دموکرات ها و دو راهی انتخاب کلینتون یا بایدن

هیلاری برنده بلامنازع مناظره دموکرات ها بود

79 درصد دموکرات های بررسی شده در این نظرسنجی معتقدند که کلینتون برتر از چهار رقیبش بوده است. 54 درصد از جمهوری خواهان هم نظر مشابهی دارند. یک دموکرات اهل نیوهمشایر در این رابطه می گوید: «فاصله آنها اصلاً نزدیک نبود. هیلاری امشب همه را له کرد.»
هیلاری برنده بلامنازع مناظره دموکرات ها بود

نویسنده: کیتی گلوئک

دیپلماسی ایرانی: هیلاری کلینتون با اختلاف برد. براساس نظر اعضای حزب دموکرات و جمهوری خواه، کلینتون به وضوح برنده اولین مناظره انتخاباتی دموکرات ها بود. پولیتیکو در این رابطه نظر فعالان ارشد و استراتژیست های دو حزب را در آیووا، نیوهمشایر، کارولاینای جنوبی و نوادا جویا شده است.

79 درصد دموکرات های بررسی شده در این نظرسنجی معتقدند که کلینتون برتر از چهار رقیبش بوده است. 54 درصد از جمهوری خواهان هم نظر مشابهی دارند. یک دموکرات اهل نیوهمشایر در این رابطه می گوید: «فاصله آنها اصلاً نزدیک نبود. هیلاری امشب همه را له کرد.»

یک دموکرات اهل آیووا هم می گوید: «من فکر می کنم همه به مناظره چشم دوخته بودند تا اشتباهات هیلاری را ببینند ولی او اشتباهی نداشت. بالاتر از همه سندرز چندان آماده نشان نداد و اومالی به شدت تلاش می کرد تا خودش را کاندیدای موثری نشان دهد.»

یک جمهوری خواه اهل کارولینای جنوبی می گوید: «کلینتون همانند یک رهبر و کاریزماتیک بود. وی تجربه زیادی داشت.» یک دموکرات از کارولینای جنوبی هم می گوید: «من حامی بی اشتیاق کلینتون بودم، اما فکر می کنم او این حس بی میلی من را نابود کرد. هیلاری آماده، مطمئن و بامزه بود. او با هوشی که دارد نشان داد از حضور در آنجا در حال لذت بردن است. کسانی که هیلاری را می شناسند و دوست دارند، همیشه می گویند که او شخصیتی جذاب و خنده دار است.»

چندین نفر از خودی های حزب دموکرات هم معتقدند که سناتور برنی سندرز زمانی که به ایمیل های کلینتون در زمان وزارت امور خارجه اشاره کرد، عملکرد خوبی از خودش نشان داد. وی در این رابطه گفت: «مردم آمریکا از شنیدن درباره ایمیل های لعنتی شما خسته شده اند.» این فریاد سندرز یکی از لحظات قابل توجه مناظره بود. یک جمهوری خواه اهل آیووا در این رابطه می گوید: «هیلاری برنده لحظه ای بود که سندرز موجب بیشترین تشویق ها برای او شد. اقدامی که طبیعتاً نباید انجام می داد.»

سندرز که در نظرسنجی های نیوهمشایر و آیووا، کلینتون را تهدید می کند، روی صحنه چندان موثر نبود. تنها 8 درصد از دموکرات ها هستند که می گویند او برنده مناظره بود. این میزان برابر با 8 درصد آمار مارتین اومالی است، این در حالی است که اومالی در نظرسنجی ها بسیار عقب تر از وی قرار دارد.

یک دموکرات اهل کارولینای جنوبی در این رابطه می گوید: «سندرز مناظره امشب را باخت و در مقایسه با دیگر سخنرانی هایش عملکرد خوبی در صحنه مناظره نداشت.» کاندیدایی که از نظر اکثریت رای دهندگان بدترین عملکرد را در مناظره داشت، جیم وب، سناتور سابق ویرجینیا بود. 35 درصد از دموکرات ها چنین نظری داشته اند.

فضایی برای جو بایدن وجود ندارد

اکثریت دموکرات های شرکت کننده در نظرسنجی پولیتیکو معتقدند که مناظره موجب ایجاد فرصتی برای شرکت جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری نشد و تنها موقعیت کلینتون را بهبود بخشید. 62 درصد از خودی های دموکرات پس از مناظره سه شنبه معتقدند که بایدن نباید در انتخابات شرکت کند و 38 درصد معتقدند که وی باید کاندیدا شود.

یک دموکرات اهل آیووا معتقد است که سندرز اهمیت مسئله ایمیل ها را کاهش داده است و می گوید: «مسئله ایمیل آسیب پذیر است و از روی میز برداشته نشده است.»

یک دموکرات از نیوهمشایر هم می گوید: «من ندیدم که دری برای شرکت بایدن در انتخابات باز شده باشد.»

با این حال دموکرات های کارولینای جنوبی نظر مخالفی دارند. سه چهارم آنها معتقدند که بایدن باید وارد رقابت ها شود. بایدن در این ایالت طرفداران زیادی دارد و بسیاری از مقامات ایالتی آن از حامیان وی محسوب می شوند. به طور مثال شهردار چارلستون گفته است تا زمانی که بایدن تصمیمش را بگیرد، حمایتش از کاندیداتوری را اعلام نخواهد کرد.

یک دموکرات اهل کارولینای جنوبی معتقد است: «یک مناظره و چند هفته خوب پس از آن، مسئله مردم آمریکا با هیلاری را تغییر نمی دهد. وی می تواند دموکرات های رده دوم حزب را شکست دهد اما نمی تواند در انتخابات نهایی پیروز شود، حداقل براساس نظرسنجی ها. اما بایدن می تواند و به حضور او در انتخابات نیاز است.»

منبع: پولیتیکو/ مترجم: حسین هوشمند   

کلید واژه ها: بایدن کارولاینای جنوبی آیووا سندرز نیوهمشایر هيلاري كلينتون


نظر شما :