تاکید اوباما به توافق جامع با ایران

۲۳ دی ۱۳۹۳ | ۱۳:۵۱ کد : ۱۹۴۳۰۲۱ سرخط اخبار

فرارو- کاخ سفید آمریکا می گوید در تازه ترین گفت وگوی تلفنی میان رئیس جمهوری آن کشور و نخست وزیر رژیم اسرائیل، باراک اوباما بر تمرکز ایالات متحده برای رسیدن به «توافقی جامع» با ایران، که به جامعه جهانی اطمنیان دهد برنامه اتمی تهران صلح آمیز است، تاکید کرد.

کاخ سفید ایالات متحده در اطلاعیه ای کوتاه در مورد گفت وگوی تلفنی روز ۲۲ دی ماه میان باراک اوباما و بنیامین نتانیاهو، می گوید رئیس جمهوری آمریکا بر توافقی جامع تاکید کرده است که «نگذارد ایران به جنگ افزار هسته ای دست یابد و به شکل قابل اثباتی، جامعه جهانی را از طبیعت کاملا صلح آمیز برنامه اتمی آن مطمئن سازد».

رئیس جمهوری ایالات متحده در عین حال به نتانیاهو اطمینان داده است که آمریکا «به بقای امنیت اسرائیل و بر اهمیت ادامه همکاری های نزدیک در این مورد با اسرائیل، تعهدی استوار دارد».

رهبران آمریکا و رژیم صهیونیستی در حالی به گفت وگوی تلفنی در مورد مذاکرات و برنامه اتمی ایران پرداخته اند که جان کری، وزیر خارجه ایالات متحده قرار است در روزهای پیش رو با محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، دیدار کند.

دیداری که در ادامه مذاکرات میان ایران و گروه ۵+۱ انجام می شود و خبرگزاری فرانسه می گوید، وزیر خارجه ایالات متحده امیدوار است به روند آن شتاب بخشد.

هشدار به کنگره
در همان روزی که باراک اوباما و بنیامین نتانیاهو در مورد برنامه اتمی ایران گفت وگوی کرده اند، سامانتا پاور، نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد به کنگره این کشور که اکثر کرسی های آن در اختیار جمهوری خواهان است، هشدار داد که تصویب تحریم های تازه علیه ایران مانعی جدی در راه رسیدن به توافق نهایی بر سر برنامه هسته ای این کشور ایجاد خواهد کرد.

پاور گفت: "اگر ماشه تحریم های تازه هسته ای علیه ایران را بکشیم، ممکن است وضعیت از منزوی کردن ایران به منزوی کردن خودمان تغییر پیدا کند."

او این اظهارات را در نطقی در دانشگاه لویی ویل و در حضور سناتور میچل مک کانل، رهبر جمهوری خواهان سنا بیان کرد.

شماری از جمهوری خواهان کنگره، که اکنون اکثریت هر دو مجلس نمایندگان و سنا را در دست دارند، در پی وضع تحریم های تازه علیه ایران هستند.

این در حالی است که بنا بر توافق موقت ژنو میان ایران و کشورهای ۱+۵، آمریکا متعهد شده که تحریم تازه ای در ارتباط با برنامه هسته ای ایران علیه این کشور وضع نکند.

پاور گفت که باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا مایل است مسائل مربوط به سیاست خارجی را با همکاری کنگره پیش ببرد، اما حاضر نخواهد شد بر سر تحریم های تازه علیه ایران کوتاه بیاید.
او گفت اگر مذاکرات ایران شکست بخورد، "فرصت برای مجازات ایران همواره برای کنگره وجود خواهد داشت."

دور بعدی گفت وگوهای ایران و کشورهای ۱+۵، که مهلت آن تا تابستان آینده تمدید شده، روز پنجشنبه ۱۵ ژانویه (۲۵ دی) آغاز می شود.

یک روز قبل از آن محمدجواد ظریف و جان کری، وزرای خارجه ایران و آمریکا در ژنو دیدار خواهند کرد.

کلید واژه ها: باراک اوباما برنامه اتمی


نظر شما :