۱۳۹۳ | ۰۰:۴۳ کد : ۱۹۴۱۱۸۲ سرخط اخبار

اختلاف آمریکا و ترکیه بر سر برخورد با گروه تروریستی داعش پس از دیدار معاون باراک اوباما با رئیس ترکیه هم برطرف نشد.

 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه العالم، جو بایدن، معاون رئیس جمهور آمریکا٬ دیروز شنبه با رجب طیب اردوغان٬ رئیس جمهور ترکیه دیدار و گفت وگو کرد. این نشست چهار ساعت به طول انجامید.

بایدن پس از این دیدار در نشست خبری مشترک با اردوغان گفت که در این نشست علاوه بر مقابله با گروه تروریستی داعش، درباره تقویت مخالفان دولت سوریه و گذار سیاسی در "سوریه بدون بشار اسد" هم بحث شده است.

به نوشته رویترز٬ بایدن و اردوغان جزییاتی از چگونگی همکاری دو کشور و نقش آفرینی احتمالی ترکیه در مواجهه با تروریست های داعش در سوریه و عراق ارایه ندادند. اما اخبار منتشرشده نشان می دهند که اختلاف دو طرف بر سر این موضوع همچنان به قوت خود باقی است.

ترکیه به فقدان اراده جدی برای مبارزه با داعش متهم می شود. این کشور در برابر تقاضای آمریکا برای نقش آفرینی موثرتر خواهان آن است که براندازی دولت مردمی سوریه نیز به عنوان هدف ائتلاف بین المللی تعیین و تبیین شود.

آنکارا همچنین تاکید دارد که شمال سوریه به منطقه امن برای استقرار آوارگان جنگی این کشور و نیز به محلی برای آموزش نیروهای مخالف دولت سوریه بدل شود. برای تحقق این امر دولتمردان ترکیه خواهان برقراری منطقه پرواز ممنوع بر فراز مناطق شمالی سوریه هستند.

آمریکا از جمله خواهان آن است که ترکیه اجازه استفاده از پایگاه هوایی "اینجرلیک" (در جنوب ترکیه، در نزدیکی مرز سوریه) را به ائتلاف بین المللی علیه داعش بدهد. درحال حاضر هواپیماهای ائتلاف برای هدف قرار دادن مواضع داعش در سوریه عمدتا از اردن یا سایر کشورهای دورتر منطقه برمی خیزند.

با این همه بایدن و اردوغان در نشست خبری خود با خبرنگاران اشاره ای به این موارد نکردند. خبرگزاری اسوشتید پرس در این باره خبر داد که اگر توافقی بر سر اختلاف نظرها صورت گرفته باشد٬ این توافق به صورت "محرمانه" بوده است.

در نشست خبری روز شنبه بایدن و اردوغان، هر دو بر سابقه شش دهه همکاری ترکیه و آمریکا که هر دو از اعضای ناتو هستند تاکید کردند. بایدن گفت که روابط آمریکا و ترکیه "به قوت همیشه باقی است". اردوغان نیز ابراز خوشحالی کرد که در بیش تر موضوعات با آمریکا هم عقیده است. او از همکاری بیش تر و ادامه روند مذاکرات خبر داد.
 

کلید واژه ها: اردوغان بایدن


نظر شما :