ظریف: اردوغان به تهران سفر می کند

۲۶ آذر ۱۳۹۳ | ۱۹:۲۴ کد : ۱۹۴۲۰۱۹ سرخط اخبار

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: امیدوارم اولین سفر وزیر خارجه ترکیه آغاز یک روند پرتحرک تری از روابط دو کشور دوست و برادر باشد.

به گزارش خبرگزاری فارس، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان پیش از ظهر امروز -چهارشنبه- پس از دیدار و گفت وگو با مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه در نشست خبری مشترک در جمع خبرنگاران به تشریح گفت وگوها با همتای ترک پرداخت.

رئیس دستگاه دیپلماسی ضمن ابراز خرسندی از حضور وزیر خارجه ترکیه در تهران، گفت: امیدوارم این اولین سفر وزیر خارجه به ایران هم خاطرات خوبی را برای ایشان داشته باشد و هم آغاز یک روند پر تحرک تری از روابط بین دو کشور مسلمان، همسایه، برادر و دوست ایران و ترکیه باشد.

وی افزود: روابط بسیار گسترده و مهمی با ترکیه به عنوان یک همسایه خوب داشته و داریم. رهبران دو کشور در طی دیدارهای متعددی که در سال گذشته داشتند، اهداف مهمی را هم در حوزه روابط اقتصادی و هم در حوزه روابط سیاسی و منطقه ای برای دو کشور برنامه ریزی کردند. هدف رسیدن به ۳۰ میلیارد دلار حجم روابط اقتصادی تا پایان سال ۲۰۱۵ هدف مشترک رهبران دو کشور است.

ظریف ادامه داد: تشکیل کمیسیون عالی مشترک بین دو کشور به ریاست روسای جمهور ایران و ترکیه که نخستین جلسه آن در سفر رسمی آقای روحانی به آنکارا صورت گرفت و جلسه دوم در سفر آتی آقای رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه به تهران طی ماه آینده میلادی شکل خواهد گرفت، نمونه ویژه ای از نوع روابط عالی دو کشور ایران و ترکیه است. امیدواریم این روابط گسترش یابد.
رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: موضوعات کوچکی که در روابط دوجانبه ما وجود دارد موضوعاتی است که به سادگی و با کمک و همکاری دو کشور قابل حل و فصل است و امیدواریم تردد کامیون ها در مرزهای دو کشور با تدبیر و اراده سیاسی دو کشور به زودی حل شود. فعلا این مشکل تا حد زیادی موقتا حل شده و امیدواریم با همکاری مسئولان راه و ترابری دو کشور این مشکل به زودی و به صورت عادلانه برای هر دو کشور حل شود.

وی در ادامه با بیان اینکه ایران و ترکیه در مورد موضوعات منطقه ای دارای دیدگاه های مشترک فراوانی هستند، اظهار داشت: این دیدگاه ها از اصول مبنایی دو کشور نشأت می گیرد.البته تفاوت دیدگاه هایی نیز در برخی موارد داریم. با وجود یک دشمن مشترک بزرگ در منطقه که خطر افراط، ترور و فرقه گرایی است، نیاز داریم که هر چه بیشتر مواضع خود را در برابر این دشمن مشترک نزدیک کرده و همکاری کنیم و مانع از ورود تروریست ها به عراق و سوریه شویم و برای مقابله با تروریست ها همکاری کنیم.

ظریف ادامه داد: امیدواریم با گفت وگوی بیشتر و تشریک دیدگاه ها و رد و بدل کردن نظرات بتوانیم تفاوت های دیدگاهی بین ما و دوستان در ترکیه درباره سوریه را به حداقل برسانیم.

وی خاطرنشان کرد: نه ایران و نه ترکیه تمایل دارند که ببینند مردم سوریه قربانی افراط و ترور و خشونت باشند. همه ما خواستار آن هستیم که هر چه سریع تر در سوریه صلح برقرار شود و مردم سوریه بتوانند آینده خود را بدون دخالت خارجی تعیین کنند. اینها زمینه های مشترکی است که ما می توانیم علیر غم اختلاف دیدگاهی که داریم روی آن کار کنیم.امیدواریم منطقه ما یک بار دیگر روی آرامش، ثبات، همکاری، صلح و توسعه را ببیند.

وزیر خارجه ادامه داد: خوشحالیم که با دوستان ترک در مورد عراق زمینه های همکاری مشترک زیادی با دوستان ترک پیدا کردیم و این زمینه ها را با حضور فعال دولت عراق گسترش خواهیم داد. در سایر زمینه ها به همین شکل ادامه خواهیم داد.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشور عنوان کرد: معتقدم سفر امروز وزیر خارجه ترکیه به ایران آغاز جدیدی برای روابط گسترده تر دوجانبه، منطقه ای و بین المللی بین دو کشور و مردم دوست و برادر خواهد بود. امیدوارم این سفر آغاز برای تبادل های گسترده تر بین بنده و وزیر خارجه ترکیه و مسئولان دو کشور باشد.

ظریف بر همکاری دو کشور برای مقابله با افراط و تروریسم تاکید کرد.

وزیر خارجه کشورمان در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص مذاکرات هسته ای گفت: مذاکرات ما با ١+٥ مذاکرات مستمری است و مذاکرات با آمریکا منحصر به موضوع هسته ای می باشد.

وی ادامه داد: همه کشورها بخصوص ١+٥ به این نتیجه رسیده اند که تحریم ها راهگشا نبوده است.

وزیر خارجه کشورمان زمینه رسیدن به تفاهم را امکانپذیر دانست و افزود: معتقدیم که دنیا نیاز به این تفاهم دارد.

کلید واژه ها: وزیر خارجه ترکیه


نظر شما :