شگفتی آیووا برای جمهوریخواهان و دموکرات‌ها

پوپولیست‌ها قیام کردند

نویسنده خبر: حسین هوشمند
تد کروز و هیلاری کلینتون توانستند در انتخابات مقدماتی آیووا به پیروزی دست پیدا کنند. نتایجی که تا حدودی با نظرسنجی‌ها تفاوت داشت و به ویژه در رقابت جمهوریخواهان، براساس اکثر نظرسنجی‌ها پیش بینی می‌شد که ترامپ برنده شود.
پوپولیست‌ها قیام کردند

دیپلماسی ایرانی: آیووا به وظیفه سنتی خودش در جریان انتخابات مقدماتی ریاست جمهوری آمریکا عمل کرد و همان طور که پیش بینی شده بود، شگفتی ساز شد. نتایج انتخابات مقدماتی آیووا نشان داد که با انتخاباتی نزدیک و هیجان انگیز در هر دو حزب دموکرات و جمهوری خواه روبرو هستیم. با آغاز رسمی انتخابات مقدماتی 2016 و مشخص شدن نتایج آیووا، بهتر می توان درباره افق های پیش روی این انتخابات صحبت کرد.

نتایج آیووا

تد کروز و هیلاری کلینتون توانستند در انتخابات مقدماتی آیووا به پیروزی دست پیدا کنند. نتایجی که تا حدودی با نظرسنجی ها تفاوت داشت و به ویژه در رقابت جمهوری خواهان، براساس اکثر نظرسنجی ها پیش بینی می شد که ترامپ برنده شود.

در حالی که براساس معتبرترین نظرسنجی آیووا که توسط بلومبرگ و دی موین رجیستر دو روز قبل از انتخابات  انجام شده بود، ترامپ با 28 درصد آرا در صدر و کروز با 23 درصد در مکان دوم قرار داشت، جای این دو نفر در نتایج نهایی عوض شد. در این نظرسنجی مارکو روبیو با 15 درصد در مکان سوم قرار داشت. تقریباً بقیه کاندیداها ارقامی نزدیک به نتایج نهایی داشتند.

در نظرسنجی های صورت گرفته در آیووا ترامپ با 31 درصد، کروز با 26 درصد، روبیو 7 درصد و بوش 4 درصد قرار داشتند. در جدول زیر نتایج نهایی جمهوری خواهان در آیووا را به تفکیک تعداد آرا، درصد آرا و تعداد نمایندگان حزبی که متناسب با آرایشان به آنها اختصاص یافته، مشاهده می کنید.

در جبهه دموکرات ها پیش بینی می شد که هیلاری کلینتون به پیروزی دست پیدا کند، اما فاصله بین وی با برنی سندرز بسیار نزدیک بود و تنها 5 رای اختلاف داشتند. در میانگین کل نظرسنجی های دموکرات ها در آیووا هم کلینتون 48 درصد و سندرز 43 درصد آرا را در اختیار داشتند. این نتایج نشان دهنده رشد قابل توجه سندرز بوده است. در ادامه نتایج انتخابات مقدماتی دموکرات ها در آیووا را مشاهده می کنید.

همان طور که آمار نشان می دهد رقابت میان کلینتون و سندرز بسیار نزدیک بود و سندرز برخلاف نظرسنجی ها موقعیتی بسیاز نزدیک به کلینتون داشت.

ترامپ زخم خورده است

ترامپ کاندیدای مغرور و پیشتاز رقابت ها فکر نمی کرد که برخلاف نظرسنجی ها در این انتخابات دوم شود. این در حالی است که تد کروز در دو هفته اخیر تحت حملات شدیدی قرار داشت و حتی بعضی از افراد جناح اصلی حزب جمهوری خواه در بعضی از سخنرانی هایشان به این مسئله اشاره می کردند که برای فرار از بلای کروز، باید دست به دامان ترامپ شد.

آیووا ایالت محافظه کاری است، به گونه ای که در جبهه جمهوری خواهان 57 درصد از اعضای انجمن های حزبی آن اوانجلیست هستند. با توجه به این نکته کروز در جای مناسبی پیروز شد، چون وی کاندیدای بسیار محافظه کاری است و همانند ریک سنتورام در سال 2012 و مایک هاکبی در سال 2008 که در انتخابات مقدماتی جمهوری خواهان در این ایالت پیروز شدند، کاندیدای ایده آل محافظه کاران است.

نکته ای که شگفتی ساز شد و آینده مسیر انتخابات مقدماتی را تعیین می کند، ظهور روبیو و سقوط ترامپ است. اگر ترامپ می توانست در آیووا به پیروزی برسد، با توجه به این که در نیوهشمایر، دومین ایالت هم پیشتاز است، این امکان وجود داشت که به صورت دومینووار به سوی پیروزی و کسب نامزدی نهایی حزب حرکت کند.

نتایج انتخابات آیووا نشان داد که رقابت اصلی از این پس میان سه کاندیدا خواهد بود: تد کروز، دونالد ترامپ و مارکو روبیو. مطمئناً شاخه اصلی حزب جمهوری خواه ترجیح می دهد تا روبیو به نامزدی برسد و غیرخودی هایی همچون کروز که یک دوره سناتور است و ترامپ، میلیاردری که هیچ وقت کاندیدای انتخاباتی نبوده است، کاندیدای نهایی حزب نباشند.

