سقوط پوپولیست آمریکایی

۰۹ آبان ۱۳۹۴ | ۱۳:۴۴ کد : ۱۹۵۳۳۶۲ سرخط اخبار
 او در حال تبدیل شدن به «راک استار» جمهوری خواهان است. بنجامین کارسون، سیاه پوست، جراح سابق آمریکا حالا در قامت یک نامزد ریاست جمهوری چشم ها را به خود خیره کرده است.

مردی که توانسته است برای نخستین بار «دونالد ترامپ» پیشتاز جمهوری خواهان را در نظرسنجی ها به زیر بکشد. به اعتقاد کارشناسان، بن کارسون کسی است که می تواند به عنوان «قهرمان تی پارتی» مطرح شود. قشر تندروی جمهوری خواهان که دیدگاهی غیرقابل انعطاف درخصوص مسائل اجتماعی به ویژه در باب ازدواج دگرباش ها و سقط جنین دارند.

پس از مناظره سوم بین جمهوری خواهان، بن کارسون توانسته است برای نخستین بار خود را بالاتر از دونالد ترامپ ببیند. پایگاه خبری کنگره آمریکا در این باره نوشت: بن کارسون پس از مناظره با 32 درصد آرا در ایالت آیووا محبوب ترین نامزد جمهوری خواهان معرفی شده است. وی توانسته است با یک اختلاف 14درصدی، دونالد ترامپ را پشت سر بگذارد. این نظرسنجی همچنین نشان داد 84 درصد مردم آیووا دید مثبتی نسبت به کارسون دارند. این در شرایطی است که ترامپ پیشتر با اختلاف زیاد از سایر جمهوری خواهان در صدر نظرسنجی ها قرار داشت اما به نظر می رسد که ستاره اقبال وی در حال افول است.

با این حال بن کارسون در شرایطی پیشتاز نظرسنجی ها شده است که همچون ترامپ هیچ سابقه ای در دنیای سیاست ندارد. موسسه تحقیقاتی «بروکینگز» در گزارشی با عنوان «سال غیرسیاسی ها برای جمهوری خواهان» نوشته است: «امسال برای جمهوری خواهان، سال غیرسیاسی ها است.»

سه کاندیدای برتر این حزب، دونالد ترامپ، بن کارسون و فیورینا پیش ازاین پستی انتخاباتی یا سیاسی نداشته اند و با وجود این، عملکرد خوبی داشته اند.

این در حالی است که کاندیداهایی که پیش تر تجربه حضور در انتخابات های مختلف را داشته اند؛ از جمله سناتورها، در بهترین حالت در نظرسنجی ها، به طور موقت، در مقام دوم یا سوم قرار می گیرند.»

کارلی فیورینا، یک مدیر بازرگانی است که چند سالی است وارد عرصه سیاست شده؛ اما هنوز موفقیت خاصی در دنیای سیاست به دست نیاورده است. در این گزارش آمده است، اینکه رتبه اول تا سوم نظرسنجی ها را کاندیداهای جمهوری خواهی در اختیار دارند که هیچ یک سابقه جدی فعالیت سیاسی در حزب مطبوع شان ندارند فقط یک مفهوم دارد و آن نارضایتی عمومی از این حزب و رهبران آن است؛ اگرچه این اتفاق در قرن بیستم نیز دو بار روی داد و جمهوری خواهان تاحدی توانستند از آن بحران خارج شوند؛ اما اکنون بعید به نظر می رسد که آنان بر سر انتخاب فردی بدون هیچ تجربه کار سیاسی برای تصاحب کرسی ریاست جمهوری در انتخابات 2016 میلادی به توافق برسند.

میانه روها باختند
در شرایطی که بن کارسون توانسته است با پشت سر گذاشتن دونالد ترامپ خود را به عنوان بخت نخست جمهوری خواهان مطرح کند، روزنامه نیویورک تایمز نوشت: در روز مناظره میانه روها باختند. این روزنامه نوشت: در حالی که بن کارسون و دونالد ترامپ در روز مناظره توانستند بیشترین آرای مخاطبان نظرسنجی را به دست آورند باید گفت مارکو روبیو و تد کروز هم توانستند خودی نشان دهند و تاثیرگذار ظاهر شوند. در این شرایط اما جب بوش همچنان دور از انتظار ظاهر می شود و پس از سه مناظره نتوانسته است آرای خود را در بین جمهوری خواهان بالا ببرد.

برخی می گویند جمهوری خواهان در شرایطی با دو پیشتاز غیرسیاسی خود در صد توجه ها قرار گرفته اند که ممکن است بی تجربگی این دو در طول رقابت های انتخاباتی به ضرر آنها تمام شود. پس از مناظره، روزنامه نیویورک تایمز با ده ها نفر از جمهوری خواهانی که در آیووا زندگی می کنند و هنوز در مورد نامزد خاصی برای رای دادن در انتخابات تصمیم گیری نکرده اند، به نام نامزدهای متعددی اشاره کردند اما همگی بر اینکه نکته متفق القول اذعان کردند که ترامپ هیچ پیشرفتی نداشته و نتوانسته است نظر آنها را جلب کند.

