داعش توسط آمریکا شکست نخواهد خورد

۱۶ خرداد ۱۳۹۴ | ۱۸:۳۸ کد : ۱۹۴۸۴۴۴ سرخط اخبار
روزنامه گاردین در مقاله ای با اشاره به نقش آمریکا و متحدینش درشکل گیری گروه داعش در سوریه و عراق نوشت: واشنگتن از وجود این گروه در برابر دیگر نیروهای منطقه، به عنوان بخشی از یک تلاش وسیع تر به منظور حفظ کنترل غرب در خاورمیانه، بهره برداری کرده است.

به گزارش ایرنا، در مقاله گاردین که توسط 'سیوماس میلنه ' نوشته شده، تصریح شده است گروه داعش و وحشیگری آن توسط همان قدرت هایی که آن را در وهله اول به عراق و سوریه وارد کردند و با جنگ افروزی های خود آن را پرورش دادند، شکست نخواهد خورد.

در مقاله گاردین آمده است: جنگ بی انتها علیه تروریسم که 14 سال قبل توسط جورج بوش رییس جمهوری وقت آمریکا آغاز شد، با گذشت زمان، متناقض تر و پیچیده تر می شود.

در این مقاله با اشاره به برهم خوردن روند محاکمه 'برلهن گلدو' شهروند سوئدی در هفته گذشته در لندن به اتهام همکاری با تروریست ها در سوریه، افزود: این اتفاق زمانی افتاد که نقش سازمان اطلاعات انگلیس در تجهیز تسلیحاتی همان گروه های شورشی که آن فرد متهم به کمک به آنها بود، روشن شد.

'سیوماس میلنه' دراین مقاله افزود: این پرونده ظاهرا به منظور اجتناب از آبروریزی سرویس های اطلاعاتی انگلیس، از سوی دادستان رها شد. وکیل مدافع عنوان می کند که ادامه آن محاکمه در زمانی که شواهد فراوانی دال بر حمایت وسیع دولت انگلیس از جناح مخالف مسلح سوری وجود دارد، ' بی حرمتی به عدالت'، بشمار می آید.

وی افزود: آن حمایت ها فقط شامل کمک های غیرمرگبار که دولت انگلیس دم از آن می زند (شامل لباس های ضد گلوله و خودروهای نظامی ) نیست بلکه دربرگیرنده آموزش، حمایت لجستیکی و عرضه سلاح در مقیاس وسیع نیز است. براساس گزارش های منتشر شده، دستگاه ضد جاسوسی انگلیس 'ام آی 6 ' با کمک 'سیا' در عملیاتی تحت عنوان 'خط موش'، سلاح هایی را از ذخایر تسلیحاتی لیبی در سال 2012 میلادی، پس از سقوط رژیم قدافی، به شورشیان سوریه تحویل داده اند.

در ادامه این مقاله آمده است: به طور آشکار این مساله پوچی است که فردی برای انجام کاری به زندان فرستاده شود که مقامات و دستگاه های اطلاعاتی انگلیس خودشان بشدت درگیرآن بوده اند. اما این دادگاه آخرین مورد از این گونه موارد بوده است.

در این مقاله با زیر سووال بردن محکومیت 'انیس سردار ' توسط دادگاه انگلیس به حبس ابد به دلیل مشارکت در ساخت بمب های دست ساز در سال 2007 میلادی در جریان مقاومت های صورت گرفته علیه اشغال عراق توسط انگلیس و آمریکا، نوشت: مخالفت مسلحانه علیه اشغال غیرقانونی یک کشور به طور آشکار نمی تواند عملی تروریستی یا قتل بر اساس بیشتر تعاریف موجود از جمله کنوانیسون ژنو، بشمار آورد.

نویسنده این مقاله با اشاره به توجهات حاضر به مساله خطرات تروریسم خصوصا در منطقه خاورمیانه افزود: اما در آنجا تروریست های امروز جنگجویان فردا علیه استبداد - و متحدان امروز دشمنان فردا- خواهند بود و این امر اغلب با هوا وهوس های سیاستگذاران غربی در ارتباط است.

این نویسنده افزود: در سال گذشته میلادی نیروهای آمریکا، انگلیس و دیگر قدرت های غربی به عراق بازگشتند ظاهرا با این علت که گروه تروریستی فرقه گرای افراطی داعش را نابود کنند، آن هم پس از تهاجم داعش به بخش های وسیعی از سرزمین عراق و سوریه و اعلام یک خلافت اسلامی خود خوانده.

نویسنده با اشاره به اینکه این کارزار تاکنون پیشرفت خوبی نداشته است، افزود: گروه داعش در ماه گذشته وارد شهر الرمادی عراق شد و در آنسوی مرزی که اکنون دیگر وجود ندارد، نیروهای آن شهر پالمیرا (تَدمُر ) در سوریه را تصرف کردند. جبهه النصره شاخه رسمی القاعده نیز دستاوردهایی در سوریه داشته است.

در این مقاله با اشاره به شکایت برخی عراقی ها از تعلل و وقت کشی آمریکا درمقابل حملات گروه داعش (پس از حمله شهر الرمادی ) نوشت: آمریکایی ها می گویند که سعی دارند از تلفات غیرنظامیان اجتناب شود و ادعا می کنند موفقیت های چشمگیری داشته اند اما در خفا، مقامات رسمی می گویند که نمی خواهند چنین بنظر برسد که مقر سنی ها را در یک جنگ فرقه ای هدف قرار می دهند و سبب خطر دلخوری متحدان سنی شان در خلیج فارس شوند.

