معاون جدید وزارت خارجه آمریکا کیست؟

جانشین برنز، بازیگر با نفوذ در مذاکرات هسته ای

۲۶ آبان ۱۳۹۳ | ۱۳:۳۴ کد : ۱۹۴۰۷۱۲ آمریکا ترجمه برگزیده
نویسنده خبر: حسین هوشمند
تونی بلینکن یکی از بازیگران با نفوذ در پشت صحنه ی مذاکرات هسته ای با ایران است.
جانشین برنز، بازیگر با نفوذ در مذاکرات هسته ای

دیپلماسی ایرانی: کاخ سفید اعلام کرد که باراک اوباما، تونی بلینکن را به عنوان معاون وزارت خارجه و نفر دوم این وزارت خانه انتخاب کرده است. بلینکن قرار است در صورت تایید سنا، جانشین ویلیام برنز شود که ماه پیش اعلام کرد پس از 32 سال بازنشسته می شود. بلینکن 52 ساله هم اکنون معاون مشاور امنیت ملی باراک اوباما است. رقابت زیادی میان وندی شرمن معاون سیاسی کنونی وزارت خارجه و نفر شماره سوم این وزارت خانه و بلینکن برای تصدی این پست وجود داشت. شرمن گزینه ی مد نظر جان کری بود، کری معتقد بود که شرمن به خاطر هدایت مذاکرات هسته ای با ایران شایستگی تصدی این پست را دارد، ولی نظر کاخ سفید بر روی بلینکن بود. با این حال کری با انتشار بیانیه ای گفت که بیش از 20 سال است که بلینکن را می شناسد و با وی کار کرده است.

جو بایدن، معاون رئیس جمهور که بلینکن مشاور امنیت ملی وی هم محسوب می شود در بیانیه ای گفته است «او یک ستاره ی واقعی است که نه تنها مورد تحسین و احترام رئیس جمهور و من قرار دارد، بلکه همتایانش در سراسر مناطق جهان هم همین نظر را درباره وی دارند. تونی هم همانند ویلیام برنز سبک و شیوه ای دارد که می تواند کارها را انجام دهد. او قادر به ایجاد روابط دیپلماتیک قوی است چون دارای صداقت مطلق است. من سال ها این فرصت را داشتم که با وی کار کنم. او آزمایشش را پس داده و تحت فشار هم عملکرد خوبی داشته است. او مرد خوبی است، من به وی افتخار می کنم»

سوزان رایس مشاور امنیت ملی دولت اوباما هم که بلینکن معاون وی است در بیانیه ای گفت «بلینکن توانایی رسیدن به اجماع در طیف گسترده ای از مسائل چالشی مربوط به سیاست را دارد. او سهم مهم و دست اولی از تخصص و رهبری در سازمان ها و افرادی که به سیاست خارجی ما شکل می دهند، دارد.»

بلینکن 16 آوریل 1962 در یونکرز نیویورک در خانواده ای یهودی به دنیا آمد. والدین وی جودیت و دونالد بلینکن هستند. تونی تا سال 1971 در نیویورک زندگی می کرد و به مدرسه ی دالتون می رفت تا این که مادرش از پدرش جدا شد و به پاریس رفت و با ساموئل پیسار که بازمانده ی هلوکاست و حقوقدان است، ازدواج کرد. پیسار در اردوگاه های آشویتز و داخائو حضور داشته و تاثیر زیادی بر عقاید تونی داشته است.

تونی پس از تحصیل در دانشگاه کلمبیا به دانشگاه هاروارد رفت و تحصیلاتش را در آن جا به اتمام رساند. بعد از دانشگاه بلینکن در نشریه نیو ریپابلیک مشغول به فعالیت شد. پس از این وی به عنوان یک دموکرات وارد سیاست شد و در انتخابات ریاست جمهوری 1988 به پدرش برای جمع آوری کمک برای مایک دوکاکیس کاندیدای دموکرات کمک می کرد.

