تلاش جب بوش برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری

آیا آمریکا آماده حضور بوش دیگری است؟

۰۶ دی ۱۳۹۳ | ۱۴:۳۰ کد : ۱۹۴۲۳۴۸ اخبار اصلی آمریکا
این بار بوش فقط یک مرد در میانه میدان شلوغ انتخابات مقدماتی جمهوری خواهان است. علاوه بر این جمهوری خواهان به دنبال پیدا کردن چهره ای جدید در مقایسه با نام قدیمی بوش برای رقابت با هیلاری کلینتون هستند.
آیا آمریکا آماده حضور بوش دیگری است؟

دیپلماسی ایرانی: یک رئیس جمهور بوش یک دوره در کاخ سفید بود و در انتخابات دوره دوم شکست خورد. رئیس جمهور بوش بعدی در دوره دوم انتخاب شد، اما زمانی که کاخ سفید را ترک کرد محبوبیت بسیار پایینی داشت. در هر دو مورد، روسای جمهور دموکراتی جانشین آنها شدند که در دو سال اول ریاست جمهوری شان اکثریت بالایی از کنگره را در اختیار داشتند. آیا سومین بار، برای بوش ها و جمهوری خواهان مسحور کننده خواهد بود؟ جب بوش اولین قدم ها به سوی شرکت در رقابت ریاست جمهوری را برداشته و در حال راه اندازی یک سلسه مبارزه با هیلاری کلینتون در سال 2016 است.

نکته مهم در این رابطه کلمه «احتمالی» است. برخلاف پدر و برادرش، نامزدی این عضو خانواده بوش چندان قطعی نیست. جورج اچ.دبلیو بوش پیشتازی زودهنگامی در انتخابات 1988 داشت، یعنی زمانی که معاون رئیس جمهور بود. جورج دبلیو بوش هم زمانی که نامزدی اش را در انتخابات سال 2000 اعلام کرد، رقابت های مقدماتی جمهوری خواهان را تحت تسلط خودش در آورد.

جب بوش در رقابت مقدماتی جمهوری خواهان با فاصله ی کمی پیشتاز است. براساس نظرسنجی مک کلتچی و ماریست، بوش با چهار درصد اختلاف، 16 درصد آرای نظرسنجی را از آن خود کرده است. جدیدترین نظرسنجی واشنگتن پست و ای بی سی نیوز هم نشان می دهد که بوش با سه درصد اختلاف، تنها 15 درصد آرای جمهوری خواهان در سطح ملی را دارا است.

در اواخر ماه مارس 2000، جورج دبلیو بوش حدود 60 درصد آرای جمهوری خواهان در سطح ملی را در اختیار داشت. اما برادرش نه تنها باید با کریس کریستی و پل رایان رقابت کند، بلکه رند پال و بن کارسون هم جزء رقبای وی محسوب می شوند. کریستی هم مانعی بر سر راه بوش است و «رسوایی پل» هم نتوانسته است وی را تضعیف کند. به طور معمول، آرای محافظه کاران میان حداقل دو کاندیدای پیشتاز تقسیم می شود و دیگر کاندیداها رای کمی به دست می آورند. در سال 2016 رای جناح اصلی جمهوری خواهان ممکن است میان بوش و کریستی تقسیم شود و شاید میت رامنی هم در این فرآیند حضور داشته باشد.

همچنین شایان ذکر است که مارکو روبیو، دست پروده جب بوش هم اخیراً بیانیه ای داده و شرکتش در انتخابات ریاست جمهوری را رد نکرده است. روبیو گفته است با وجود احترامی که برای فرماندار بوش قائل است، اما شرکت وی در انتخابات ریاست جمهوری منوط به حضور هیچ شخصی نیست. منطق حکم می کند که روبیو در صورت حضور بوش در انتخابات کار دشواری خواهد داشت چون هر دو حامیان مالی و پایگاه مشترکی در فلوریدا دارند. روبیو و بوش هر دو در بیانیه های اعتراضی نسبت به سیاست دولت اوباما مبنی بر بهبود روابط با کوبا انتقاد کردند.

قسمت عمده ای از رای دهندگان جمهوری خواه در انتخابات مقدماتی به دنبال یک مبارز (تد کروز؟) هستند تا به همان اندازه بتواند در انتخابات هم برنده شود. پدر بوش به خاطر معاون رونالد ریگان بودن مزیت داشت و برادر بوش با مسیحیان راست گرا و اوانجلیست ها پیوند داشت. جب بوش هیچ یک از این ارتباطات را با محافظه کاران ندارد، در حالی که رقبای محافظه کار وی در انتخابات مقدماتی تجربه انتخاباتی بیشتری در مقایسه با پت رابرتسون و استیو فوربس که در گذشته رقبای بوش ها بودند، دارند. آنها همچنین توانایی بیشتری در زمینه ی جمع آوری کمک مالی دارند.

بزرگترین تفاوتی که جب با دیگر رقبایش دارد، سنت های خانوادگی است. از سال 1988 زمانی که بوش ها برای انتخابات ریاست جمهوری شرکت کرده اند، مقامی بالاتر از دیگر رقبایشان در انتخابات مقدماتی جمهوری خواهان داشته اند. نام خانوادگی بوش هنوز دارای مزیت هایی است و این دلیلی است برای این که جب از فرمانداران جمهوری خواه کنونی همانند اسکات واکر، بابی جیندال و جان کاسیچ جلوتر است. اما این مسئله دارای محدودیت هایی است. این بار بوش فقط یک مرد در میانه میدان شلوغ انتخابات مقدماتی جمهوری خواهان است. علاوه بر این جمهوری خواهان به دنبال پیدا کردن چهره ای جدید در مقایسه با نام قدیمی بوش برای رقابت با هیلاری کلینتون هستند.

منبع: نشنال اینترست/ مترجم: حسین هوشمند

کلید واژه ها: روبیو انتخابات مقدماتی جب بوش خانواده بوش انتخابات 2016


نظر شما :