شکست سیاست نه داعش نه اسد

فرانسه به جبهه ایران و روسیه بپیوندد

۲۵ آبان ۱۳۹۴ | ۱۶:۳۲ کد : ۱۹۵۳۷۳۳ اروپا نگاه ایرانی خاورمیانه
پیروز ایزدی تحلیلگر مسایل فرانسه در گفتاری برای دیپلماسی ایرانی می گوید: با نگاهی واقع گرایانه، سیاستمداران فرانسوی باید به این نتیجه برسند که سیاست نه اسد نه داعش شکست خورده و آن را کنار بگذارند و به ائتلاف بزرگ مبارزه با تروریسم که روسیه و ایران اعضای فعال آن هستند بپیوندند.
فرانسه به جبهه ایران و روسیه بپیوندد

پیروز ایزدی،  پژوهشگر ارشد مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام

دیپلماسی ایرانی: حمله یک مرد مسلح به رستوران پر جمعیت " کارولین" جرقه حملات تروریستی در فرانسه را رقم زد. پس از آن دست کم دو انفجار انتحاری در نزدیکی ورزشگاه "استاد دو فرانس" به قوع پیوست. ورزشگاهی که در آن محل مسابقه فوتبال آلمان وفرانسه و رییس جمهوری فرانسه نیز تماشاگر ویژه آن بود. سومین گزارش مربوط به تیراندازی دو مرد مسلح به شرکت کنندگان در یک کنسرت موسیقی در سالن "باتاکالان" بود. برخی شاهدان عینی گفته اند یکی از شلیک کنندگان فریاد سر داده: "این برای سوریه است".  این نخستین بار پس از 1946 در فرانسه " حکومت نظامی و منع رفت و آمد" اعلام و پروازها لغو شده است. تعداد کشته شدگان بیش از 120 نفر اعلام شده و فرانسوا اولاند در سراسر این کشور اعلام وضعیت اضطراری کرد و مرزهای پاریس را برای جلوگیری از فرار ترویست ها بست. او حتی سفر خود به ترکیه را برای شرکت در نشست گروه 20 لغو کرد. گفته شده داعش در وب سایت خود مسئولیت رسمی حمله به پاریس را برعهده گرفته است. پرسش این است که چرا فرانسه به هدف اول داعش تبدیل شده است؟ پاسخ آن را می توان در جمعیت مسلمان، سیاست های دولت در قبال مسلمانان و وضعیت اقتصادی فرانسه جست وجو کرد. با توجه به جمعیت 6 میلیون نفری مسلمانان در فرانسه، این کشور زمینه و بستر مناسب تری برای جذب جوانان مسلمان به گروه های تروریستی است. درواقع مسلمانان فرانسوی به خوبی در جامعه فرانسه جذب نشدند. از این رو با توجه به تبلیغات گروه های تروریستی زمینه جذب این افراد فراهم شده است. بنابراین محیط فرانسه به عنوان یک تسهیل کننده برای عضویت مسلمانان در گروه های تروریستی عمل می کند. نکته دیگر آنکه وضعیت اقتصادی، بیکاری و همچنین رکود موجود موجب محرومیت بیشتر برای جامعه مسلمانان فرانسه شده است. از طرفی سیاست های استخدامی دولت فرانسه بر این اساس قرار گرفته که اتباع مسلمان در اولویت استخدامی قرار نمی گیرند. بنابراین شرایط برای مسلمانان به لحاظ اشتغال دشوارتر می شود. که در نهایت سرخوردگی و سپس گرایش به افراطی گری و خشونت را به همراه خواهد داشت.

نکته دیگر به سیاست های دولت فرانسه در قبال سوریه مربوط می شود. با نگاهی واقع گرایانه، سیاستمداران فرانسوی باید به این نتیجه برسند که سیاست نه اسد نه داعش، شکست خورده و آن را کنار بگذارند و به ائتلاف بزرگ مبارزه با تروریسم که روسیه و ایران اعضای فعال آن هستند بپیوندند. زیرا فرانسه نمی تواند مستقل عمل کند. فرانسه دارای امکانات محدود و قدرت متوسط بود که فعالیت آن به صورت مستقل کارساز نخواهد بود.

فرانسه اکنون بیشتر به دنبال آن است که مرزهای خود را بسته و مانع از جلوگیری مهاجران به خاک خود شود. زیرا اکنون بحث هایی درباره حضور داعش در میان مهاجران مطرح است. در عین حال گروه هایی مانند جبهه ملی مواضع مبتنی بر سیاست های ضد مهاجرت با تاکید بر مساله امنیت دارند که با وقوع چنین حوادثی، زمینه تقویت مواضع این گروه ها فراهم شده است. دولت فرانسه نیز برای جلوگیری از جذب اتباع خود در گروه های تروریستی ناگزیر به اجرای سیاست های سختگیرانه مهاجرت خواهد شد.  

در نهایت آن که تروریست هایی که از سوی غربی ها و کشورهای عربی منطقه ساخته و پرداخته شده و حمایت می شوند، اکنون از محدوده کنترل خارج شده اند. مشارکت نکردن کشورهای غربی در مبارزه با تروریست ها و از همه مهمتر دست برنداشتن از حمایت های خود از آنها، باعث شده است تا آتش تروریست ها دامن حامیان خود را هم بگیرد. اقدامات تروریستی در فرانسه زنگ خطری است که برای حامیان تروریسم به صدا درآمده است. 

کلید واژه ها: فرانسه حملات تروریستی پاریس پیروز ایزدی


نظر شما :