دیدارهای مکرر مقام‌های عربستانی با مقامات روس

ایران از روسیه دلخور است؟

۱۹ مرداد ۱۳۹۴ | ۱۶:۳۰ کد : ۱۹۵۰۸۹۰ اخبار اصلی خاورمیانه
گفته می‌شود روابط روسیه با ایران به دلیل دیدارهای مکرر مسئولان عربستانی با سرگئی لاوروف سرد شده است.
ایران از روسیه دلخور است؟

دیپلماسی ایرانی: حکومت سوریه در وضعیت سخت و ویژه ای به سر می برد. این روزها مقام های سوری اخباری را می شنوند که مفاد آن حکایت از کوتاه آمدن روس ها از مواضع سابق خود در حمایت از حکومت سوریه است. میزبانی از عادل الجبیر، وزیر امور خارجه عربستان و هم زمان هیئتی از مخالفان سوری شاید ابتدای آغاز اجرای سناریوی روس ها برای توقف حمایت ها از حکومت بشار اسد باشد.

به گزارش روزنامه العرب، چاپ لندن، روسیه در حالی تلاش می کند خود را به عربستان نزدیک کند که ریاض تا کنون رادیکال ترین و تندترین مواضع را در قبال حکومت رئیس جمهور بشار اسد داشته است، با وجود این که بارها نیز طرحش علیه بشار اسد در سوریه با شکست مواجه شده است.

وزارت امور خارجه روسیه روز شنبه 8 اوت اعلام کرد که عادل الجبیر، وزیر امور خارجه عربستان روز سه شنبه به مسکو سفر می کند تا بر سر دو موضوع بحران سوریه و شبکه داعش با سرگئی لاوروف، همتای روسی خود مذاکره کند.

پیش از این دو وزیر در قطر و در سه اوت در جریان یک دیدار سه جانبه با حضور جان کری، وزیر امور خارجه ایالات متحده امریکا با یکدیگر دیدار کرده بودند و درباره اوضاع سوریه با یکدیگر به بحث و تبادل نظر نشسته بودند.

وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرده است در این دیدار وزرای امور خارجه بر سر حل بحران سوریه با یکدیگر بحث و تبادل نظر کردند و هر دو توجه ویژه ای نیز به بحران و درگیری های یمن داشتند.

ناظران می گویند که مقام های روسی تمایل خود را به نزدیکی به مواضع عربستان در قبال پرونده های مختلف منطقه ای پنهان نمی کنند. یکی از دلایل این ابراز تمایل دلارهای نفتی عربستانی است که می تواند صرف خرید سلاح های روسی در زمینه های نظامی و امنیتی شود.

مسکو تلاش دارد از فضای سرد حاکم بر روابط امریکا و عربستان بر سر توافق هسته ای ایران نهایت استفاده را ببرد و از گلایه و شکایت اعراب مبنی بر این که اوباما در نزدیکی به تهران به فکر مصالح متحدانش در شورای همکاری خلیج فارس نیست، به سود خود بهره ببرد.

مسئولان روسیه می دانند که نزدیکی به عربستان بی هزینه نخواهد بود، برای همین در برابر اخباری که به رسانه ها مبنی بر دست کشیدن مسکو از حمایت از اسد درز کرده است، واکنشی از خود نشان نمی دهند. حتی گفته می شود روابط روسیه با ایران نیز به دلیل دیدارهای مکرر مسئولان عربستانی با سرگئی لاوروف سرد شده است.

روشن است که مقام های جدید عربستان توانسته اند بر روابط با مسکو چه در حوزه یمن بر سر حمایت از حوثی ها چه در حوزه سوریه در قبال حکومت بشار اسد حساب کنند.

الجبیری ساعاتی قبل از ترک ریاض به سمت مسکو به خبرنگاران گفت: «بحران سوریه تمام خواهد شد اما از راه های سیاسی، باید راهی برای انتقال مسالمت آمیز قدرت بیابیم، باید به سوریه جدید بدون اسد فکر کنیم چه از طریق راه حل قاطع نظامی چه از طریق شکست اسد.»

وی سپس مدعی شد: «حکومت اسد مشروعیت خود را از دست داد و دیگر نمی تواند نقشی در آینده سوریه داشته باشد. به خصوص حالا که 300 هزار نفر از مردم سوریه کشته شده اند و 12 میلیون نفر از خانه و کاشانه شان رانده شده اند.»

شکی نیست که مواضع قاطع عربستان در قبال اسد بدون پشت گرمی نیست. ریاض توانسته از جانب روسیه به وعده های اطمینان بخشی برسد و مواضع امریکا نیز که از اول مانع از کنار رفتن اسد از قدرت و تشکیل حکومتی انتقالی که بتواند جای او را بگیرد، نبوده است. به ویژه حالا که ارتش سوریه از بعضی مناطق مهم عقب نشینی کرده بیش از هر زمانی روشن است که توافقی بر سر آینده حکومت سوریه و احتمالا امن نگه داشتن مناطق علوی و مسیحی نشین در قبال توقف جنگ سوریه در راه است.

 

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: ايران و روسيه ايران و سوريه روسيه و سوريه ايران و عربستان عربستان و روسيه عربستان و سوريه


نظر شما :