واکنش ولایتی به اظهار نظر جلیلی

۱۷ شهریور ۱۳۹۴ | ۲۲:۱۴ کد : ۱۹۵۱۷۷۳ سرخط اخبار
رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در واکنش به اظهارات سعید جلیلی درباره برجام گفت: نظرات آنها نتیجه بررسی های خودشان است.
 
به گزارش ایرنا،علی اکبر ولایتی روز سه شنبه در حاشیه دیدار با هیات علمی تحقیقاتی سوئیس در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی مبنی بر این که دبیر سابق شورای امنیت گفته است که در متن برجام حداقل از 100 حق مسلم ایران چشم پوشی شده است، گفت: نظرات وی نتیجه بررسی خودشان است .بالاخره گروهی که در مجلس تشکیل شده برای بررسی دقیق و سرفرصت برای همین موضوع است. این حق مجلس است که این کار را انجام دهد وامیدواریم در نهایت به نتیجه ای برسند که به نفع جمهوری اسلامی ایران باشد. بدون تردید نمایندگان مردم در امری که مربوط به تعهدات جمهوری اسلامی در قضیه هسته ای مربوط می شود، ذیحق هستند. 
 
ولایتی در ادامه درباره دیدار با هیات عالی علمی تحقیقاتی از سوییس گفت: این هیات علمی از دانشگاه پلی تکنیک زوریخ هستند و برای مشارکت در مطالعه و راه حل از خشک شدن دریاچه ارومیه به ایران آمده اند. 
 
رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک گفت: با توجه به خطر خشک شدن دریاچه ارومیه که پیامدهای خطرناک زیست محیطی برای کشوردارد، سازمان نیکوکاری بین المللی ایران برآن شد تا با استفاد از دانش تخصصی متخصصان ایرانی و دانش تخصصی دانشگاه زوریخ راه های آب رسانی و باسازی و زنده کردن این دریاچه تاریخی مورد مطالعه قرار گیرد.
 
ولایتی افزود: با توجه به اهمیت موضوع ، مرکز تحقیقات استراتژیک تصمیم گرفت با حضور متخصصین سوییسی و ایرانی یک گردهمایی برگزار کند و از نظرات کارشناسان در این خصوص بهرمند شود. 
 
رییس مرکز تحقیقات استراتزیک ادامه داد: سه راه حل برای آب رسانی به دریاچه ارومیه پیشنهاد شده است که اول انتقال آب از دریاچه خزر و دوم انتقال آب از خلیج فارس و راه سوم انتقال آب از دریاچه وان ترکیه است که پروژه اتصال دریاچه وان در ترکیه به دریاچه ارومیه در ایران با خط لوله به عنوان بهترین گزینه برای این پروژه باشد. 
 
وی افزود: از کشور ترکیه نیز متخصصانی در کنفرانس بین المللی احیای دریاچه ارومیه شرکت کرده اند و آمادگی این کشور را برای این کار اعلام کردند.عملیاتی شدن این کار مستلزم آن است که مسوولین دو کشور در این باره مذاکره کنند که اگر این کار صورت بگیرد عملی ترین راه انتقال آب به این دریاچه است.
 
رییس مرکز تحقیقات استراتژیک افزود: این هیات عالی علمی قرار است با رییس سازمان حفاظت محیط زیست نیز دیداری در این زمینه داشته باشد.
 
ولایتی خاطرنشان کرد: کنفرانس بین المللی احیای دریاچه ارومیه با همکاری استانداری استان آذربایجان غربی ، ستاد احیای دریاچه ارومیه، دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امورخارجه و با همکاری دانشگاه پلی تکنیک زوریخ به مدت 2 روز در دانشگاه ارومیه برگزار شد.

کلید واژه ها: دریاچه ارومیه دریاچه ارومیه انتقال آب


نظر شما :