تازه‌واردان کنگره چه برنامه‌هایی دارند؟

جمهوری‌خواهان آمریکا به دنبال تحریم‌های جدید علیه ایران

در صورت عدم حمایت کافی نمایندگان از دو لایحه تحریم‌های جدید علیه ایران و برنامه خط لوله کی استون، امکان وتوی آن‌ها توسط اوباما وجود خواهد داشت.
جمهوری‌خواهان آمریکا به دنبال تحریم‌های جدید علیه ایران

نویسنده: برگس اورت

دیپلماسی ایرانی: جمهوری خواهان روی کار آمده در کنگره آمریکا با آماده سازی دو لایحه برای تصویب در ماه ژانویه در زمینه اعمال تحریم های جدید علیه ایران و تصویب برنامه خط لوله کی استون در کانادا و آمریکا، باراک اوباما رئیس جمهور این کشور را با چالش های جدیدی مواجه خواهند ساخت.

سناتورهای جمهوری خواه و مشاوران آن ها بر این باورند که سنا در هفته های اول سال جدید میلادی به اعمال تحریم های اقتصادی شدید تر علیه ایران رای مثبت خواهد داد.

جمهوری خواهان اقدامات تنبیهی خود علیه ایران را با بررسی مجدد لایحه پیشنهادی سناتور مارک کرک و رابرت منندز که سال پیش ارائه شده بود، آغاز خواهند کرد. به رغم مخالفت از سوی کاخ سفید، سال گذشته ۶۰ سناتور از هر دو حزب حمایت خود را از این لایحه اعلام کردند.

مارک کرک و سناتور لیندزی گراهام در چند روز گذشته اعلام کردند رای گیری در خصوص لایحه اعمال تحریم علیه ایران احتمالا در ماه ژانویه و پس از رای گیری بر سر برنامه خط لوله کی استون، صورت خواهد گرفت. برنامه خط لوله کی استون احتمالا اولین لایحه ای خواهد بود که جمهوری خواهان در سنا مورد بررسی قرار می دهند و این در حالی است که احتمال مخالفت باراک اوباما با این لایحه وجود دارد.

رهبران حزب جمهوری خواه هنوز زمان بندی دقیق برای بررسی لوایح قانونی را نهایی نکرده اند، اما سناتورهای دو حزب و سناتور میچ مک کانل رهبر اکثریت در سنا از پیشنهاد بررسی لایحه پیشنهادی تحریم علیه ایران حمایت می کنند. اگرچه مذاکرات دیپلماتیک بر سر برنامه هسته ای ایران همچنان میان گروهی از کشورهای غربی و ایران ادامه دارد، اما به نظر می رسد اکثریت جمهوری خواه در سنای آمریکا در برابر ایران موضع تقابلی اتخاذ کرده اند.

دون استوارت سخنگوی مک کانل روز دوشنبه تصریح کرد: «این مسئله (لایحه اعمال تحریم علیه ایران) اهمیت زیادی دارد، یک اولویت محسوب می شود و سناتورهای دو حزب از آن حمایت می کنند.»

مجلس نمایندگان که تحت کنترل جمهوری خواهان است در سال ۲۰۱۳ لایحه اعمال تحریم های جدید علیه صنعت انرژی ایران را تصویب کرد؛ اگرچه، این لایحه هیچگاه در سنای آمریکا مورد بررسی قرار نگرفت. در لایحه پیشنهادی کرک و منندز به اعمال تحریم علیه ایران در صورت کنار کشیدن تهران از مذاکرات هسته ای کنونی و یا نقض توافق اولیه، پرداخته شده است. توافق اولیه هسته ای که در سال ۲۰۱۳ حاصل شد، متوقف شدن برخی فعالیت های هسته ای ایران را در برابر تسهیل تحریم های اقتصادی در پی داشت. در پی توافق اولیه در ماه نوامبر، مذاکرات هسته ای در تلاش برای دستیابی به توافقی جامع و نهایی تا ماه ژوئیه ادامه یافت و بعد از آن نیز تمدید شد. توافق نهایی هسته ای با هدف پایان دادن به برنامه هسته ای ایران و تسهیل تحریم های اعمال شده علیه اقتصاد این کشور دنبال می شود.

سناتور لیندزی گراهام و باب کورکر که رئیس آتی کمیته روابط خارجی سنا خواهد بود، در لایحه ای دیگر خواستار شدند کنگره آمریکا تصمیم گیرنده نهایی در زمینه توافق هسته ای با ایران باشد. گراهام در کنفرانس خبری مشترک با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل گفت: «زمانی که مسئله ایران مطرح باشد، کنگره با شدت عمل برخورد خواهد کرد. کنگره از واقعی بودن تحریم ها علیه ایران کسب اطمینان می کند و با هر اشتباه، تحریم های جدیدی علیه این کشور اعمال خواهد کرد. در نهایت کنگره ای را شاهد خواهید بود که حرف آخر را در خصوص توافق جامع با ایران می زند و در این زمینه تصمیم گیرنده است.»

در آغاز سال ۲۰۱۴، ده ها نفر از سناتورهای دموکرات آمریکا به طور رسمی حمایت خود را از لایحه کرک و منندز اعلام کرده بودند، با این حال اندکی بعد از حمایت از این لایحه دست کشیدند. باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در آن زمان در خصوص تاثیرات منفی تصویب لایحه اعمال تحریم های جدید علیه ایران بر روند مذاکرات هشدار داد.

حمایت ۶۰ سناتور از لایحه کرک و منندز به معنای تصویب این لایحه در سنا و مجلس نمایندگان خواهد بود. در این حال، مشاوران سناتورهای دموکرات روز دوشنبه از اشاره به میزان حمایت لایحه پیشنهادی اعمال تحریم علیه ایران در میان نمایندگان این حزب، خودداری کردند.

در واقع، بزرگترین چالش برای حامیان دو لایحه اعمال تحریم های جدید علیه ایران و برنامه خط لوله کی استون این است که در صورت عدم حمایت کافی نمایندگان از این دو لایحه، امکان وتوی آن ها توسط اوباما وجود خواهد داشت. در شرایط کنونی، برای اینکه اوباما نتواند لوایح تصویبی کنگره را وتو کند، لازم است ده ها سناتور دموکرات در مخالفت آشکار با کاخ سفید برخیزند.

جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید در ماه نوامبر اعلام کرد بررسی اقدامات تنبیهی علیه ایران در کنگره در زمان برگزاری مذاکرات، اثری منفی بر روند گفتگو ها خواهد داشت. خودداری چندین سناتور میانه رو حزب دموکرات از حمایت از لایحه پیشنهادی اعمال تحریم علیه ایران، مخالفت اوباما با این لایحه و نبود اتحاد میان سناتورهای جمهوری خواه در حمایت از این لایحه، شرایط را برای کسب ۶۷ رای مثبت در سنا که امکان وتوی لایحه را از اوباما می گیرد، دشوار ساخته است. با این حال، سناتور کرک روز یکشنبه در گفتگو با شبکه خبری فاکس نیوز اعلام کرد انتظار می رود سناتورهای هر دو حزب از این لایحه حمایت کنند. وی حتی پیش بینی کرد حمایت اکثریت نمایندگان از این لایحه وتوی آن را توسط اوباما غیرممکن سازد.

منبع: پولیتیکو / مترجم: طلا تسلیمی

کلید واژه ها: تحریم علیه ایران منندز کنگره آمریکا


نظر شما :