مدعیان جانشینی اوباما دنیا را چگونه می‌بینند؟

برنامه‌ نامزدهای جمهوریخواه: حمله و جنگ در خاورمیانه

لیندسی گراهام پیشنهاد اعزام ۱۰ هزار نیرو برای نابودی داعش را می‌دهد. اما چرا این تعداد سرباز؟ «اگر این تعداد سرباز اعزام نشوند، ما شکست می‌خوریم.»
برنامه‌ نامزدهای جمهوریخواه: حمله و جنگ در خاورمیانه

نویسندگان: متیو گالت و رابرت بکهاسن

دیپلماسی ایرانی: تندروها در جریان مناظره جمهوی خواهان انتخابات 2016 در سی ان ان، کنترل کامل اوضاع را در اختیار گرفتند. این درحالی بود که در مناظره اول، مسائل امنیت ملی در درجه دوم اهمیت قرار داشت و همه چیز تحت انحصار دونالد ترامپ قرار گرفته بود.

لیندسی گراهام از همه تندتر بود

سناتور لیندسی گراهام (جمهوری خواه از کارولاینای جنوبی) پیش از آن که در قعر لیست کاندیداها قرار داشته باشد، تندرو بودن خودش را نشان داده بود. گراهام در این مناظره گفت: «اگر من رئیس جمهور ایالات متحده باشم، نیروی زمینی بیشتری به عراق می فرستم. از کاندیداهایی که امشب اینجا حضور دارند باید پرسید آیا شما می خواهید داعش را نابود کنید و می دانید که برای این کار نیاز به نیروی زمینی است؟» گراهام سپس پیشنهاد اعزام 10 هزار نیرو برای نابودی داعش را می دهد. اما چرا این تعداد سرباز؟ «اگر این تعداد سرباز اعزام نشوند، ما شکست می خوریم.»

ترامپ می خواهد شاهد سوختن خاورمیانه باشد

وقتی بحث به سوریه و روسیه رسید، جک تپر، مجری سی ان ان از ترامپ پرسید چگونه باید با ولادیمیر پوتین مصالحه کرد؟ ترامپ گفت: «آنها باید به شما احترام بگذارند، اما پوتین برای رئیس جمهور اوباما احترام قائل نیست. اوضاع سوریه آشفته است. شما می توانید اوضاع داعش در آنجا را ببینید. حالا به این فکر کنید: ما در حال مبارزه با داعش هستیم. داعش هم خواهان مبارزه با سوریه است. چرا ما باید با داعش در سوریه مبارزه کنیم؟ بگذارید آنها با یکدیگر مبارزه کنند.»

کارلی فیورینا خواستار نشان دادن قدرت نظامی است

یک نکته ای که مشخص شد این است که آشنایی فیورینا با مسائل نظامی باعث شرمندگی دیگر کاندیداها است. وی به خوبی از گسترش مسائل نظامی آگاهی دارد. فیورینا می گوید: «ما نیاز به قدرتمندترین ارتش روی کره زمین داریم و همه این را می دانند. به طور ویژه ما نیاز به 50 تیپ ارتش و 36 گردان کماندوی نیروی دریایی داریم. ما نیاز به حدود 300 تا 350 کشتی جنگی و ارتقای قدرت اتمی داریم.» کماندوهای نیروی دریایی هم اکنون 23 گردان و نیروی دریایی 273 کشتی جنگی در اختیار دارند. تا سال 2017 قرار است تیپ های ارتش به 30 کاهش پیدا کند.

سناتور مارکو روبیو خواسته زیادی دارد

روبیو می گوید: «ایالات متحده نباید به حملاتی که همانند سوزن هستند، اکتفا کند.» اما این درحالی است که در طول 15 سال گذشته، بسیاری از پیروزی های نظامی پنتاگون با استفاه از همین حملات سوزنی توسط نیروهای ویژه بوده است. کشته شدن اسامه بن لادن توسط کماندوها، کشتن دیگر فرماندهان القاعده و کمک به دستگیری صدام، نمونه هایی از این دست هستند.

جب بوش خواهان جنگ سایبری تهاجمی علیه چین است

این موضوع اغلب در سیاست های ملی نادیده گرفته شده است. چین تلاش زیادی در راه جاسوسی صورت می دهد و از این طریق شبکه های ناامن به اطلاعات تجاری و نظامی دست پیدا می کند. بوش می گوید: «ما باید از تاکتیک های تهاجمی مربوط به امنیت سایبری استفاده کنیم تا سیگنالی میخکوب کننده به چین بفرستیم.»

از نظر مایک هاکبی، ایران یک تهدید وجودی است

هاکبی می گوید: «آنها از گروه های تروریستی حمایت می کنند. حماس و حزب الله، ماهیت تمدن غرب را تهدید می کنند.»

بیاید واقع بین باشیم، ایران بزرگترین ارتش خاورمیانه را دارد، این درحالی است که متحدین آمریکا در خلیج فارس به شدت در رابطه با مسائل نظامی هزینه می کنند. حمایت ایرانی ها از بشار اسد موجب شده است تا وی در قدرت بماند، اما وی اوضاع خوبی در مقابل شورشی ها ندارد، به همین دلیل در حال حاضر اسد روی کمک پوتین حساب باز کرده است.

نیروهای ویژه سپاه قدس ایران، جزء بهترین ها هستند. اما توانایی تهران برای عملیات نظامی در خارج از مرزها محدود است و نیروی نظامی به خاطر تحریم ها و قیمت پایین نفت در مضیقه است. نه، ایران نمی تواند غرب را نابود کند.

همه کاندیداها متفق القول مخالف توافق هسته ای گروه ۱+۵ با ایران هستند. بوش از تجهیز اسرائیل به تسلیحات سنگین برای ارعاب ایران، حمایت می کند. او به جزئیات اشاره نکرده است. اما آیا منظورش بمب های سنگرشکن است؟

منبع: ویک/ مترجم: حسین هوشمند

کلید واژه ها: گراهام ترامپ انتخابات 2016 جمهوري خواه فیورینا


نظر شما :