چهار پرسش درباره انتخابات 2016

آنچه درباره هیلاری و جب نمی‌دانیم

۰۵ اسفند ۱۳۹۳ | ۱۳:۴۶ کد : ۱۹۴۴۳۹۲ آمریکا ترجمه برگزیده
هیچ کس موقعیت مشابه جب بوش را نداشته است – هیچ کس پیش از این، دو رئیس جمهور منفور در خانواده اش نداشته است- بنابراین ما هیچ راهی برای شناخت این که رای‌دهندگان متغیر انتخابات نهایی چه واکنشی به این نامزدی خواهند داشت، در اختیار نداریم.
آنچه درباره هیلاری و جب نمی‌دانیم

دیپلماسی ایرانی: دانشمندان علوم سیاسی اطلاعات کمی درباره این که انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده چگونه کار می کند، دارند. ما به طور کلی موافق اصولی از قبیل اینکه اقتصاد تاثیری عمیق بر انتخابات دارد، هسیتم  و درک خوبی از این که روند نامزدی حزبی و انتخابات نهایی چگونه است، داریم. اما ما همه چیز را نمی دانیم. با این وجود انتخابات زیادی برای مقایسه وجود ندارد، به ویژه این که پس از اصلاحات سال 1968، تغییرات زیادی در زمینه روند نامزدی صورت گرفته است. بنابراین شرایط آزمایش نشده ای در هر دوره از انتخابات ریاست جمهوری رخ می دهد. در ادامه به لیست مواردی که ما در انتخابات 2016 اطلاعی از آنها نداریم اشاره می شود.

آیا نامزدی یک زن برای رای دهندگان اهمیت دارد؟ شواهد خوبی وجود دارد برای این که جنسیت کاندیدا اهمیت زیادی برای رای دهندگان ندارد، اما انتخابات ریاست جمهوری می تواند متفاوت باشد. ما نمی توانیم حدس بزنیم که هیلاری کلینتون در صورت نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری رای چه میزان از افرادی که از وجود یک رئیس جمهور زن هیجان زده می شوند یا کسانی که مخالف این ایده هستند را کسب می کند. بعید است که این موضوع اهمیتی داشته باشد، اما با بررسی شرایط قبل از انتخابات نمی توانیم به پاسخ دقیقی دست پیدا کنیم.

آیا تاریخچه خاندان بوش بر رای دهندگان تاثیر خواهد گذاشت؟ دانشمندان علوم سیاسی معتقدند که کاندیداها در انتخابات نهایی چندان اهمیتی ندارند (بله ما افراد بسیاری را می شناسیم که این مسئله را قبول ندارند، اما شواهد این گونه نشان می دهد) البته به این معنا نیست که افراد در این مسئله نقشی ندارند. بزرگترین استثنا در این رابطه کسانی هستند که از جریان اصلی دور هستند. اما هیچ کس موقعیت مشابه جب بوش را نداشته است – هیچ کس پیش از این، دو رئیس جمهور منفور در خانواده اش نداشته است- بنابراین ما هیچ راهی برای شناخت این که رای دهندگان متغیر انتخابات نهایی چه واکنشی به این نامزدی خواهند داشت، در اختیار نداریم. آیا به او به عنوان یک جمهوری خواه عادی نگاه خواهد شد یا این که نام بوش برای کسی که خواهان نامزدی حزب باشد، زهرآگین خواهد بود؟

آیا جمهوری خواهان موفق خواهند شد تا قبل از انتخابات مقدماتی آیووا، جبهه کاندیداهای خود را محدود کنند؟ هر دو حزب به دنبال محدود کردن کاندیداهای جدی خود تا قبل از برگزاری انتخابات مقدماتی آیووا هستند و تعدادی از کاندیداهای جمهوری خواه تا قبل از آن کناره گیری خواهند کرد. اما رقابت مقدماتی میان جمهوری خواهان در نهایت کاندیداهای زیادی نخواهد داشت. تاکنون هم راب پورتمن و میت رامنی حذف شده اند. من شرط می بندم که تنها چند کاندیدای قدرتمند می توانند تا سال 2016 در فرآیند انتخابات باقی بمانند که آنها هم باید از الان به ایجاد ساختارهای قدرتمند دست بزنند. هنوز در هیچ کدام از کمپین ها به ویژه در طرف جمهوری خواهان چنین کمپینی به وجود نیامده است.

شواهد نشان می دهد که هر دو حزب به دنبال کاهش تعداد نامزدهایشان و جلوگیری از تاثیر دیگران بر این فرآیند هستند. اما دانشمندان علوم سیاسی اعتماد چندانی به این که رای دهندگان تصمیمات احزاب را رعایت کنند، ندارند. قسمتی از ترتیبات مالی جدید مبارزات انتخاباتی به کاندیداهای شکست خورده اجازه می دهد تا همچنان در فرآیند انتخاباتی باقی بمانند.

آیا حزبی که روند انتخابات مقدماتی اش طولانی شده است در مقابل حزبی که کاندیدایش را زود انتخاب کرده است، آسیب خواهد دید؟ برخی بر این نظرند که انتخابات مقدماتی منابع حزب را هدر می دهد و متحد شدن برای انتخابات نهایی را دشوار می کند. عده ای هم معتقدند که انتخابات مقدماتی به حزب انرژی می دهد. به طور کلی شواهدی که در این زمینه وجود دارد، مختلف است. اما احتمالاً تاثیر این امر کم خواهد بود. البته هنوز هم اندکی عدم اطمینان در این رابطه وجود دارد.     

منبع: بلومبرگ ویو/ مترجم: حسین هوشمند

انتشار اولیه: چهارشنبه 29 بهمن 1393 / انتشار مجدد: سه شنبه 5 اسفند 1393

کلید واژه ها: انتخابات مقدماتی انتخابات نهایی انتخابات 2016 هیلاری کلینتون جب بوش


نظر شما :