'سیوماس میلنه' در این مقاله به فاش شدن یک گزارش اطلاعاتی سری آمریکا در آگوست سال 2012 میلادی اشاره کرده و می افزود: این گزارش محرمانه روشن می سازد چگونه به اینجا رسیده ایم. در این گزارش به طور مرموزی احتمال شکل گیری یک امیرنشین 'سلفی' در شرق سوریه و یک «دولت اسلامی» تحت کنترل القاعده در سوریه و عراق پیش بینی و عملا از آن استقبال شده است.

وی گفت: برخلاف ادعای غربی ها، در این سند آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا، مشخصا از القاعده در عراق ( که تبدیل به گروه داعش شد) و گروه های سلفی به عنوان «نیروهای عمده شورشی در سوریه» نام برده می شود و می گوید که «کشورهای غربی، دولت های خلیج فارس و ترکیه» از تلاش های جناح مخالف برای تحت کنترل درآوردن شرق سوریه حمایت می کنند.

نویسنده این مقاله با اشاره به ذکر دقیق «احتمال تشکیل یک امیرنشین سلفی اعلام شده یا نشده» در سند محرمانه یاد شده، عنوان می کند: این دقیقا همان چیزی است که قدرت های حامی جناح مخالف به منظور منزوی ساختن رژیم سوریه که عمق راهبردی گستره شیعه (عراق و ایران) قلمداد می شود، بدنبال آن هستند.

وی افزود: این دقیقا همان چیزی است که دو سال بعد رخ داد. این گزارش اگرچه یک سند خط مشی نیست، و به شدت سانسور شده و ابهاماتی در نگارش آن وجود دارد. اما مضمون آن به قدر کافی روشن است. پس از گذشت یک سال از وقوع شورش در سوریه، آمریکا و متحدانش فقط از جناح مخالفی که می دانستند تحت کنترل گروه های فرقه ای افراطی است، حمایت نمی کردند، بلکه برای حمایت از ایجاد نوعی «دولت اسلامی» به عنوان یک سپر سنی به منظور تضعیف دولت سوریه - با وجود «خطرات عظیم» آن برای وحدت عراق- آماده بودند.

این نویسنده اضافه کرد: البته این بدین معنی نیست که آمریکا داعش را ایجاد کرد، گرچه قطعا برخی از متحدان آن در خلیج (فارس) در این زمینه نقش داشتند همانگونه که ' جو بایدن' معاون ریییس جمهور آمریکا سال گذشته به آن اذعان کرد. اما تا زمان تهاجم آمریکا و انگلیس به عراق القاعده در آن کشور حضور نداشت. آمریکا قطعا از وجود داعش در برابر دیگر نیروهای منطقه به عنوان بخشی از یک تلاش وسیع تر به منظور حفظ کنترل غرب در خاورمیانه، بهره برداری کرده است.

وی افزود: اما محاسبات قبلی ( آمریکا و متحدینش ) با شروع اقدامات داعش در سربریدن غربی ها و انتشار تصاویر خشونت های خود در شبکه اینترنت تغییر کرد و دولت های خلیج فارس اکنون از گروه های دیگر از قبیل جبهه النصره در جنگ سوریه حمایت می کنند.

'سیوماس میلنه' دراین مقاله نوشت: این عادت آمریکا و غرب در بازی با گروه های افراطی که سپس دامن گیر خودشان می شوند، حداقل به جنگ دهه 1980 میلادی علیه اتحاد شوروی سابق در افغانستان باز می گردد که با پرورش القاعده توسط 'سیا' همراه بود.

وی افزود: این مساله در جریان اشغال عراق باز طراحی شد و نیروهای آمریکایی تحت رهبری ژنرال 'پترائوس' به سبک 'جنگ کثیف' در السالوادور، با استفاده از جوخه های مرگ فرقه ای، به منظور تضعیف مقاومت عراق بودند. پیامد آن در جنگ هماهنگ شده توسط ناتو در سال 2011 میلادی در لیبی آشکار شد که داعش هفته گذشته در آنجا شهر سِرت زادگاه قذافی را تحت کنترل درآورد.

این نویسنده اضافه کرد: در واقع، خط مشی سیاسی آمریکا و غرب در کشت و کشتاری که هم اکنون در منطقه خاورمیانه جریان دارد، مطابق رویه کلاسیک امپراطوری 'تفرقه بینداز و حکومت کن' است.

وی افزود: نیروهای آمریکایی یک جناح از شورشیان را در سوریه بمباران می کنند در حالیکه از جناح دیگر حمایت می کنند و عملا به عملیات نظامی مشترک با ایران علیه داعش در عراق مبادرت می ورزند درحالیکه از عملیات نظامی عربستان سعودی علیه نیروهای حوثی تحت حمایت ایران در یمن حمایت می کنند. اما این سیاست گیچ کننده آمریکا ممکن است با تضعیف و تقسیم عراق و سوریه مطابقت داشته باشد.

'سیوماس میلنه' در پایان با بیان اینکه بدیهی است که داعش و وحشیگری آن توسط همان قدرت هایی که آن را در وهله اول به عراق و سوریه وارد کردند و با جنگ افروزی های خود آن را پرورش داده اند، شکست نخواهد خورد، نوشت: مداخلات نظامی بی پایان غرب در خاورمیانه، تنها نابودی و تشتت به همراه داشته است و فقط مردم این منطقه می توانند این بیماری را درمان کنند نه کسانی که عامل تکوین و رشد این ویروس بوده اند.

کلید واژه ها: خاورمیانه گروه داعش عراق و سوریه


نظر شما :