کسی که کابوس امریکایی‌ها است

قاسم سلیمانی، اسطوره رسانه‌های غربی

۱۹ آذر ۱۳۹۳ | ۱۳:۵۷ کد : ۱۹۴۱۵۵۰ ترجمه برگزیده خاورمیانه
واشنگتن او را در راس جنگ میدانی‌‌اش برای تحقق طرح خاورمیانه بزرگ‌، بزرگ‌تر و رو به بزرگی‌اش می‌داند. کسی که خواب امریکا را در خاورمیانه به کابوس تبدیل کرده و همه رویاهای آن را بر باد داده است.
قاسم سلیمانی، اسطوره رسانه‌های غربی

دیپلماسی ایرانی: رسانه های غربی او را "شبح" توصیف می کنند. داستان هایی شبه اسطوره ای از او بر سر زبان ها است. از او به عنوان یک عقل مدبر استراتژیک، نظامی و امنیتی صحبت می کنند. واشنگتن او را در راس جنگ میدانی اش برای تحقق طرح خاورمیانه بزرگ ، بزرگ تر و رو به بزرگی اش می داند. کسی که خواب امریکا را در خاورمیانه به کابوس تبدیل کرده و همه رویاهای آن را بر باد داده است. واشنگتن پشت هر تصویری که از او منتشر می شود، تاریکی عمیقی می بیند و صدای زمزمه او را در هر معرکه ای در منطقه می شنود. ژنرالی عالی رتبه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران. تا یک دهه پیش کمتر کسی از او اطلاعی داشت. همیشه مرد پشت پرده بود. کارش را می کرد، و همچنان هم می کند، اما کاملا سری. بسیار به ندرت از او چیزی در ملاء عام شنیده می شود، یا نقل قول یا تصویری از او مشاهده می شود. سبزه رو، چهارشانه، تیزبین و بسیار باانگیزه است. طبیعتی آرام دارد. عاشق سادگی است و بسیار مردم دوست است. هیچ کس لحظه آمدن و رفتن او را احساس نمی کند. فردی پراگماتیک است که همه تناقض ها را دور خود جمع می کند بدون این که کسی را از خود براند یا این که بخواهد از مواضع و اصولش کوتاه بیاید. اگر با او بنشینی انگار احساس می کنی که همه مردم در او جمع شده اند. گویی که دنیا در یک ساعت نزد او جمع شده است. چشمانش حکایت از مخزنی از تجارب و توصیه دارد.

دایره نفوذش شامل کل منطقه می شود، از پاکستان و افغانستان تا تونس و یمن. در سرزمین شام او را به اسم "حاجی" صدا می کنند. اولین جای پایش را با ایجاد مقاومت لبنان مستحکم کرد، بعد از آن مقاومت لبنان و فلسطین را کامل کرد. آغوش سوریه همیشه به روی او باز بوده به گونه ای که به همت او به مرکز لجستیکی مقاومت تبدیل شده است. بارها از آنها دیدن کرده است. در میدان نبرد در هر مناسبتی حضور داشته، شاید بارزترین آن جنگ جولای، ابتدای عملیات نظامی در سوریه بوده که مدت ها در آن جا ماند تا بتواند خودش درگیری ها را اداره کند، بسیاری از درگیری ها را خود مستقیما و در میدان حضور داشته است. گفته می شود او سرزمین شام را ترک نکرد تا زمانی که مطمئن نشد حکومت رئیس جمهور بشار اسد تثبیت یافته است.

یونتان توسیه کوهن، در یکی از پایگاه های اسرائیلی درباره او می نویسد: «قاسم سلیمانی مرد اول میدان عمل در ایران است، رئیس جمهور حسن روحانی چیزی جز وجهه ایران در برابر غرب نیست.» شاید بتوان گفت که این نظر غالب اسرائیلی ها نسبت به فرمانده «سپاه قدس» در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی باشد.

پیچیدگی ها، خبرگی و شیوه همیشه غامض او در کار سبب شده است تا روزنامه های غربی به ویژه امریکایی شخصیت او را با صفت های اسطوره ای، غریب و پیچیده توصیف کنند: «فرمانده سایه»، «سوارکار سایه ها»، «دشمن دوست داشتنی» یا «الهه انتقام». این القاب در زمان های مختلف و به مناسبت های گوناگون به او داده شده است اما ضرورتا به این معنا نیست که شخصیتی که درباره او صحبت کردیم واقعا همین ویژگی ها را داشته باشد، پروپگاندای امریکایی هر آن چه مناسب خود ببیند، ترویج می کند نه آن چه واقعا مناسب فرد یا آن شخصیت باشد.

 

منبع: الاخبار / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

انتشار اولیه: پنج شنبه 13 آذر 1393 / انتشار مجدد: چهارشنبه 19 آذر 1393

کلید واژه ها: قاسم سليماني سوريه عراق


نظر شما :