نتانیاهو و حامیانش دست به کار شدند

بودجه 145 میلیون دلاری علیه توافق هسته‌ای

علاوه بر بودجه 145 میلیون دلاری این گروه‌ها باید میلیون‌ها دلاری که صرف تبلیغات در شبکه‌های تلویزیونی و روزنامه‌ها می‌شود را هم حساب کنیم.
بودجه 145 میلیون دلاری علیه توافق هسته‌ای

نویسنده: الی کلیفتن

دیپلماسی ایرانی: یک لیست بلندپایه از کارشناسان آمریکایی خلع سلاح، سیاست هسته ای، ایران و امنیت ملی، هفته گذشته از توافق میان ایران و گروه 1+5 استقبال کردند. در عین حال مخالفان توافق، تلاش هایشان برای نابودی توافق به دست آمده در وین را آغاز کرده اند. آنها از مهلت زمانی 60 روزه کنگره برای فشار آوردن به اعضای کنگره برای رد توافق استفاده می کنند، قانونگذارانی که به دست آوردن کرسی شان را مدیون شلدن ادلسن، غول کازینو هستند.

گروه هایی که در ادامه به آنها اشاره می شود گروه هایی هستند که قصد دارند کنگره را متقاعد کنند تا توافق هسته ای را نابود کند. بودجه ای که این گروه ها دارند نشان دهنده قدرت آنها در طول دو ماه آینده برای مخالفت با توافق است. در این بررسی به بودجه سالیانه این گروه ها و نظر مخالفشان درباره توافق اشاره می شود.

کمیته امور عمومی آمریکا و اسرائیل (آیپک)

بودجه سال 2013: 64 میلیون دلار

بیانیه ضد توافق: «کنگره باید این توافقنامه را رد کند و به دولت توصیه کند تا برای آوردن فشار اقتصادی به ایران با متحدین ما همکاری کند و درباره توافقی خوب که تمام راه های رسیدن ایران به سلاح هسته ای را ببندد، مذاکره کند.»

اتحادیه ضد افترا

بودجه سال 2013: 58 میلیون دلار

بیانیه ضد توافق: «ما به شدت نسبت به شرایط توافق نهایی با ایران که نشان می دهد رئیس جمهور از هدف جلوگیری از دستیابی ایران به کشور دارای سلاح هسته ای کوتاه آمده است، مایوس شده ایم.»

اسرائیل پراجکت

بودجه سالیانه: 7 میلیون دلار

بیانیه ضد توافق: «اعلامیه منتشر شده درباره توافق هسته ای با ایران تحقق عمیق ترین ترس ها و پیش بینی های نگران کننده بسیاری از منتقدین بود که در طول دو سال گذشته اعلام می کردند و این دقیقاً همین توافق بد است.»

بنیاد دفاع از دموکراسی ها

بودجه سال 2013: 7 میلیون دلار

بیانیه ضد توافق: «آیت الله خمینی باید به جانشینانش افتخار کند. انقلابیون متعهد و دیپلمات های ماهری که از طریق هوش و عزم و اراده، فرستادگان شیطان بزرگ را شکست دادند.»

سازمان صهیونیست آمریکا

بودجه سال 2013: 3 میلیون دلار

بیانیه ضد توافق: «این توافق موجب به دست آوردن سلاح هسته ای و اعطای میلیاردها دلار به ایران می شود.»

ائتلاف یهودیان جمهوری خواه

بودجه سال 2013: 3 میلیون دلار

بیانیه ضد توافق: «این توافق هیچ یک از معیارها برای یک توافق خوب را ندارد. این توافق قابل اجرا و به نفع امنیت ملی آمریکا نیست. اگر کنگره آن را متوقف نکند، ایالات متحده با لغو تحریم، جهان را ناامن می کند و ایران به سمت سلاح هسته ای می رود. ائتلاف یهودیان جمهوری خواهان با تمام اعضای کنگره تماس می گیرد و از آنها خواهد خواست تا این توافق را رد کنند.»

اتحاد علیه ایران هسته ای

بودجه سال 2013: 1 میلیون دلار

بیانیه ضد توافق: «هر زمانی که شما تحریم ها را بردارید و 150 میلیارد دلار به ایران بدهید، این کشور به دنبال جاه طلبی های هژمونیکش در منطقه می رود و این پول ها را به حزب الله و حماس می دهد.»

کمیته اضطراری برای اسرائیل

بودجه سال 2013: 708 هزار دلار

بیانیه ضد توافق: «دیپلماسی خیره کننده اوباما: در ازای میلیاردها دلار و لغو تحریم ها، ایران موافقت کرده است که برنامه هسته ای اش را از بین نبرد.»

علاوه بر بودجه 145 میلیون دلاری این گروه ها باید میلیون ها دلاری که صرف تبلیغات در شبکه های تلویزیونی و روزنامه ها می شود را هم حساب کنیم. آیپک علاوه بر بودجه سالیانه اش، اخیراً اختصاص بودجه ای 20 میلیون دلاری برای مخالفت با توافق را هم اعلام کرده است.

در حالی که بنیامین نتانیاهو تهدید کرده است که برای جلوگیری از توافق، خودش را هم می کشد و شلدن ادلسن، ثروتمندترین حامی آمریکایی اش حاضر به تامین پول مبارزات انتخاباتی اعضای جمهوری خواه کنگره است، به نظر می رسد که نتانیاهو و جمهوری خواهان در 60 روز آینده بی کار نخواهند نشست و کاخ سفید به سمت نبرد با این مجموعه ها خواهد رفت.

منبع: لوب لاگ/ مترجم: حسین هوشمند

کلید واژه ها: نتانياهو شلدن ادلسن توافق هسته اي كنگره لابي اسرائيل آیپک


نظر شما :