سیاست‌های اشتباه دولت نتانیاهو

اسرائیل بزرگترین بازنده توافق هسته‌ای است

کار به جایی رسیده است که اسرائیل در حاشیه قرار گرفته و موقعیتی به وجود آمده است که تیم مذاکره کننده آمریکایی نسبت به منافع اسرائیل بی‌تفاوت است.
اسرائیل بزرگترین بازنده توافق هسته‌ای است

نویسنده: مایکل کوپلاو *

دیپلماسی ایرانی: در حالی که مهلت توافق هسته ای به پایان می رسد ما می توانیم بزرگترین بازنده توافق را پیش بینی کنیم: اسرائیل. گزارش هایی که از متن توافق منتشر می شود نشان می دهد که این توافق چیزی نیست که اسرائیل می خواست. هیچ وقت هم نخواهد بود. بنیامین نتانیاهو مکرراً خواستار ممنوعیت هرگونه غنی سازی اورانیوم توسط ایران شده بود، اما به وضوح مشخص است که این چیزی نیست که گروه 1+5 به دنبال آن باشد.

در عوض کار به جایی رسیده است که اسرائیل در حاشیه قرار گرفته و موقعیتی به وجود آمده است که تیم مذاکره کننده آمریکایی نسبت به منافع اسرائیل بی تفاوت است. نتانیاهو با غیرواقع بینانه قرار دادن اهداف استراتژیکش به جای دسترسی به موارد قابل دسترسی همچون بازرسی های کامل و یا محدودیت در موشک های بالستیک، به خودش صدمه زد.

نتانیاهو به جای ایران در حاشیه قرار گرفته است و مذاکره کنندگان از نظر وی این حقیقت را که ایران یک بازیگر بد است که چندین دهه در حال مبارزه با اسرائیل و غرب و بی ثبات کردن خاورمیانه است، نادیده گرفته اند. اما عرصه مذاکرات ایران تنها عرصه ای نیست که اسرائیل به خاطر اتخاذ مواضع اشتباه در آن، منزوی شده است. در حالی که از دید دولت نتانیاهو، ایران بزرگترین تهدید است، عامل دیگری که موجب انزوای دیپلماتیک اسرائیل شده، جنبش بین المللی بایکوت و تحریم به خاطر شهرک سازی است که به دنبال منزوی کردن اقتصاد و فرهنگ اسرائیل است. خطر این اقدام به مثابه  شلیک اسرائیل به پای خودش است.

یکی از مهمترین عوامل انزوای اسرائیل، اقداماتش در غزه است، جایی که اسرائیل چندین عملیات بزرگ نظامی برای جلوگیری از حملات موشکی علیه غزه انجام داده است. جنگ هایی که در طول دهه گذشته در سال های 2008، 2012 و 2014 صورت گرفته است. در این جنگ ها اسرائیل برای حمله به گروه مخالف خودش به مناطق غیرنظامی هم حمله کرده است و میزان تلفات فسطینی ها چندین برابر اسرائیلی ها است.

این در حالی است که مقامات اسرائیلی همیشه گزافه گویی می کنند و بهترین مثال برای این مسئله، ادعای نخست وزیران، وزرای دفاع و معاونین وزیر خارجه و دیگر مقامات اسرائیل مبنی بر اینست که نیروهای دفاعی اسرائیل «اخلاقی ترین ارزش جهان هستند».

وقتی وزیر خارجه و وزیر اقتصاد اسرائیل، سران فلسطینی که طرفدار خشونت نیستند و مقامات اطلاعاتی خود اسرائیل اذعان می کنند که در فعالیت های تروریستی دخالتی ندارند را تروریست خطاب می کنند، مشروعیت سران اسرائیل برای اظهار نظر درباره اقدامات دیپلماتیک و مذاکرات از بین می رود.

دولت نتانیاهو به جای ایجاد موانعی بر سر راه خودش بهتر است در مقابل افکار عمومی صداقت داشته باشد و بگوید به چه چیزی می تواند دست پیدا کند و به چه چیزی نمی تواند دست پیدا کند. از چه چیزی می شود دفاع کرد و از چه چیزی نمی توان دفاع کرد. در عوض اقدامی که دولت نتانیاهو با انجام سیاست های اشتباه صورت داد، موجب تیره و تار شدن روابط با ایالات متحده شد. روابطی که در طول تاریخ بی سابقه بوده است و مسبب آن سیاست های اشتباه دولت نتانیاهو است.

دولت نتانیاهو باید سیاستی را در پیش می گرفت که مانع از تضعیف اسرائیل شود. هدف آنها چه مهار تهدید ایران یا مانع شدن از به وجود آمدن انزوای بین المللی علیه اسرائیل باشد، اقداماتی که صورت گرفته موجب محدود شدن قدرت و نفوذ اسرائیل شده است. اگر دولت نتانیاهو و کابینه اش چنین سیاست هایی را برای دستیابی اهداف اسرائیل و دفاع از آنها انجام می دادند، می توانستند موفقیت هایی در زمینه های دیگر هم به دست بیاورند.

* مدیر برنامه ریزی موسسه اسرائیل  

منبع: پولیتیکو/ مترجم: حسین هوشمند

کلید واژه ها: توافق هسته ای اسرائیل مذاکرات هسته ای نتانیاهو


نظر شما :