روایت جدید از سفر مخفی هیئت امریکایی به ایران

۰۷ تیر ۱۳۹۴ | ۰۴:۲۸ کد : ۱۹۴۹۲۶۹ سرخط اخبار
یک هیئت آمریکایی دیگر بعد از بازگشت از ایران از سفر خود به تهران خبر داد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، این هیئت آمریکایی که خود را هیئت دانشگاهی معرفی کرده بودند در این سفر ، به گفته خود ، تاریخی شان از سوی روسای 13 دانشگاه و مسولان وزارت علوم به گرمی مورد استقبال قرار گرفتند.

خبرنگار پیک بامدادی افزود : این هیات با ویزایی سیاحتی به کشور آمده اند اما در یکی از رستوران های لوکس تهران دیدار های غیر رسمی داشته اند و  هیچ مقام مسئولی  حاضر به گفتگو در این زمینه نشد جز کارمند رستوران خیابان فرشته که  در مصاحبه تلفنی با پیک بامدادی گفت:  آنها 24   نفر نبودند  بلکه حدودا 70 ،80 نفر بودند.

خبرنگارپیک بامدادی ادامه داد:  در پی انتشار خبر دو ماه پیش  نیویورک تایمز مبنی بر استقبال گرم و دیدار های غیر رسمی  شان از سوی مسئولان دانشگاهی ، روابط عمومی معاون وزیر دیدار های غیر رسمی با این هیئت دانشگاهی را تکذیب کرد.

روابط عمومی وزارت علوم در مصاحبه تلفنی با برنامه پیک بامدادی گفت: آقای جهانگرد هیچ دیدار رسمی  با هیئت آمریکایی نداشت  و یک سوال و جوابی بین آقای جهانگرد و هیئت آمریکایی شده اما این مسئله را رسانه ها بزرگ کرده اند .

 این مسئول از دادن توضیحات بیشتر سرباز زد.

خبرنگارپیک بامدادی افزود: هنوز رد گروه قبلی  هیئت آمریکایی گم نشده بود که گروه دیگر آمریکایی بی سر و صدا سر و کله شان در کشور پیدا شد. هیئت آمریکایی  قبلی با ویزای توریستی و این بار هیئت دیگری با ویزای دانشگاهی وارد ایران شدند .

روابط عمومی وزارت علوم گفته سفر هیئت آکادمیک بود و یک مسئله عادی است، نمی دانیم چرا این بار این قدر حساس شده اصلا چیز خاصی نیست مثل تیم والیبال که به ایران سفر می کنند.

پیک بامدادی با بیان اینکه  عضویت در شورای روابط خارجه آمریکا، یکی از سمت های آلن گودمن سرپرست این هیئت آمریکایی بوده است گفت: گودمن در این سفر نه به عنوان شورای روابط خارجی بلکه به عنوان رئیس موسسه آموزشی بین المللی با مسئولان وزارت علوم و 13 دانشگاه کشور دیدار کرده است .

گودمن در تماس تلفنی با پیک بامدادی هدف  از سفر خود به ایران را ارزیابی ارتباطات و توسعه  دانشگاهی میان  ایران و آمریکا و همچنین ایجاد و توسعه  روابط بین  این دو کشور دانست و  ابراز امیدواری کرد نتیجه مبادلات دانشگاهی  و روابط ایران و آمریکا وارد فصل جدیدی شود 

وی افزود : ما فکر می کنیم که مبادلات  دانشگاهی بخشی از عادی سازی روابط بین ایران و آمریکا است همان چیزی که درباره کشورهای دیگر بوده است.

خبرنگار پیک بامدادی افزود:  این همان دیپلماسی آموزشی است که به گفته گودمن در باره  آغاز روابط آمریکا با چین و ویتنام پاسخ گو بوده است.

گودمن در بخش دیگری از صحبتهای خود در تماس تلفنی با پیک بامدادی می گوید چین و  ویتنام در پیشانی و جبهه گشایش روابط هستند. قبلا روی پرونده کوبا و میانمار کار می کردیم ولی حالا نوبت ایران است.

به گفته خبرنگار پیک بامدادی اما نظر وزارت علوم چیز دیگری است و کاملا ورود این هیئت ایرانی را عادی می داند.

آلن گودمن سرپرست هیئت آمریکایی دانشگاهی به ایران، از مدیران شاغل در اطلاعات مرکزی آمریکا دی سی آی بوده است.

این اداره نقش تنظیم کننده  تمام سازمانهای جاسوسی آمریکا را داشته و سال 2005 جای خود را به دی ان آی یا اداره ملی اطلاعات داد.

این برنامه همچنین  آلن گودمن را مشاور بنیاد فورد معرفی کرده است بنیادی که  در بین برخی کارشناسان  به عنوان بازوی اطلاعاتی برای پیشبرد سیاست های خارجی آمریکا شناخته می شود.

آلن گودمن یک هفته بعد از سفرش به ایران در گفتگوی تلفنی با برنامه پیک بامدادی می گوید: ما به گرمی از سوی دانشگاهها و دولت مورد  استقبال قرار گرفتیم . ارزیابی ما این است که دولت ایران و آمریکا می توانند رابطه گرمی داشته باشند بخصوص در زمینه دانشگاه . 

خبرنگار پیک بامدادی گفت: مسئله ای که درباره سفرهای زنجیره ای آمریکایی ها به ایران تکرار شده بی خبرگذاشتن مردم و شنیدن ماجرای آن از فک شیت آمریکایی بوده است.
 

کلید واژه ها: گودمن وزارت علوم ایران و آمریکا


نظر شما :