اسلام آباد نگران بازگشت شهروندان پاکستانی است

داعش درصدد نفوذ در پاکستان

۱۷ خرداد ۱۳۹۴ | ۱۶:۳۰ کد : ۱۹۴۸۴۸۱ اخبار اصلی خاورمیانه
به نظر می رسد که داعش بعد از استیلا بر بخش های عمده ای از خاک عراق و سوریه می رود تا دامنه نفوذ خود را به پاکستان برساند.
داعش درصدد نفوذ در پاکستان

دیپلماسی ایرانی: تحلیلگران در تحلیل نخستین حمله تروریستی ای که داعش مسئولیت آن را در پاکستان بر عهده گرفته است می گویند که این حمله نشان می دهد که این مجموعه تلاش می کند روابط خود را در خاورمیانه تقویت کند و به موجب آن دامن فعالیت های خود را در دیگر نقاط گسترش می دهد.

به گزارش روزنامه العرب، چاپ لندن، ماه پیش بود که افراد مسلح با حمله به یک اتوبوس حامل شیعیان 45 نفر از آنها را کشتند که یکی از خون بارترین حملات تروریستی در پاکستان از ابتدای سال جاری میلادی تا کنون محسوب می شود. در پی این حادثه داعش به سرعت مسئولیت آن را بر عهده گرفت تا به این ترتیب نخستین عملیات تروریستی خود را در پاکستان انجام داده باشد.

اکنون به نظر می رسد که داعش بعد از استیلا بر بخش های عمده ای از خاک عراق و سوریه می رود تا دامنه نفوذ خود را به پاکستان برساند.

این در حالی است که اسلام آباد رسما وجود هر گونه فعالیتی از سوی این شبکه تروریستی را رد کرده است. اما با این حال تحلیلگران بر این اعتقادند که جماعت عسگر جنگوی که یک جریان تندروی سنی است و تلاش می کند دامنه نفوذ خود را در پاکستان گسترش دهد تلاش دارد تا حمایت مالی از داعش به دست آورد. این مجموعه تندرو تا کنون بارها به شیعیان پاکستان حمله برده و فعالیت های تروریستی متعددی را علیه آنها انجام داده است. شیعیان 20 درصد جمعیت پاکستان را تشکیل می دهند.  

یک مسئول امنیتی که در جریان تحقق بر سر حادثه تروریستی علیه شیعیان در ماه گذشته کار می کند و نخواست نامش فاش شود در این باره می گوید: «ما در حال بررسی این احتمال که جماعت جنگوی پشت این حادثه تروریستی باشند، هستیم. آنها یکی از جریان های مظنون در این رابطه هستند.»

وی در ادامه می افزاید: «گروه جنگوی تلاش بسیاری می کند تا توجه داعش را به خود جلب کند تا بتواند از آن کمک مالی بیشتری دریافت کند، برای همین به شیعیان حمله می کند چرا که این شیوه را بهترین شیوه برای جلب توجه جامعه جهانی می داند. به ویژه که در حال حاضر افکار عمومی جهان نسبت به حمله به شیعیان حساسیت ویژه ای دارد.»

مسئولان عالی رتبه سازمان امنیت پاکستان می گویند که بسیاری از رهبران گروه های تروریستی که از پاکستان برای جنگ به سوریه رفته بودند اکنون به پاکستان بازگشته اند. آنها با شیوه های وحشیانه جهادی ها کاملا آشنا شده اند و توانایی تبلیغاتی بالایی دارند. آنها در حال حاضر در حال آموزش نسل جدیدی از جهادی ها هستند که عموما بر آمده از طبقه متوسط پاکستانند، آنها آموزش های بسیار بالایی دیده اند و داعش امیدوار است به کمک آنها بتواند نفوذ خود را در پاکستان گسترش دهد.

یکی از مسئولان سازمان امنیت پاکستان که نخواست نامش فاش شود در این باره می گوید که جماعت عسگر جنگوی تا کنون صدها نفر را به سوریه فرستاده و اکنون می رود با استفاده از تجربیات آنها بر ایالت پنجاب در جنوب کشور متمرکز شود.

او همچنین می گوید: «بسیاری از فعالانی که به سوریه و عراق رفته اند بر آمده از طبقه متوسط جامعه پاکستان هستند و آموزش های بسیار سطح بالایی را دیده اند.»

او در ادامه می افزاید: «بسیاری از جهادی هایی که از پنجاب برای جنگ به سوریه رفته اند کشته شده اند اما بسیاری از آنها هم زنده هستند. آنها بر خلاف گذشته اخبار سوریه و عراق و یمن را به شدت دنبال می کنند و می توان گفت هر آن چه در این کشورها می گذرد تاثیر مستقیم بر آنها در پاکستان می گذارد.»

وی تاکید می کند، اسناد بسیاری وجود دارد که نشان می دهد جماعت جنگوی با داعش مرتبط است. این گروه در طول ماه های گذشته حملات تروریستی مختلفی را علیه اقلیت ها به خصوص در کراچی انجام داده است.

این مقام امنیتی همچنین می گوید: «نیروهای جنگوی توانسته اند از سامانه تلفن همراه به خوبی استفاده کنند به گونه ای که حتی نیروهای خود آنها از محل یکدیگر خبر ندارند و این کمکی شایان به گسترش فعالیت های تروریستی این گروه می کند.»

در همین رابطه امیر رانا، تحلیلگر مسائل امنیتی می گوید: «جماعت جنگوی از سال 2013 تا کنون در عراق نیرو داشته و آنها آموزش های نظامی سطح بالایی را در آن کشور دیده اند.»

وی در ادامه می افزاید: «رابطه ایدئولوژیک میان گروه های مسلح پاکستانی با داعش چیز تازه ای نیست. نیروهای پاکستانی بخشی از داعش از بدو تاسیس آن بوده اند.»

رانا تاکید می کند، تهدید فعلی علیه پاکستان این است که این افراد که تجربه جنگ در سوریه و عراق را دارند بخواهند عملا به کشور برگردند.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: شیعیان پاکستان عسگر گنجوی داعش


نظر شما :