آن‌چه پادشاه عربستان از رئیس جمهوری امریکا خواست

خبرهای تازه از مذاکرات سری ملک سلمان با اوباما

۲۳ شهریور ۱۳۹۴ | ۱۷:۳۰ کد : ۱۹۵۱۹۴۷ اخبار اصلی خاورمیانه
ملک سلمان در دیدار با اوباما خواستار تسریع در ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز سوریه شده و گفته است که این اقدام می‌تواند "نقطه پایانی" برای بحران سیاسی سوریه باشد!
خبرهای تازه از مذاکرات سری ملک سلمان با اوباما

دیپلماسی ایرانی: حالا که نزدیک به یک هفته از سفر ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان به ایالات متحده امریکا می گذرد، خبرهای تازه ای از مذاکرات سری و پشت درهای بسته او با باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا منتشر شده است. خبرهایی که عموما حول محور سوریه می چرخند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایلاف، وابسته به جریان لیبرال مخالف حکومت عربستان که مقر آن در لندن است، در این گفت وگوها ملک سلمان خواستار تسریع در ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز سوریه شده و گفته است که این اقدام می تواند "نقطه پایانی" برای بحران سیاسی سوریه باشد و به دنبال آن می توان به فکر راه حل سیاسی بحران این کشور افتاد.

لازم به ذکر است، عادل الجبیر، وزیر امور خارجه عربستان در پاسخ به این سوال یکی از خبرنگاران که بعد از جلسه ملک سلمان با بارک اوباما از او پرسید نتایج مذاکرات نشست عربستان و امریکا در واشنگتن چه بود، گفت: «در این نشست درباره بحران سوریه بحث شد و بیانیه ژنو یک ملاک مذاکرات دو طرف بود. همچنین دو طرف تاکید کردند که بشار اسد مسئول ظهور داعش در عراق و سوریه است!»

وی همچنین ادعا کرد، مواضع عربستان نسبت به سوریه تغییر نمی کند، حل بحران سوریه شامل رفتن بشار اسد نیز می شود و به اعتقاد ما او مسئول کشته شدن بیش از 300 هزار سوری اعم از زن و مرد و کودک است!

جبیر درباره حمایت روسیه از بشار اسد نیز گفت: «حمایت نظامی مسکو از بشار اسد تهدیدی خطرناک محسوب می شود.»

مواضع عربستان مبنی بر ضرورت ایجاد منطقه پرواز ممنوع با مواضع برخی نمایندگان کنگره امریکا که آنها نیز خواهان ایجاد منطقه پرواز ممنوع در سوریه هستند، هم خوانی دارد. عربستان نیز مثل این نمایندگان بر این اعتقاد است که «اعمال منطقه پرواز ممنوع اسد را از کنترل حریم هوایی سوریه منع می کند.»

در همین رابطه گزارش های تایید نشده نشان می دهد که واشنگتن در حال بررسی گزینه هایی است که اجازه اعمال منطقه پرواز ممنوع بر فراز سوریه در نزدیکی مرزهای جنوبی این کشور با اردن را می دهد.

این گزینه ها شباهت بسیاری به توافقات اخیر ایالات متحده امریکا با ترکیه دارد. در توافق واشنگتن با آنکارا مقرر شد آنکارا اجازه استفاده جنگنده های امریکایی از پایگاه های هوایی ترکیه را بدهد در مقابل امریکا با ایجاد منطقه پرواز ممنوع در شمال سوریه در نزدیکی مرزهای این کشور با ترکیه موافقت کند. همچنین امریکا به ترکیه اجازه خواهد داد هر جنگنده یا هواپیمایی که به مرزهایش نزدیک شود را هدف قرار دهد. این چیزی است که در روزنامه های ترکیه به آن اشاره شده است. اما عملا ایالات متحده تنها موافقت کرده ترکیه یک منطقه پرواز ممنوع در نزدیکی مرزهایش با هدف بستن مرزها برای ورود نیروهای خارجی به خاک سوریه ایجاد کند و ترکیه به پیمان بین المللی مبارزه با داعش بپیوندد، مساله ای که رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه آن را رد کرده است.

روزنامه ترکی حریت در این باره گزارش می دهد که نیروهای پیمان بین المللی مبارزه با داعش به رهبری امریکا در صورت لزوم اجازه پرواز بر فراز مناطق مرزی ترکیه – سوریه و جمع آوری اطلاعات از آن مناطق و حمله به مواضع داعش را دارند. همچنین جنگنده های امریکایی می توانند از پایگاه نظامی اینجرلیک برای انجام عملیات خود علیه داعش استفاده کنند. در حالی که ایالات متحده با هر گونه ورود زمینی به خاک سوریه مخالفت کرده است. برای پایگاه اینجرلیک نیز تنها اجازه داده شده 50 کارمند نظامی امریکایی برای ارائه نظرات کارشناسی به این پایگاه وارد شوند. اگر چه به نوشته روزنامه حریت جنگنده های امریکایی در حالت های قوق العاده می توانند از پایگاه های باتمان، دیار بکر و ملاتیه در شرق ترکیه استفاده کنند. با این حال هنوز مشخص نیست که نیروی هوایی امریکا از چه تاریخی می تواند از پایگاه هوایی اینجرلیک استفاده کند. منابع ترک می گویند زمان استفاده از این پایگاه نزدیک است.

منطقه پرواز ممنوعی که امریکا اجازه تشکیل آن را در مناطق هم مرز ترکیه با سوریه داده 50 کیلومتر عمق و 90 کیلومتر طول خواهد داشت و دو شهر مارع و جرابلس در استان حلب سوریه را شامل می شود.

 

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: ایجاد منطقه پرواز ممنوع سوريه عربستان سعودي ديدار ملك سلمان با باراك اوباما


نظر شما :