ترامپ در نطق دو دقیقه ای که پس از انتخابات انجام داد، به وضوح ناراحت و همانند شیری زخم خورده بود. اوضاع به نفع ترامپ نیست ولی وی مغرورتر و جسورتر از این است که به این زودی ها کنار بکشد و رقابت را واگذار کند. وی در رقابت ها باقی خواهد ماند و به نبردش با خودی های حزب ادامه داد.

در صورت شکست ترامپ در انتخابات مقدماتی و عدم دستیابی وی به نامزدی نهایی حزب، این احتمال وجود دارد که وی برای انتقام از حزب به صورت مستقل در انتخابات شرکت کند. باید به این نکته توجه داشت که ترامپ با حزب مشکل دارد و بزرگان حزب هم علاقه ای به وی ندارد. همین چند ماه پیش بود که ترامپ به صورت رسمی عضو حزب جمهوری خواه شد و بارها در سخنرانی هایش از این که اعضای حزب توجهی به وی ندارند انتقاد کرده است.

از این رو نباید گمان کرد که کابوس ترامپ برای جمهوری خواهان تمام شده است. ترامپ در صورتی که به صورت مستقل در انتخابات نهایی شرکت کند، تمام آرزوهای جمهوری خواهان برای رسیدن به کاخ سفید را بر باد خواهد داد و آنها هیچ راهی برای پیروزی در مقابل کلینتون نخواهند داشت. همانند اتفاقی که در انتخابات 1992 افتاد و راس پرو (میلیاردر متمایل به جمهوری خواهان) به صورت مستقل در انتخابات شرکت کرد و توانست 19 میلیون رای در انتخابات کسب کند، همین امر موجب شکست جورج بوش پدر در مقابل بیل کلینتون شد.

جان پودستا، مشاور ارشد کمپین کلینتون چند ماه پیش در جمعی خصوصی گفته بود که کروز کاندیدای نهایی جمهوری خواهان خواهد بود، اما عده ای معتقدند که این مسئله برای رد گم کنی و فشار به حزب جمهوری خواه بوده است. کاندیدایی که برای کلینتون بسیار خطرناک است، مارکو روبیو است و نامزدی کروز یا ترامپ در انتخابات نهایی، به نفع کلینتون خواهد بود.

نتایج آیووا موجب شد تا مایک هاکبی از ادامه رقابت ها انصراف دهد و به کمپین ریاست جمهوری اش پایان داد.

سندرز؛ پیرمرد خستگی ناپذیر

عملکرد سندرز در آیووا بسیار قابل توجه و رقابت وی با کلینتون بسیار نزدیک بود. سندرز همان طور که در سخنرانی اش اشاره کرد این نتیجه را یک پیروزی برای خودش می داند و انرژی تازه ای برای رقابت در ایالت های دیگر پیدا کرده است. به نظر سندرز این نتایج نشانه آغاز انقلاب است. سندرز می تواند موفقیتش در نیوهمشایر، ایالت بعدی را ادامه دهد. ایالتی که در نظرسنجی های آن پیشتاز است. نتایج آیووا نشان داد که اوملی راهی برای ادامه کمپین ریاست جمهوری اش ندارد و پس از انتخابات اعلام کرد که از رقابت ها انصراف داده است.

تحلیل رای دهندگان

در جبهه جمهوری خواهان 52 درصد رای دهندگان مرد و 48 درصد زن بوده اند. از این میان کروز 29 درصد آرای مردان را کسب کرد و بعد از وی ترامپ و روبیو هم با کسب 25 درصد در مکان های بعدی قرار دارند. کروز 27 درصد آرای زنان، ترامپ 24 درصد و روبیو 21 درصد آرای آنها را کسب کردند.

کروز اکثریت آرای افراد 17 تا 29 ساله، 30 تا 44 ساله، 45 تا 64 ساله و 65 سال بالاتر را به ترتیب با 27، 31، 28 و 27 درصد کسب کرد. کروز توانسته رکورد کسب آرا در انتخابات آیووا را هم به دست بیاورد و بیشتر از سنتورام، هاکبی و بوش در  سال های 2012، 2008 و 2004 در این انتخابات رای کسب کرده است. 30 درصد از کسانی هم که برای اولین بار در انتخابات شرکت کردند، به ترامپ رای دادند.

در جبهه دموکرات ها 57 درصد از رای دهندگان زن و 43 درصد مرد بوده اند. کلینتون 53 درصد آرای زنان و سندرز 50 درصد آرای مردان را کسب کرده است. سندرز در میان افراد 17 تا 29 ساله و 30 تا 44 ساله با کسب 84 درصد و 58 درصد آرا پیشتاز است. کلینتون هم در میان افراد 45 تا 64 ساله و 65 سال و بالاتر با 58 درصد و 69 درصد پیشتاز است.

باید منتظر ماند و دید که مسیر انتخابات پس از انتخابات نیوهمشایر در 9 فوریه کدام سو خواهد رفت؟

حسین هوشمند

نویسنده خبر

عضو هيئت تحريريه ديپلماسي ايراني

hossein. houshmand@gmail.com

 

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: ترامپ آیووا سندرز انتخابات مقدماتی روبیو حزب جمهوری خواه انتخابات 2016 هيلاري كلينتون تد كروز


نظر شما :