در دهه ی 1990 در دولت بیل کلینتون، استیون اوکسمن، معاون اروپا و کانادای وزیر خارجه، بلینکن را استخدام کرد و وی وارد وزارت خارجه شد. در همین دولت، کلینتون عموی تونی، آلن را به عنوان سفیر آمریکا در بلژیک و سپس پدر وی را به عنوان سفیر آمریکا در مجارستان انتخاب کرد. مدتی بعد رابرت بورستین، نویسنده ی سخنرانی های کلینتون، بلینکن را به شورای امنیت ملی آورد و وی نویسنده ی سخنرانی های رئیس جمهور در زمینه سیاست خارجی شد.

برگر، مشاور امنیت ملی کلینتون درباره بلینکن می گوید «من به دنبال شخصی بودم که هم بتواند سخنرانی های رئیس جمهور را بنویسد و هم بتواند به طور گسترده درباره امور استراتژیک فکر کند.» بلینکن در دولت کلینتون مسئول امور اروپای شورای امنیت ملی آمریکا نیز بود. بلینکن در دوران بوش از دولت خارج شد و در مرکز مطالعات استراتژیک و بین المللی مشغول به فعالیت شد. وی در سال 2002 به کمیته روابط خارجی سنا رفت و مدیر کارکنان این کمیته شد. در زمانی که وی در این کمیته بود با سناتور بایدن و اوباما آشنا شد.

در سال 2008، بلینکن در کمپین بایدن برای انتخابات ریاست جمهوری حضور داشت و بعد از این که وی به عنوان معاون رئیس جمهور انتخاب شد، به عنوان مشاور امنیت ملی معاون رئیس جمهور مشغول شد تا این که در 25 ژانویه 2013 توسط رئیس جمهور به عنوان معاون مشاور امنیت ملی منصوب شد. بلینکن یکی از مشاورین نزدیک به اوباما در حلقه ی تیم امنیت ملی وی است، وی در کنار بایدن، تام دانیلون، معاون وی، دنیس مک دونا و جان برنن، مسئول مبارزه با تروریسم، حلقه ای را تشکیل می دادند که بنا به گفته ی دانیلون یکی از حلقه های با ثبات در طول 4 سال و نیم بود.

پس از خروج دانیلون از کاخ سفید و انتصاب مک دونا به عنوان رئیس دفتر اوباما و انتقال برنن به سازمان سیا، در حال حاضر بلینکن در تیم امنیت ملی باقی مانده است و به انتقادات درباره ی استراتژی در سوریه پاسخ می دهد. بلینکن یکی از طراحان استراتژی اوباما درمبارزه با داعش محسوب می شود، وی همچنین فرآیند تعیین جانشین پس از استعفای نوری مالکی از مقام نخست وزیری را مدیریت کرده است.

بایدن که در دولت مسائل عراق را مدیریت می کرد درباره نقش بلینکن می گوید «ما بدون تلاش های زیاد بلینکن نمی توانستیم از عراق خارج شویم» بلینکن یکی از بازیگران با نفوذ در پشت صحنه ی مذاکرات هسته ای با ایران هم هست. وی همچنین یکی از طراحان سیاست ها در قبال سوریه است. یکی از منابع ناشناس درباره ی وی به فارن پالسی می گوید که بلینکن در کاخ سفید به عنوان یک فرد دانشگاهی و غیر ایدئولوژیک شناخته می شود.

انتشار اولیه: سه شنبه 20 آبان 1393 / انتشار مجدد: دوشنبه 26 آبان 1393

حسین هوشمند

نویسنده خبر

عضو هيئت تحريريه ديپلماسي ايراني

hossein. houshmand@gmail.com

 

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: مشاور امنیت ملی بایدن بلینکن معاون وزير خارجه جان كري برنامه هسته ای ایران مذاکرات مذاكرات هسته اي ايران حسین هوشمند


نظر شما :