اسرائیلی‌ها از عواقب کارشان نگرانند

نتانیاهو مسئول اصلی حمله تروریستی به جولان

۰۹ بهمن ۱۳۹۳ | ۲۱:۳۰ کد : ۱۹۴۳۵۸۲ اخبار اصلی خاورمیانه
اگر واقعا اسرائیل پشت جریان بوده پس می‌توان گفت که تصمیم نهایی در این زمینه را وزیر دفاع با موافقت نخست‌وزیر گرفته است. چرا که دستور به انجام عملیاتی به این مهمی تنها از سوی مقامی در سطح وزیر دفاع و نخست‌وزیر امکان‌پذیر است.
نتانیاهو مسئول اصلی حمله تروریستی به جولان

دیپلماسی ایرانی: کاملا معقول است که فرض کنیم آگاهانه دستور به ترور یکی از چهره های عالی رتبه در حزب الله، جهاد مغنیه در خاک سوریه و در بلندی های جولان صادر شده، اما سوال این است که وقتی تصمیم به حمله به یکی از خودروهای مربوطه را گرفتند، می دانستند که یکی از ژنرال های ایرانی نیز در آن است؟

چند روز پیش خبرگزاری رویترز با استناد به اظهارات مقام های امنیتی اسرائیلی گزارش داد که آنها نمی دانستند در این خودرو ژنرال ایرانی حضور داشته و از اتفاقی که افتاده متاثر هستند. به نظر می رسد این گزارش چندان موثق نباشد. مدت کوتاهی بعد از انتشار این خبر توسط رویترز، سازمان امنیت اسرائیل رسما توضیح داد و گفت که آن چه رویترز گزارش داده غیر موثق است.

بر اساس اطلاعاتی که در ابتدای هفته (گذشته) در رسانه ها منتشر شد، جهاد مغنیه از بهار 2014 بر اساس تصمیمی از سوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و فرماندهی حزب الله در بلندی های جولان مستقر شده بود. مغنیه 25 ساله یکی از فعالان بارز در عملیات اجرایی در منطقه بود. بر اساس اطلاعاتی که روزنامه هاآرتص منتشر کرد، سمیر قنطار، یکی از رهبران شیعی لبنانی که بعد از آزادی از زندان های اسرائیل به خدمت حزب الله در آمد، در راس واحد دیگری مستقر در بلندی های جولان است. این واحد نظامی سلسله عملیاتی را در نیمه های نخست سال 2014 انجام داده است که از جمله آنها می توان به کاشتن بمب های کنار جاده ای در مناطق اسرائیلی و شلیک موشک های ضد تانک به طرف نیروهای اسرائیلی اشاره کرد. اما سطح اجرایی این عملیات چندان بالا نبوده است. به گفته رسانه های عربی یکی از رهبران این واحد چند ماه پیش در یک عملیات سری در سوریه کشته شده است.

به نظر می رسد که مرگ مغنیه که پدرش در عملیاتی منسوب به اسرائیل در سال 2008 ترور شد، با هماهنگی ایران و حزب الله در لبنان به این سمت انتخاب شده و فعالیت هایی تهاجمی ای علیه اسرائیل داشته است، همان طور که بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه و حسن نصرالله، دبیر کل حزب الله لبنان نیز اشاره کرده اند.

این طور به نظر می رسد که هدف از انجام عملیات در بلندی های جولان گشودن جبهه ای جدید میان مقاومت و اسرائیل است. برای همین اسرائیل از ترس واکنش های سخت حزب الله از طریق لبنان از این منطقه اقدام به انجام این ترور کرده چرا که می خواسته عملیات پیشگیرانه ای انجام داده باشد در حالی که هنوز نتوانسته است تاثیرات این اقدام را بر آینده خود ارزیابی کند.

جهاد مغنیه از جمله ده ها مبارزی بود که توسط نیروهای ایرانی آموزش دیده بودند و تخصصی ویژه در کارگذاری بمب های کنار جاده ای و شلیک موشک و موشک های ضد تانک داشت. وی همچنین دوره های ویژه عملیات ورود مخفیانه به شهرک های اسرائیلی را نیز دیده بود. شبکه ای که او در جولان فرماندهی می کرد در جنگ اخیر اسرائیل در غزه آزمایش های مبارزاتی با شلیک موشک از سوریه به اسرائیل انجام داده بود.

سازمان های امنیتی غربی اطلاعات ویژه اما غیر قابل اثباتی دارند که نشان می دهد مغنیه از مدت ها پیش خود را آماده انجام عملیات پیشرفته علیه اسرائیل می کرده است. اگر این اطلاعات دقیق باشد آن گاه می توان دریافت که چرا نیروهای اسرائیلی در بلندی های جولان روز یکشنبه گذشته او را هدف قرار دادند.

مساله ای که در این عملیات وجود دارد این است که گویا هنوز اسرائیلی ها دقیقا نمی دانند ژنرال ایرانی ای که ترور کرده اند از چه درجه و رتبه ای برخوردار بوده است. برخی گزارش ها حاکی از آن است که وی رئیس یکی از شاخه های خارجی سپاه قدس، وابسته به پاسداران انقلاب اسلامی بوده و زیر نظر ژنرال قاسم سلیمانی فعالیت می کرده است. اما اطلاعات سازمان امنیت اسرائیل در این زمینه گویا چندان کامل و دقیق نیست.

از سوی دیگر می توان فرض کرد که آن طور هم که اسرائیلی ها ادعا می کنند نبوده که نمی دانستند در کاروان لبنانی ژنرال ایرانی حضور داشته است. مساله این است که اسرائیل از عواقب این عملیات بسیار نگران است و بسیاری می گویند تصمیم به ترور او از سوی نهادهای تندروی اسرائیلی اتخاذ شده و پیچیدگی روابط اسرائیل و ایران را بیش از پیش پیچیده تر می کند. ایران اکنون به صراحت اسرائیل را مسئول این حمله می داند و تلاویو نیز بیش از پیش خود را تحت فشار می بیند. اگر واقعا اسرائیل پشت جریان بوده پس می توان گفت که تصمیم نهایی در این زمینه را وزیر دفاع با موافقت نخست وزیر گرفته است. چرا که دستور به انجام عملیاتی به این مهمی تنها از سوی مقامی در سطح وزیر دفاع و نخست وزیر امکان پذیر است. مساله ای که سبب بروز اختلافاتی در درون اسرائیل آن هم در بحبوحه انتخابات مجلس نیز شده است.


منبع: القدس العربی / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: بلندی های جولان حزب الله سوريه ايران و اسرائيل


نظر شما :