انگلیس: الحاق کریمه به روسیه را قبول نمی کنیم

۰۳ فروردین ۱۳۹۴ | ۱۸:۵۰ کد : ۱۹۴۵۶۲۶ سرخط اخبار

فیلیپ هاموند' وزیر خارجه انگلیس در سخنانی به مناسبت نخستین سالگرد برگزاری همه پرسی برای تعیین جایگاه جمهوری کریمه، گفت لندن الحاق کریمه به روسیه را به رسمیت نمی شناسد و از مسکو می خواهد این منطقه را به اوکراین بازگرداند.
 
به گزارش ایرنا، 'فیلیپ هاموند' روز یکشنبه گفت: الحاق غیر قانونی کریمه به خاک روسیه در سال گذشته میلادی نقض تمام معیار های بین المللی بوده است.
 
وی افزود: این اقدام روسیه بیانگر بی توجهی کامل به حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین به شمار می آید و من به شدت آن را محکوم می کنم.
 
هاموند با بیان اینکه، 'توسل به زور توسط دولت روسیه اقدامی غیر قابل قبول بوده' است ، افزود: ما بر خلاف 'ولادیمیر پوتین' (رئیس جمهور روسیه) که همه پرسی جعلی سال 2014 میلادی را بهانه ای برای کشور گشایی قلمداد کرد، آن را به رسمیت نمی شناسیم.
 
وی تصریح کرد: این اقدام امنیت جامعه جهانی را به مخاطره می اندازد و طبعا تبعات ناخوشایندی را در نظام حاکمیت و تمامیت ارضی به همراه دارد.
 
وزیر امور خارجه انگلیس خاطر نشان ساخت: درخواست ما از روسیه استوار و واضح است؛ الحاق کریمه در سال 2014 غیر قانونی و غیر مشروع بود و این الحاق همچنان در مارس 2015 غیرقانونی باقی مانده است؛ روسیه باید کریمه را به اوکراین پس دهد.
 
پس از سقوط رژیم 'ویکتور یانوکوویچ' رئیس جمهور سابق اوکراین در فوریه 2014 و به قدرت رسیدن ائتلاف حامی اروپا در این کشور، مقامات جمهوری خودمختار کریمه و شهر 'سباستوپل' همه پرسی را سازماندهی کردند. در پایان این همه پرسی 90 درصد از رأی دهندگان به نفع الحاق این شبه جزیره به فدراسیون روسیه رأی دادند و بدنبال آن در 18 مارس 2014 کریمه و سباستوپل رسما به روسیه پیوستند.
 
مقامات 'کیف' که کشورهای غربی از آنها حمایت می کنند این الحاق را محکوم می کنند و کریمه و سباستوپل را سرزمین های اشغالی می دانند.
 

کلید واژه ها: کریمه اوکراین


( ۱ )

نظر شما :