موگابه رییس‌جمهور تا مرگ

۲۹ دی ۱۳۹۳ | ۱۸:۴۱ کد : ۱۹۴۳۳۰۳ سرخط اخبار

شرق/ «رابرت موگابه»، رییس جمهور زیمبابوه که هم اکنون ٩٠سال دارد، با سخنانی که تقریبا کمیاب است، مردم کشورش را غافلگیر کرد؛ او گفت برای چنددهه دیگر رییس جمهور خواهد ماند.

موگابه فردی است که تقریبا کشورش رییس جمهوری غیر از او را به یاد نمی آورد زیرا از زمان استقلال این کشور از بریتانیا در سال١٩٨٠ تاکنون، او در مقام ریاست جمهوری بر این کشور بوده و ظاهرا قصد دارد تا دم مرگ در این مقام بماند. به همین دلیل می گوید می خواهد در انتخابات سال٢٠١٨ شرکت کند. در آن زمان، او ٩٤سال خواهد داشت و همین مساله موجب حیرت و شگفتی بسیاری در داخل و خارج از این کشور شده است. مردم این کشور از هم می پرسند مگر او می خواهد تا چه زمانی رییس جمهور بماند و مگر او تا آن زمان هوشیاری خودش را از دست نخواهد داد یا بیماری ها بر او غلبه نخواهند کرد. بنابراین چگونه بازهم قصد دارد بر کرسی ریاست جمهوری تکیه بزند؟

در زمان گفتن این سخنان، معاونش «جویس موگروی» که خود را جانشین او می داند نیز حضور داشت. موگابه در این جلسه اما به موگروی حمله و او را متهم کرد ریاست «باندی از خائنان» را برعهده گرفته که تلاش می کند موگابه را سرنگون کنند. بلافاصله رسانه های این کشور نیز حملات شدیدی را علیه او ترتیب دادند که تقریبا سه ماه استمرار داشت. در این حملات رسانه ها از موگروی می خواستند بیاید و اعتراف کند که خائن بوده و بدون هیچ دلیلی خود و وجدانش را فروخته است. تا آنجا که او مجبور شد با صدور بیانیه ای بگوید: «حرف هایی زده می شود و می گویند گروهی از دوستان محترم رییس جمهور قصد سرنگونی رابرت موگابه را دارند، اما اینها حرف هایی بیهوده و بی معناست و چنین مساله ای از اساس صحت ندارد زیرا خلوص نیت و اعمال من نسبت به جناب رییس جمهور و کشورم زیمبابوه بر کسی پوشیده نیست و نمی توان در این خدمات هیچ گونه تردیدی رواداشت.»

همزمان رابرت موگابه برای گسترش نفوذ خود اعلام کرد مقام همسرش «جریس موگابه» را که ٤٩سال دارد و تقریبا ٤١سال از موگابه کوچک تر است را ارتقا داده و به ریاست انجمن زنان در حزب «زانو » منصوب کرده است. حزب «زانو» تحت رهبری رابرت موگابه است و در مبارزات استقلال طلبانه این کشور سهم عمده ای داشت و هم اکنون بسیاری منتظرند در آینده نیز همسر موگابه جایگاه مهم تری را کسب کند. تصمیمات جدید موگابه البته در این حد باقی نماند، بلکه عملیات پاکسازی گسترده ای در این کشور شروع شد که بیشتر در بین متحدان و طرفداران موگابه رخ می داد؛ به خصوص کسانی که سال هاست در کنار او هستند.

از این رو در یک اقدام اعلام شد هفت نفر از وزرای موگابه که یکی از آنها «دیدیموس موتاسا»، وزیر امنیت در دولت بود و یکی از قدیمی ترین متحدان موگابه به شمار می رفت نیز برکنار شد. در این میان سخنان موگابه همچنان ورد زبان ها بوده و بسیاری آنها را تکرار می کنند؛ به ویژه این جمله ای که گفت: «من هرگز بازنشسته نمی شوم و از اینجا نمی روم مگر اینکه مرگم فرارسد. من تا زمانی که خداوند اراده کرده باشد، می مانم و به ریاست جمهوری ادامه خواهم داد.»

سه هفته پیش از بیان این سخنان بود که عملیات پاکسازی ها تقریبا کلید خورده بود. در همین رابطه «گابولانی سیبدندا» که یکی از برجسته ترین رهبران تاریخی در جنبش آزادسازی زیمبابوه از استعمار انگلستان بود، از کار برکنار شد. او، رییس جمعیت مبارزان قدیمی در جنگ آزادی بخش بود و درنهایت به اتهام توهین به رییس جمهور و همسرش بازداشت شد.

این تحولات در شرایطی رخ می دهد که زیمبابوه از مشکلات اقتصادی حادی رنج می برد. طی سه سال گذشته تقریبا ٥٠٠شرکت در این کشور ورشکست شده اند و اوضاع صنایع کشاورزی نیز به شدت وخیم گزارش می شود. عملیات پاکسازی و تصفیه ها ادامه پیدا کرد و به جایی رسید که اعلام شد ١٦نفر دیگر به اتهام عدم علاقه و خیانت و فساد از کار برکنار شده اند. روزنامه «ذاهیرالد» که سخنگوی رسمی دولت زیمبابوه است، چندهفته پیش خبر برکناری پنج نفر از نمایندگان نخست وزیر را به اتهام توطئه علیه رییس جمهور از طریق ابزارهای غیرقانونی از جمله طراحی برای ترور رابرت موگابه از کار برکنار شدند.

اتفاقاتی که هم اکنون در زیمبابوه می افتد؛ بسیاری از تحلیلگران را دچار حیرت کرده است. آنان سیاستی را مشاهده می کنند که تنها می توان از «نظام های خارج از تاریخ » انتظارش را داشت. این سیاست ها بیانگر آن است که فرد به جایی می رسد که احساس می کند نه تنها رییس جمهور یک کشور، بلکه مالک تمام آن است و بنابراین تا زمانی که در قیدحیات باشد، این حق را دارد از ملک خود سود برده و حتی بعد از مرگ آن را برای خانواده اش به ارث بگذارد.

کلید واژه ها: موگابه زیمبابوه رابرت موگابه


نظر شما :