ایران ’نمونه‌برداری از پارچین را با حضور بازرسان آژانس انجام می‌دهد’

۲۲ شهریور ۱۳۹۴ | ۲۱:۲۱ کد : ۱۹۵۱۹۳۴ سرخط اخبار

بازرسی از سایت نظامی پارچین یکی از مهم ترین موارد مورد مناقشه میان ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی بوده است
 
به گزارش بی بی سی، خبرگزاری رویترز به نقل از دیپلمات های غربی گزارش داده است که بازرسان سازمان ملل متحد در هنگام نمونه برداری تکنسین های ایرانی از سایت نظامی پارچین حضور خواهند داشت.
 
رویترز گزارش اختصاصی خود را بر اساس اظهارات دو دیپلمات غربی آشنا با جزییات توافق محرمانه بین ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی در ارتباط با بازرسی از سایت نظامی و مورد مناقشه پارچین منتشر کرده است.
 
رویترز می گوید دیپلمات های غربی به این خبرگزاری گفته اند در حالی که به ایرانی ها اجازه داده شده است که خود نمونه برداری از پارچین را انجام دهند، اما بازرسان آژانس در این مکان حضور خواهند داشت و تمام فعالیت آنها را زیر نظر خواهند گرفت.
 
برخی کشورها ایران را متهم می کنند که در پارچین آزمایش های مشکوک به ارتباط با تسلیحات هسته ای انجام داده است. ایران این اتهام را رد می کند ولی به عنوان بخشی از توافق خود با آژانس در ماه ژوئیه با بازرسی از این مرکز نظامی موافقت کرده است.
 
به گفته یکی از این دیپلمات ها به رویترز "مصالحه ای انجام شده است که در آن ایرانی ها وجهه خود را حفظ کنند و آژانس هم اطمینان یابد که بازرسی ها بر اساس شرایط سخت گیرانه آنها انجام شده است".
 
یک دیپلمات دیگر هم گفته است که بازرسی از پارچین با حضور تیم هایی متشکل از ایرانی ها و بازرسان آژانس و با استفاده از دوربین هایی برای ضبط و ثبت کل روند انجام می شود. این دیپلمات به رویترز گفت: "متاسفانه گزارش های نادرست و تحریف شده ای در رسانه ها منتشر شده که وانمود می کند خود ایرانی ها از خودشان بازرسی خواهند کرد."
گزارش جنجالی
 
حدود یک ماه پیش خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارشی منتشر کرد که در آن مدعی شد بر اساس توافق ایران و آژانس، بازرسان سازمان ملل از ورود به پارچین منع شده اند و ایرانی ها خود نمونه برداری از این سایت را انجام خواهند داد. آسوشیتدپرس بعدا گزارش داد که این اطلاعات بر اساس پیش نویس اولیه توافق بوده و قابل تایید نیست.
 
در آن زمان جمهوری خواهان در آمریکا این گزارش را به عنوان سندی مورد استفاده قرار دادند که به گفته آنها نشان می داد باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا در مسئله حساس و مورد مناقشه ای مانند بازرسی از پارچین در برابر ایران عقب نشینی کرده است.
 
در همان زمان یوکیا آمانو، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی گزارش آسوشیتدپرس را رد کرد، اما توضیحی درباره جزییات توافق ایران و آژانس درباره پارچین نداد.

کلید واژه ها: پارچین ایران و آژانس


نظر شما :