در سومین مناظره جمهوری‌خواهان چه گذشت؟

درخشش روبیو در شب افول بوش

در این مناظره سناتور مارکو روبیو (فلوریدا) ظهور کرد و سناتور تد کروز (تگزاس) هم‌رده با دونالد ترامپ و بن کارسون قرار گرفت. این مناظره همچنین نشان داد که شمارس معکوش برای نابودی کمپین جب بوش آغاز شده است.
درخشش روبیو در شب افول بوش

نویسنده: گلن تراش

دیپلماسی ایرانی: چه اوضاع آشفته ای است. شبکه سی ان بی سی که میزبان این مناظره بود نشان داد که آمادگی برگزاری آن را نداشت. با وجود این که سومین مناظره جمهوری خواهان در بولدر کلرادو، خیلی آشفته بود، اما تصویری دقیق از جهت رقابت ها را نشان داد. در این مناظره سناتور مارکو روبیو (فلوریدا) ظهور کرد و سناتور تد کروز (تگزاس) هم رده با دونالد ترامپ و بن کارسون قرار گرفت. این مناظره همچنین نشان داد که شمارش معکوس برای نابودی کمپین جب بوش آغاز شده است. در ادامه به پنج نکته مهم این مناظره اشاره می شود.

1- مناظره بولدر، بوش را له کرد.

شما می توانید با شک و شبه حامیان مالی تان روبه رو باشید. شما می توانید این شجاعت را داشته باشید تا بگویید حقوق کارکنانتان را کاهش می دادید. اما شما نمی توانید همه این اقدامات را آن هم در شبی که مهمترین مناظره سیاسی عمرتان را انجام می دهید، مرتکب شوید.

بوش در سومین مناظره پی در پی نشان داد که هیچ گونه اشتیاقی ندارد. اما بدتر از آن این بود که وی در حال آزمایش کردن بود و به نظر نمی رسید نگران شکست خوردن از دیگر کاندیداها باشد. اگر حامیان مالی بوش پس از دو مناظره قبلی درباره شانس کاندیدایشان عصبی شده بودند، حالا پس از مناظره چهارشنبه شب وحشت زده شده اند.

2- روبیو پیروز شد.

سناتور 44 ساله که در نظرسنجی ها اندکی پیشرفت داشته است، برای اولین بار تبدیل به یک هدف شد و توانست حملات را با سرعت قابل توجه و با داشتن ثبات نظر، به نفع خودش تمام کند. وقتی بوش در حمله به روبیو از وی درباره غیبت در جلسه های سنا سوال پرسید، روبیو آماده بود و بوش را متهم به ناامیدی کرد. وی در پاسخ گفت: «کسی باید به شما بگوید که حمله به من به شما کمکی نمی کند. من علیه جب بوش یا هر کس دیگری در این صحنه، در انتخابات شرکت نکرده ام. من به این دلیل در انتخابات ریاست جمهوری کاندیدا شده ام چون هیچ راهی برای این که ما هیلاری کلینتون را انتخاب کنیم وجود ندارد.»

3- دونالد ترامپ یک بازیگر کوچک بود.

برای اولین بار پس از فصل تابستان که ترامپ به مرکز توجه در سیاست آمریکا تبدیل شده بود، در این مناظره تبدیل به یک بازیگر حمایتی شده بود. ترامپ که در دو مناظره اول در بیشتر اوقات دوربین وی را نشان می داد، در این مناظره حضور کمرنگی داشت. براساس بررسی اولیه ای که در رابطه با مدت زمان صحبت کاندیداها صورت گرفته است، ترامپ تنها 5 دقیقه و 37 ثانیه میکروفون را در اختیار داشته و با این رکورد در رتبه پنج قرار گرفته است. روبیو که مسلسل وار صحبت می کرد، با 10 دقیقه صحبت در مقام اول قرار گرفت.

4- کروز خودش را نشان می دهد.

هنگامی که مخاطبان مناظره از دیدن آن ذوق کردند، زمانی بود که کروز در پاسخ به صحبت مجری سی ان بی سی خشمگین شد. ریک سانتلی وی را با لقب «تی پارتی» خطاب کرد و کروز در پاسخ گفت: «به سوالات نگاه کنید، دونالد ترامپ آیا تو آدم بدذات کتاب های طنز هستی؟ بن کارسون می توانی ریاضی حل کنی؟ جان کیسیک، آیا می توانی به آن دو نفری که آنجا هستند فحش بدهی؟ مارکو روبیو استعفا می دهی؟ جب بوش چرا میزان محبوبیتت در نظرسنجی ها کم شده است؟ چطور است درباره مسائل اساسی مردم صحبت کنیم؟»

5- بن نچسب

مناظره چهارشنبه شب یک شروع خوب برای جراح بازنشسته مغز و اعصاب و آرام بود. همان طور که رسانه ها انتظار داشتند ترامپ همانند الگوی هیلاری و سندرز حمله ای به کارسون نکرد. حمله به کارسون که بیشترین میزان مقبولیت در میان کاندیداهایی که بر روی صحنه حضور داشتند را دارد، ایده خوبی نیست.  

منبع: پولیتیکو/ مترجم: حسین هوشمند

کلید واژه ها: ترامپ روبیو کارسون مناظره انتخابات 2016 حزب جمهوری خواه جب بوش


نظر شما :