موضع دولت آمریکا درباره انتخابات اسرائیل چیست؟

تمایل باراک اوباما به شکست بنیامین نتانیاهو در انتخابات

۲۵ دی ۱۳۹۳ | ۱۸:۳۰ کد : ۱۹۴۳۱۰۲ اخبار اصلی آمریکا خاورمیانه
کاخ سفید معتقد است که نتانیاهو فاقد انعطاف پذیری سیاسی و اراده لازم برای صلح با فلسطینی ها است و بسیاری از مشاورین ارشد رئیس جمهور باراک اوباما معتقدند که نتانیاهو زمانی که میزبان میت رامنی و شلدن ادلسن، حامی مالی ارشد جمهوری خواهان در تابستان سال 2012 در بیت المقدس بوده است، در سیاست ایالات متحده دخالت کرده است.
تمایل باراک اوباما به شکست بنیامین نتانیاهو در انتخابات

دیپلماسی ایرانی: وزارت خارجه ایالات متحده برای مردم اسرائیل که در حال آماده شدن برای انتخاب دولت جدید در 17 مارس هستند پیام داد و گفت ما در انتخابات شما دخالت نمی کنیم. به طور معمول دور ماندن یک کشور از سیاست داخلی کشور دیگری خبر جدیدی نیست. با این حال با توجه به سابقه دخالت های ایالات متحده در اسرائیل و اختلافات کاخ سفید با بنیامین نتانیاهو، اتخاذ این رویکرد یک تغییر واقعی محسوب می شود.

تعهد دولت اوباما به بی طرفی در انتخابات اسرائیل در حالی است که نظرسنجی های اخیر نشان می دهند که ائتلاف نتانیاهو می تواند شکست بخورد. با وجود این که کاخ سفید معتقد است که نتانیاهو فاقد انعطاف پذیری سیاسی و اراده لازم برای صلح با فلسطینی ها است و بسیاری از مشاورین ارشد رئیس جمهور باراک اوباما معتقدند که نتانیاهو زمانی که میزبان میت رامنی و شلدن ادلسن، حامی مالی ارشد جمهوری خواهان در تابستان سال 2012 در بیت المقدس بوده است، در سیاست ایالات متحده دخالت کرده است، این رویکرد جالب توجه است.

در حال حاضر اوباما قصد ندارد این معیار را تغییر دهد. همان گونه که جن ساکی، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده هفته گذشته گفت: «ایالات متحده به هیچ وجه قصد ندارد تحت هر عنوانی بر انتخابات اسرائیل تاثیر بگذارد. این پایان داستان است و مناظره ای در این باره صورت نمی گیرد. این یک بحث نیست. ما با رهبران منتخب مردم اسرائیل کار خواهیم کرد.»

البته در مقطع کنونی انتظار می رود که کسی از وزارت خارجه در این باره صحبتی کند. با تمام این تفاسیر سخنگوها همیشه تاکید می کردند که ایالات متحده منافعی در انتخابات عراق ندارد، اما شواهد چیز دیگری را نشان می داد و انتخابات اسرائیل هم حساسیت ویژه ای دارد.

آرون دیوید میلر، مشاور ارشد وزارت خارجه در زمینه فرآیند صلح اسرائیل-فلسطین ماه گذشته گفت ایالات متحده در گذشته سعی می کرد که رای دهندگان اسرائیل را علیه حزب لیکود تحریک کند، میلر می گوید خودش به شخصه دو بار این کار را انجام داده است. در سال 1991 در زمان دولت جورج اچ.دبلیو.بوش که به اسحاق شامیر درباره ساخت شهرک های تضمین مالی می داد، اما سال بعد دولت ائتلافی وی رقابت را به اسحاق رابین واگذار کرد.

در سال 1996 میلر عضو تیم صلحی بود که در آن سعی می شد به شیمون پرز، وزیر خارجه رابین کمک شود، اما پرز انتخابات را به نتانیاهو واگذار کرد و در سال 1999، کارشناسان امور نظرسنجی که برای کمپین ریاست جمهوری بیل کلینتون کار می کردند به ایهود باراک، نخست وزیر حزب کارگر که دولت اول نتانیاهو را سرنگون کرد، مشاوره می دادند.

جرالد اشتاینبرگ رئیس یک گروه اسرائیلی در این رابطه می گوید: «به خوبی به یاد داریم که مارتین ایندیک، سفیر اسبق ایالات متحده در اسرائیل در حمایت از شیمون پرز کمپین برگزار می کرد. در مقطع فعلی سفارت ایالات متحده در تل آویو درباره مداخله در سیاست داخلی اسرائیل بسیار محتاط است.» در مجموع اسرائیلی ها در مقطع زمانی فعلی براساس رابطه ایالات متحده و اسرائیل رای نخواهند داد.

استفان میلر، تحلیلگر سیاسی اسرائیلی-آمریکایی که کارشناس نظرسنجی در اسرائیل است می گوید: «رابطه ایالات متحده و اسرائیل جزء اولویت های انتخابات امسال نیست. این مسئله ای است که از دید خبرنگاران خارجی مهم است. اما برای رای دهندگان اسرائیلی حوادث امنیتی تابستان و قیمت مسکن مهم است.»

در نهایت مسئله شخص اوباما است. وی در میان اسرائیلی ها محبوبیتی ندارد و هر گونه حمله ای که علیه نتانیاهو انجام دهد، نتیجه عکس خواهد داد. اطلاعات نظرسنجی های میلر نشان می دهد که محبوبیت اوباما در حدی نیست که بتواند بر دیدگاه های مثبت یا منفی رای دهدگان تاثیر بگذارد. میلر در این رابطه معتقد است: «اگر محبوبیت روسای جمهور ایالات متحده در اسرائیل همانند بیل کلینتون باشد، آن وقت آنها می توانند تاثیر زیادی داشته باشند. اما وقتی شما با یک رئیس جمهور غیر محبوب ایالات متحده در نزد اسرائیلی ها روبه رو هستید، کار بسیار سختی است که وی بتواند باعث تاثیر گذاری بر رای دهندگان شود.»

منبع: بلومبرگ ویو/ مترجم: حسین هوشمند

کلید واژه ها: نتانیاهو باراك اوباما انتخابات اسرائيل


نظر شما :