روحانی در حال آماده کردن مردم

لغو تحریم‌ها به چند ماه زمان نیاز دارد

۲۶ خرداد ۱۳۹۴ | ۱۴:۳۰ کد : ۱۹۴۸۸۲۲ اخبار اصلی پرونده هسته ای گام به گام تا توافق جامع
قانونگذاران و مخالفان ایرانی می‌گویند که تحریم‌ها در زمانی که توافق امضا می‌شود باید لغو شود، این درحالی است که بیشتر کارشناسان تایید می‌کنند که این کار زمان می‌برد.
لغو تحریم‌ها به چند ماه زمان نیاز دارد

دیپلماسی ایرانی: رئیس جمهور ایران روز شنبه هشدار داد که چانه زنی های قدرت های جهانی می تواند منجر به از دست رفتن مهلت توافق هسته ای تا 30 ژوئن شود. وی همچنین به این نکته هم اعتراف کرد تا زمان دستیابی به این توافق تاریخی هنوز اختلافات زیادی بر سر جزئیات وجود دارد.

حسن روحانی که تمام اعتبارش را بر پایان دادن به تحریم های یک دهه ای هسته ای که به خاطر نگرانی های بین المللی بر سر دستیابی ایران به سلاح هسته ای به وجود آمده اند، قرار داده است، این را هم می داند که تحریم بلافاصله پس از امضای توافق برداشته نخواهد شد.

روحانی در کنفرانس خبری دومین سالگرد پیروزی اش در انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سوال خبرنگاری که گفته بود ممکن است تحریم ها یک سال پس از توافق به پایان برسند، آن را رد کرد و گفت: «ممکن است یک ماه طول بکشد.»

یکی از مقامات بانک مرکزی ایران ماه گذشته به ما گفت، در صورتی که توافق هسته ای به دست بیاید و تحریم ها لغو شوند، اقتصاد کشور می تواند رشدی 2 درصدی داشته باشد. سخنان روحانی در تهران یک روز پس از صحبت مذاکره کننده ارشد روسی بود که اعلام کرد روند دیپلماسی طاقت فرسا که در 21 ماه گذشته زحمت زیادی برای آن کشیده شده است، کاهش سرعت نگران کننده ای پیدا کرده است.

روحانی با اعلام این که خط پایان قابل دیدن است، طرفین دیگر را متهم کرد که در حالی که در یک نشست بر سر برخی موارد توافق می شود، در نشست بعدی شروع به چانه زنی می شود. وی بدون این که نامی از شش قدرت درون مذاکرات ببرد گفت: «شروع به چانه زنی می کنند.»

جفری راثکه، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده هم روز جمعه در واشینگتن اعلام کرد فرآیند مذاکرات پیچیده است اما ایالات متحده اعتقاد دارد که دسترسی به توافق تا پایان ژوئن ممکن است. یک روز پیش از آن، لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه، عضو تندروی مذاکرات اعلام کرده بود بازرسی های شدید سازمان ملل بر تاسیسات هسته ای ایران تحت پروتکل الحاقی هنوز مورد موافقیت قرار نگرفته است.

مقامات ایرانی به این نکته اشاره کرده اند که اجازه بازرسی از تاسیسات نظامی را نخواهند داد. روحانی هم در کنفرانس خبری اش به این نکته اشاره کرد: «ایران اجازه نخواهد داد که اسرارش فاش شود و یا به دست دیگران بیفتد.» البته وی این مسئله را هم بیان کرد که برخی دسترسی ها می تواند صورت بگیرد، اما به جزئیاتش و این که کدام تاسیسات می توانند مورد بازرسی قرار بگیرند، اشاره ای نکرد. وی این نکته راه هم اضافه کرد که: «ما دارای اسراری در زمینه تکنولوژی هستیم. اسرار ما باید حفظ شود.»

لغو تحریم ها در طول چند ماه

یکی از مسائل مهم مذاکرات مسئله لغو تحریم هایی است که آسیب زیادی به ایران وارد کرده است. اما روند اجرای تعهدات هر کدام از طرفین که براساس توافق پیچیده به مدت یک دهه خواهد بود، همچنان حل نشده است. قانون گذاران و مخالفان ایرانی می گویند که تحریم ها در زمانی که توافق امضا می شود باید لغو شود، این درحالی است که بیشتر کارشناسان تایید می کنند که این کار زمان می برد.

روحانی در پاسخ به سوالی در رابطه با مدت زمان لغو تحریم ها گفت: «ما هم اکنون در حال بحث بر سر این مورد هستیم. بین امضا و اجرای توافق به چند هفته یا حتی چند ماه زمان نیاز است.» وی در ادامه گفت: «صدور قطعنامه جدید شورای امنیت که قطعنامه های هسته ای قبلی را لغو کند، اولین گام عمده و تضمین بخش در این رابطه خواهد بود. سپس به چند ماه زمان برای اجرای تمام تعهدات نیاز است.» منظور وی از دیگر تعهدات، تحریم های اتحادیه اروپا و ایالات متحده است.

این تحریم ها، تحریم هایی هستند که بخش نفت و مالی ایران را مورد هدف قرار دادند و موجب به وجود آمدن بحران اقتصادی ای در کشور شدند که تورم را به بالای 40 درصد رساند. روحانی در کنفرانس خبری اش به این نکته هم اشاره کرد که «با به رسمیت شناخته شدن حق غنی سازی اورانیوم توسط ایران، تاکنون یک پیروزی بزرگ به دست آورده ایم.»

منبع: میدل ایست آی/ مترجم: حسین هوشمند

کلید واژه ها: حسن روحاني لغو تحريم ها توافق هسته ای مذاکرات هسته ای


نظر شما :