البته این مصاحبه ها نشان می دهد که هنوز جمهوری خواهان برای انتخاب نامزد نهایی تصمیم قاطع نگرفته اند و به گزینه مشخصی نرسیده اند. این در حالی است که پاسخ های بن کارسون در روز مناظره نظر برخی سرمایه دارها را توانسته به خود جلب کند. باب کلاوس که از او به عنوان «بابِ بیلبورد» یاد می شود می گوید که کاملا در این مناظره تحت تاثیر بن کارسون قرار گرفته است. او ادامه می دهد: «به نظر من، بن کارسون به هر چه می خواسته برسد، در این شب رسید». او می گوید: « کارسون یک متفکر است، او به راحتی هر چه را می خواهد بیان کند، با یک زبان مشخص و ساده فهم اما تاثیرگذار بیان می کند». البته «جان اوپینکار»، مدیر اجرایی دانشگاه فونیکس نظری به عکس «باب بیلبورد» دارد و اعتقاد دارد در مباحث اقتصادی او نتوانسته است پاسخ قابل توجهی ارائه دهد. بیشترین انتقاد اوپینکار به بخش بحث های مالیاتی بن کارسون باز می گردد که آن را «تخت» توصیف می کند. در مقابل او بر این باور است که در مباحث اقتصادی تد کروز و مارکو روبیو شب بهتری را پشت سر گذاشته اند.

پاشنه آشیل بن کارسون
در حالی که بن کارسون توانسته است در نظرسنجی ها خود را به مرور زمان بالا بکشد، پرسشی که از او در مناظره پرسیده شد ممکن است در آینده برای او دردسرساز شود. مناظره جمهوری خواهان که در شبکه «CNBC» برگزار شد، بیشتر با محوریت اقتصاد برگزار شد. در این جلسه مجری برنامه بن کارسون، پیشتاز جمهوری خواهان در نظرسنجی ها را متهم کرد که به سود یک شرکت دارویی سخنرانی می کرده است. گفته می شود این شرکت دارویی با نام «ماناتک» به بن کارسون 7 میلیون دلار پول داده است تا در تگزاس مدعی شود که داروهای این شرکت سرطان و بیماری اوتیسم را بهبود می بخشند. «کارل کویینتانیلا» مجری «CNBC»، در این راستا بن کارسون را متهم کرد که به مدت 10 سال با این شرکت در ارتباط بوده است. به گفته ناظران این پرسش به شدت بن کارسون را آشفته کرده و وی از اساس این ادعا را رد می کند و طرح چنین موضوعی را برای شایعه سازی و به زیر کشیدن خودش می داند. او در این باره به کارل کویینتانیلا گفت: «اینها تماما موضوعات پروپاگاندایی است. من تنها چند سخنرانی برای این شرکت انجام دادم، من برای مردم دیگر هم همین کار را می کنم، اگر بخواهند سخنرانی می کنم. اینکه مطرح می شود من با آنها در ارتباط بوده ام از اساس بی پایه و پوچ است.»

رئیس مجلس نمایندگان آمریکا انتخاب شد
در شرایطی که موضوع مناظره جمهوری خواهان بحث داغ درون گروهی این حزب است، آنها در نهایت توانستند در هفته گذشته رئیس جدید مجلس نمایندگان را انتخاب کنند. به گزارش خبرگزاری رویترز، پل رایان، نماینده جمهوری خواه مجلس نمایندگان آمریکا، به عنوان رئیس جدید این مجلس، جانشین جان بینر شد. پل رایان که نماینده ویسکانسین در مجلس نمایندگان آمریکاست، روز پنج شنبه هفتم آبان، موفق شد رای 236 نماینده از مجموع 247 نماینده جمهوری خواه این مجلس را به دست بیاورد. پل رایان مانند بسیاری دیگر از جمهوری خواهان طرفدار اعمال فشارهای شدیدتر بر ایران است و گفته می شود وی از مخالفان برنامه هسته ای تهران است. او پیش از این با انتقاد از توافق اتمی میان ایران و قدرت های جهانی گفته بود که اگرچه این توافق «سرعت برنامه ایران برای ساخت سلاح هسته ای را کاهش می دهد اما مانع آن نمی شود.» خبرگزاری رویترز گزارش داده که رقیب اصلی پل رایان ۴۵ ساله برای رسیدن به این سمت، دنیل وبستر، نماینده فلوریدا بود که تنها چهار رای به دست آورد.

کالین پاول، وزیر امور خارجه دولت جورج دبلیو بوش و جیم کوپر، نماینده تنسی در مجلس نمایندگان آمریکا نیز از دیگر کاندیداهای جمهوری خواهان برای این سمت بودند که هر کدام توانستند یک رای ازآن خود کنند. نانسی پلوسی، رهبر اقلیت دموکرات نیز در این انتخابات کاندیدا شده بود که موفق شد 184 رای اعضای حزب خود را به دست بیاورد. مجلس نمایندگان آمریکا 435 عضو دارد که در دوره کنونی 247 نماینده آن از حزب جمهوری خواه و 188 نفر دیگر از حزب دموکرات هستند. این مجلس در کنار سنا، کنگره ایالات متحده آمریکا را تشکیل می دهند.

پل رایان، شصت و دومین رئیس مجلس نمایندگان آمریکا است. جان بینر، رئیس قبلی این مجلس پیش تر اعلام کرده بود که تحت فشار جناح محافظه کار حزب جمهوری خواه از سمت خود استعفا می دهد. جان بینر در نطق خداحافظی خود از مجلس نمایندگان آمریکا گفت که مسوولیت خود را «بدون حسرت و سبک بار» ترک می کند. خبرگزاری آسوشیتدپرس هم گزارش داد که پل رایان با تمجید از عملکرد جان بینر، او را «مردی متشخص و یک کلاس عملی واقعی» توصیف کرده است. رهبر اقلیت دموکرات نیز جان بینر را به خاطر «فداکاری برای مجلس نمایندگان و تعهد به ارزش هایش» ستوده است.

 

کلید واژه ها: بن کارسون مجلس نمایندگان آمریکا دونالد ترامپ جان بینر پل رایان


نظر شما :