ایرانی متفاوت از گذشته

کلید حل بحران‌های خاورمیانه را در تهران جستجو کنید

۰۸ مهر ۱۳۹۴ | ۱۶:۳۰ کد : ۱۹۵۲۴۵۴ اخبار اصلی خاورمیانه
اکنون دیگر همه می‌دانند که ائتلاف پیمان غربی به رهبری ایالات متحده امریکا ناگزیر به همکاری با ایران شده است.
کلید حل بحران‌های خاورمیانه را در تهران جستجو کنید

دیپلماسی ایرانی: آیا هر تحلیلگر و ناظری شک دارد که کشور پارس تلاش می کند ایران بزرگ منطقه، خاورمیانه و دنیا باشد؟ چگونه می توانیم به این مساله شک کنیم در حالی که با چشمان خود می بینیم ایران چقدر آسان برای تحقق اهداف خود برای نفوذ در خاورمیانه به ویژه شرق جهان عرب تلاش می کند و امروزه به یکی از بازیگران اصلی در بسیاری از تحولات منطقه تبدیل شده است. ایران حتی واهمه ای ندارد وارد جنگ مذهبی با هر کشوری که بخواهد از این دریچه با آن بجنگد، شود. حتی امریکایی ها که دسیسه و توطئه چیدند تا ایران را وارد این کارزار کنند نیز نتوانستند از نقش آفرینی آن در منطقه بکاهند. ایران الآن توانسته است به بسیاری از اهداف خود برسد، دشمنان خود را ناکام بگذارد و دستاوردهای گرانبهایی را به دست آورد. ایران اکنون موفق شده دنیا و جامعه جهانی را وادار کند که برنامه هسته ای اش را به رسمیت بشناسد و با آن توافق برسد در حالی که برای هیچ کس تعریف نکرده نهایت برنامه هسته ای اش تا کجا است و آیا ممکن است روزی روزگاری تغییر رویه دهد و به سمت ساخت تسلیحات هسته ای خیز بردار؟! از سوی دیگر ایران با زیرکی تمام موفق شده گره تحریم ها را از سر خود باز کند و خود را از قید و بند آنها برهاند اگر چه در طول دوران تحریم ها نیز توانسته بود تحریم ها را به خوبی دور بزند و حتی در پشت پرده قراردادهای تجاری با کشورهای بزرگ غربی به امضا برساند.

اکنون دیگر همه می دانند که ائتلاف پیمان غربی به رهبری ایالات متحده امریکا ناگزیر به همکاری با ایران شده است. برای همه روشن است که سقوط صدام حسین در عراق توسط امریکا به سود ایران تمام شد و بعد از آن بود که ایران نفوذ قدم به قدم در خاک عراق را آغاز کرد و اکنون در سراسر این کشور نفوذی بی بدیل دارد. اما اکنون این فقط عراق نیست که محدوده نفوذ ایران محسوب می شود، نفوذ ایران به فراتر از عراق رسیده و اکنون دامنه نفوذش شامل یمن و سوریه و لبنان نیز می شود. تا آن جا که اکنون باید کلید حل هر گونه مشکل و گشودن قفلی از مشکلات این کشورها را نزد ایران جستجو کرد و هر کس که بخواهد راه حلی برای بحران های این کشورها بیابد باید قبل از همه با ایران وارد مذاکره شود، به عبارت دیگر راه عبور از هر گونه بحرانی از تهران می گذرد.

تمامی نشانه های موجود در عرصه جهانی حاکی از آن است که هر گونه تسویه حساب و رسیدن به راه حلی برای فجایع و اوضاع به انفجار رسیده جاری در سوریه و یمن و عراق و لبنان که اتفاقا حلشان به سود کشورهای عربی در راس آنها مصر و عربستان تمام می شود، منوط به قبول رسمی جامعه جهانی به نقش ایران در این کشورها است. اکنون تمامی برگه های برنده بحران های کشورهای مذکور و حتی خاورمیانه نزد ایران است، ایران عملا به ژاندارم منطقه تبدیل شده و چنان از مصالح و اهداف استراتژی خود حمایت می کند که حتی مشابه آن را در زمان شاه مخلوع نیز نمی توانیم بیابیم.

ما با ایرانی متفاوت مواجهیم. ایرانی که هم ثروت دارد و هم حوزه نفوذی اش فراتر از مرزهای جغرافیایی اش است. ایرانی که قدرت چانه زنی بالایی دارد، از موقعیت استراتژیک استثنائی برخوردار است و قدرت سخت افزاری و نرم افزاری اش اجازه ایفای هر گونه نقشی را به آن می دهد. ایرانی که با حل پرونده هسته ای اش می رود طرحی نو در خاورمیانه و جامعه جهانی در اندازد.

 

منبع: الاهرام / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: خاورمیانه ايران


نظر شما :