آمریکایی ها از این حملات خبر داشتند

حمله جنگنده های ایران به مواضع داعش

۱۱ آذر ۱۳۹۳ | ۱۸:۳۹ کد : ۱۹۴۱۵۰۶ اخبار اصلی خاورمیانه
ایران پیش از این تسلیحات و تجهیزات به دولت عراق می داد و آن گونه که مقامات می گویند این اولین باری است که نیروی هوایی ایران علیه داعش حملاتی انجام می دهد.
حمله جنگنده های ایران به مواضع داعش

دیپلماسی ایرانی: لیست کشورهایی که مواضع داعش در عراق را بمباران کرده اند، تاکنون شامل متحدین سنتی ایالات متحده یعنی کانادا، بریتانیا و فرانسه بوده است. هم اکنون به نظر می رسد ایالات متحده یک شبه شریکی در آسمان پیدا کرده است: ایران. یکی از مقامات دفاعی ایالات متحده به هافینگتون پست گفته است که آمریکا از حمله ی ایرانی ها که در همان منطقه ای است که نیروهای ائتلاف به رهبری ایالت متحده علیه داعش حمله می کنند، آگاهی داشته اند. مقامات می گویند که حملات ایرانی ها بعید است که تا زمانی که عراق تحت حمله ی گروه افراطی داعش است، پایان یابد. این مقام نظامی در ادامه می گوید این بمباران تا زمانی که ایران تهدیدی فوری برای نیروهای ایالات متحده در آسمان نباشد، نیازی به واکنش دادن ندارد.

یک مقام نظامی اعلام کرد: «ما از این مسئله آگاهی داشتیم. نمی خواهم بگویم ما نگران بودیم، بلکه حواسمان به آنها هست.» وی در ادامه می گوید که بمباران ایرانی ها در نزدیکی مرز خودشان بوده و در منطقه ای دیگر از عراق بوده است که ایالات متحده و ائتلاف مشغول بمباران آن هستند. این مقام نظامی به شرط عدم افشای نامش این حمله را تایید کرده است.

این درحالی است که ایران پیش از این تسلیحات و تجهیزات به دولت عراق می داد و آن گونه که مقامات می گویند این اولین باری است که نیروی هوایی ایران علیه داعش حملاتی انجام می دهد. حقیقت این است که ایالات متحده این سطح مشارکت ایران را به چالش نمی کشد و در واقع این قوی ترین مدرکی است که تاکنون دولت اوباما از دولت ایران به عنوان یک شریک تاکتیکی در خاورمیانه می بیند. موضع بحث برانگیزی که در این رابطه وجود دارد متحدین ایالات متحده – شامل رژیم اسرائیل و دولت های عربی که به برخورد با داعش کمک می کنند یعنی عربستان سعودی و امارات متحده عربی – هستند که حس می کنند ایران تهدیدی برای آنها است.

خبر مقامات نظامی ادعای نشریه نظامی بریتانیایی و روزنامه هاآرتص مبنی بر پرواز هواپیماهای ایران برفراز آسمان عراق را تایید می کند. آن گونه که هر دو منبع گفته اند این هواپیما در اواخر نوامبر در فیلمی که الجزیره پخش کرده، مشخص بوده است. آنها از تابستان که بزرگترین کمپین مبارزه با داعش تشکیل شده است، در حال کمک و مشاوره به ارتش عراق – متحد کلیدی آمریکا در زمینه مبارزه زمینی با داعش – بودند.

چندان مشخص نیست که بتوانیم تشخیص دهیم این جنگنده ایرانی بوده است، هر دو منبع خبری گفته بودند که از این نوع جنگنده فقط دو کشور که هم اکنون در حال حمله به مواضع داعش هستند، در اختیار دارند، یعنی ایران و ترکیه. علاوه بر این بر سر زمان بندی این حملات میان دو منبع اختلاف وجود دارد. نشریه بریتانیایی تاریخ فیلم را 30 نوامبر می داند و هاآرتص روز یک دسامبر گزارش داده که این حمله چند روز پیش انجام شده است.

مقامات می گویند که ایالات متحده پیش از این گزارش ها، از حملات ایرانی ها آگاه شده بوده و می دانسته که این هواپیماها متعلق به نیروی هوایی ایران است. این مقام در ادامه می گوید «حضور ما موجب شده است تا بتوانیم به خوبی از آن چه در حریم هوایی عراق رخ می دهد مطلع شویم. ما نمی توانیم بدون داشتن اطلاعات خوب در عراق عملیات انجام دهیم.» کاخ سفید و وزارت خارجه هنوز به گزارش مقامات نظامی واکنش نشان نداده اند.

ایران چند ماه قبل تر از این که ایالات متحده در ماه آگوست مبارزه اش علیه داعش را آغاز کند، به دولت عراق به منظور مبارزه با داعش کمک می کرد. با وجود مداخله آمریکا، تهران همچنان دارای نفوذ زیادی بر دولت عراق است و متعهد به مبارزه با داعش است. در ماه سپتامبر یکی از فرماندهان ارشد نظامی ایران تهدید کرد در صورتی که داعش به مرزهای ایران نزدیک شود، ایران در خاک عراق هم به آنها حمله خواهد کرد. جاش ارنست سخنگوی کاخ سفید ماه نوامبر گفته بود که: «میان ایالات متحده و ایران بر سر مبارزه با داعش همکاری وجود ندارد ولی دو کشور دارای منافعی برای شکست دادن این گروه هستند و نمایندگانی از دو کشور درباره تلاش هایی برای شکست این گروه با هم بحث و تبادل نظر داشته اند.»    

منبع: هافینگتون پست/ مترجم: حسین هوشمند

کلید واژه ها: مبارزه با داعش جنگنده های ایران اف 4


( ۳ )

نظر شما :