چرا جان بینر استعفا داد؟

پایان ریاست مرد گریان بر مجلس نمایندگان آمریکا

۰۵ مهر ۱۳۹۴ | ۱۸:۳۰ کد : ۱۹۵۲۳۲۲ اخبار اصلی آمریکا
بینر با موج تی پارتی در سال 2010 به قدرت رسید اما این جنبش برای وی مشکل‌ساز شدند. او با جناح راست حزبش بر سر تمدید مهلت بدهی‌های دولت، بودجه دولت، قانون بیمه درمانی اوباما و مالیات‌ها دچار تنش شد.
پایان ریاست مرد گریان بر مجلس نمایندگان آمریکا

نویسنده: جیک شرمن و آنا پالمر

دیپلماسی ایرانی: جان بینر (جمهوری خواه از اوهایو) رئیس مجلس نمایندگان ایالات متحده که سال ها شایعاتی درباره مرگ سیاسی وی منتشر می شد، روز جمعه اعلام کرد که در پایان ماه آینده از سمتش کناره گیری می کند و کنگره را ترک خواهد کرد. این جمهوری خواه اهل اوهایو که موجب گیج شدن همکارانش شده است، گفته که قصد نداشته شاهد رای گیری جنجالی بر سر پستش باشد و در عوض پس از 25 سال واشینگتن را ترک خواهد کرد و به حزبش اجازه می دهد تا در غیاب وی جانشین جدیدی تعیین کنند.

محافظه کاران قصد داشتند علیه وی کودتا کنند، اما وی احساس می کرد که می تواند برنده باشد، ولی او و متحدینش فکر می کردند با وقوع چنین رخدادی آسیبی جدی به این نهاد وارد می شد. اما بینر با وجود تمام دعواهایی که در طول این پنج سال رخ داد به موفقیت هایی هم دست یافته بود.

بینر که پسر یک متصدی بار بود و توانست به قوی ترین مرد کنگره تبدیل شود، در کنفرانس خبری که روز جمعه داشت، همانند پهلوانان دروغین که اشک می ریزند، تصمیمش مبنی بر کناره گیری از کنگره در پایان ماه اکتبر را اعلام کرد. بینر در این رابطه گفت: «شب گذشته من فکر کردن در این رابطه را شروع کردم و پس از آن که از خواب بیدار شدم، همانند همیشه به دعا پرداختم و تصمیمم را گرفتم. شما می دانید که امروز، روزی است که من این اقدام را انجام می دهم، به همین راحتی.»

بینر 65 ساله در پایان سال 2014 هم قصد داشت کنگره را ترک کند، اما به خاطر شکست غیرمنتظره معاونش اریک کنتر، در انتخابات مقدماتی مجبور به بازگشت به کنگره شد. یکی از مشاوران بینر در این رابطه می گوید: «احساسی که در آن مقطع وجود داشت این بود که چنین تصمیمی منجر به وقوع دوره ای دردناک از آشفتگی داخلی در حزب جمهوری خواه خواهد شد و آسیب جبران ناپذیری به این نهاد وارد خواهد ساخت.»

بینر بعد از ظهر پنجشنبه بعد از خروج از کنگره به دو خبرنگار پولیتیکو و واشینگتن پست گفت که پس از آوردن پاپ فرانسیس به کنگره هیچ کاری ندارد که انجام نداده باشد. وقتی خبرنگاران از او پرسیدند که استعفا خواهد داد؟ وی خندید و سوار خودروهای اسکورت شد. بینر گفته است که نفر شماره 2 مجلس نمایندگان، یعنی کوین مک کارتی، رهبر اکثریت مجلس نمایندگان که به جای وی انتخاب خواهد شد هم از این تصمیم شوکه شده است. بینر می گوید این خبر را پنج بار برای وی تکرار کرده است، چون باورش نمی شد.

بینر که اولین بار در سال 1990 وارد مجلس نمایندگان شد، با موج تی پارتی در سال 2010 به قدرت رسید. اما این جنبش برای وی مشکل ساز شدند. وی با جناح راست حزبش بر سر تمدید مهلت بدهی های دولت، بودجه دولت، قانون بیمه درمانی اوباما و مالیات ها دچار تنش شد. دوران مسئولیت وی یادآور روابط پیچیده با رئیس جمهور باراک اوباما است. او و اوباما بارها سعی کردند تا به مصالحه بزرگی بر سر هزینه های دولت دست پیدا کنند، اما هر بار شکست خوردند.

تصمیم بینر در جلسه صبح جمعه جمهوری خواهان مورد بررسی قرار گرفت و مک کارتی شخصی است که بیشترین شانس را برای جانشینی بینر دارد. البته در این میان بین محافظه کاران و جناح اصلی حزب جمهوری خواه اختلافاتی وجود دارد. مک کارتی برای انتخاب به عنوان رئیس مجلس نمایندگان نیاز به 218 رای در صحن مجلس دارد و بسیاری از خودی های حزب جمهوری خواه معتقدند که وی تنها فردی است که شانس دستیابی به این میزان رای را دارد.

با انتخاب مک کارتی به عنوان رئیس مجلس، پست وی به عنوان رهبر اکثریت مجلس نمایندگان خالی می ماند و کسانی که بیشترین شانس برای دستیابی به این پست را دارند شامل استیو اسکالیس از لوئیزیانا، معاون فعلی رهبر اکثریت، کتی مک موریس راجرز از واشینگتن و پاتریک مک هنری از کارولاینای شمالی می شوند.

منبع: پولیتیکو/ مترجم: حسین هوشمند

کلید واژه ها: مک کارتی جان بینر جمهوری خواه آمریکا مجلس نمایندگان


( ۱ )

نظر شما :