انبار سلاح‌های امریکایی در بالکان برای رویارویی احتمالی با روس‌ها

امریکا اروپا را آماده جنگ با روسیه می‌کند

۱۲ بهمن ۱۳۹۳ | ۲۳:۳۰ کد : ۱۹۴۳۸۱۱ اخبار اصلی اروپا
فرمانده نیروهای امریکایی در اروپا در یک مصاحبه مطبوعاتی در امریکا اعلام کرد که کشورش در حال انبار کردن سلاح‌های نظامی گوناگون در اروپا است که شامل انواع تانک و توپ و ادوات جنگی دیگر جهت حمایت لوجستیکی از جمهوری‌های لاتویا، لیتوانی، استونی، لهستان، رومانی و بلغارستان می‌شود.
امریکا اروپا را آماده جنگ با روسیه می‌کند

دیپلماسی ایرانی: ژنرال بن هودجز، فرمانده نیروهای امریکایی در اروپا به تازگی از هنگ دوم کماندوهای کشورش در اروپا که در حال انجام مانورهای آموزشی در جمهوری لاتویا هستند، دیدن کرد. او سپس در یک مصاحبه مطبوعاتی در امریکا اعلام کرد که کشورش در حال انبار کردن سلاح های نظامی گوناگون است که شامل انواع تانک و توپ و ادوات جنگی دیگر جهت حمایت لوجستیکی از جمهوری های لاتویا، لیتوانی، استونی، لهستان، رومانی و بلغارستان می شود. و همچنین اشاره کرد که برخی از این تسلحیات در آلمان انبار شده اند.

این تصمیم امریکا در حال حاضر به چه معنا است؟

پژوهشگران امریکایی در این باره می گویند که در گذشته انبار کردن سلاح و مهمات و ادوات تظامی در خارج از کشور بخشی اساسی از استراتژی امریکا در طول جنگ سرد میان ایالات متحده و اتحاد جماهیر شوروی قبل از فروپاشی نظام کمونیستی بود. آنها می گویند در آن موقع این کار را بهترین انتخاب می دانستند و می گفتند بهتر از این است که شمار بسیاری از نیروهای امریکایی در اروپا باشند تا در صورت بروز جنگ بتوانند به سرعت این سلاح ها را به کار بگیرند و این سلاح ها را جابه جا کنند. در آن موقع دیگر لازم نیست منتظر بمانند تا سلاح ها برسند. سلاح ها همگی در دسترس بودند. در آن روزها اتحاد جماهیر شوروی فاصله بسیار کمی با اروپا داشت در حالی که امریکا اگر می خواست سلاح بفرستد مدت زیادی زمان می برد. آنها با انبار کردن سلاح ها در خاک اروپا می توانستند سریع تر به حملات احتمالی اتحاد جماهیر شوروی واکنش نشان دهند. انبار کردن سلاح همچنین کار پیوستن نیروهای مبارزه دیگر به پایگاه های امریکایی را نیز آسان تر می کرد.

این محققان در ادامه تاکید می کنند، البته حجم سلاح های انبار شده در کشورهای شرق اروپا بسیار کمتر از میزان سلاح هایی است که در روزهای جنگ سرد که در سال 1989 پایان یافت، انبار می شدند. به هر حال وجود این سلاح ها این توانایی را به ایالات متحده می داد که نیروهای زمینی خود را به سرعت در آن مناطق مستقر کند. در حال حاضر بسیاری از این سلاح های کلاسیک همچنان در وضعیت خوبی به سر می برند، چرا که نیروهای امریکایی دائما به آنها سرک می کشند و آنها را تعمیر و بازسازی می کنند. خلاصه این که انبار کردن این سلاح ها در توانایی امریکا هر لحظه که اراده کند، است.

آنها درباره انبار کردن سلاح های امریکایی در حال حاضر در اروپا تاکید می کنند، البته این کار به قصد حمله نیست. اما قدرت دفاعی را در صورتی که روسیه "جدید" تصمیم به انجام حمله گسترده به غرب بگیرد، تقویت می کند. به هر حال روسیه در صورتی که تصمیم به تحرک نظامی به سمت کشورهای حوزه بالتیک کند، یا احساس کند که شهروندان روسی الاصل ساکن در این مناطق که به جزئی از مردم آن کشورها تبدیل شده اند، در خطر هستند، ممکن است به سمت این مناطق تحرکات نظامی داشته باشد. البته با توجه به حجم سلاح های انبار شده نیاز به حضور نظامی امریکا نیز هست، و چون این کشورها کوچک هستند در نتیجه باید همیشه آماده باشند تا در صورت لزوم تهدیدی به آن شکلی که گفته شد، وارد عمل شوند. این حضور در صورت نیاز می تواند افزایش یابد. برای همین روس ها قبل از انجام هر کاری اوضاع را به شدت محاسبه می کنند و بعد هر گونه حمله ای را انجام می دهند. برای همین همیشه خود را آماده هر گونه واکنشی نیز کرده اند.

آیا این سلاح ها و انبارهای تسلیحاتی فواید دیگری هم دارند؟

این پژوهشگران امریکایی می گویند که این کار باعث افزایش اعتماد به نفس کشورهای اروپای شرقی و اعتماد بیشتر به امریکا می شود، آنها اکنون بیش از هر زمانی خود را در معرض جنگ می بینند. کشورهای این منطقه می گویند که در موقعیت حساسی واقع شده اند. آنها میان دو دریا (بالتیک و سیاه) واقع شده اند که سابقا اهمیتشان ثابت شده است. در زمان جنگ جهانی دوم لهستانی ها پیشنهاد داده بودند که در این جبهه خط دفاعی علیه آلمان ها و اتحاد جماهیر شوروی ایجاد کنند، به ویژه بعد از آن که روسیه با قدرت به این منطقه بازگشت. این به آن معنا است که انبار کردن تسلیحات و استقرار نیرو شامل دیگر کشورهای حوزه بالتیک از جمله لهستان و رومانی و بلغارستان نیز می شود.

آیا ناتو هم در جریان این انبار کردن تسلیحات است؟

آنها در پاسخ به این پرسش می گویند که این موضوع ربطی به ناتو ندارد. کادر فرماندهی آنها در بروکسل تا کنون تصمیم نگرفته اند در این زمینه ورود کنند. البته هنوز بعضی امور روشن نشده اند و منتظر اتخاذ تصمیمی روشن در قبال آنها هستند. ایالات متحده تصمیم خود را گرفته است، می خواهد حکومت سکولار به وجود آمده بعد از جنگ سرد را حفظ کند و اجازه ندهد که از این کشورها علیه اروپا استفاده شود. برای همین این منطقه از دریای سیاه را واقعا همان طور که لهستانی ها می گویند جبهه ای استراتژیک و محوری برای اروپا قلمداد می کند.

منبع: النهار / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: انبار کردن سلاح اتحاد جماهیر شوروی سلاح‌هاي روسي روسيه امريكا و روسيه


نظر شما :