نارضایتی مخالفان از تعیین سرنوشتشان توسط خارجی‌ها

مخالفان سوری خواستار شرکت در مذاکرات صلح هستند

۲۶ آبان ۱۳۹۴ | ۲۳:۳۰ کد : ۱۹۵۳۷۷۱ اخبار اصلی خاورمیانه
بسیاری از مقامات دولت ایالات متحده معتقدند که تنها راه برای ایجاد پیشرفت در سوریه همکاری با روسیه و ایران و سپس ارائه راه‌حلی که مورد تایید قدرت‌های بزرگ قرار گرفته به مخالفان سوری است. اما مخالفان سوری معتقدند که هیچ کس نمی‌تواند از طرف آنها مذاکره کند.
مخالفان سوری خواستار شرکت در مذاکرات صلح هستند

نویسنده: جاش روگین

دیپلماسی ایرانی: قدرت های خارجی در حال صحبت درباره این هستند که چه کسی از سوی مخالفان سوری در مذاکرات صلح صحبت کند. اما گروه های مخالف سوری خواهان انتخاب رهبر توسط خودشان هستند و برای این کار برنامه دارند.

از زمان برگزاری مذاکرات بین المللی درباره سوریه که ماه گذشته در وین برگزار شد، دیپلمات های ارشد تمام کشورهایی که در این مداخله نقش دارند در پشت صحنه درباره این که چه افراد و یا گروه هایی باید در مقابل حکومت اسد قرار داشته باشند، بحث می کردند. در حاشیه مذاکرات قبلی وین، روسیه حتی لیستی منتشر کرد که در آن نام 38 نفری که مسکو معتقد است می توانند نمایندگی مخالفان سوری را بر عهده داشته باشند، آمده بود. اما گروه های مخالف سوری می گویند انتخاب نماینده از سوی قدرت های خارجی از هیچ گونه اعتباری برخوردار نیست و در نتیجه موفقیتی نخواهد داشت.

حسان هاشمی، عضو کمیته سیاسی ائتلاف ملی سوریه، یک سازمان سیاسی متشکل از رهبران مخالف که در خارج از سوریه قرار دارند و از سوی غرب حمایت می شوند، در این رابطه می گوید: «ما خواستار مشارکت سوری ها در این فرآیند هستیم. انتخاب کسانی که در این فرآیند حضور دارند از سوی جامعه بین المللی موثر نخواهد بود چون موجب واکنش های زیادی خواهد شد.»

هاشمی عضو هیات نمایندگی مخالفان سوری بود که هفته گذشته به ایالات متحده سفر کردند. بیش از 1000 سوری در صدها نشست که در رابطه با چگونگی رسیدن به صلح برگزار شده بود، شرکت کردند. این دیدار به منظور بررسی نتیجه پروژه دو ساله گروه های سیاسی و نظامی سوری صورت گرفته بود.

این پروژه در اصل توسط شعبه موسسه بروکینگز مستقر در دوحه آغاز شد. پروژه ای که شامل علوی ها، سنی ها، کردها، سلفی ها و مسیحیان می شود. اسلام گرایان و سکولارها به طور یکسانی در این نشست شرکت داشته اند. رهبران محلی در شهرهای سوریه هم حضور داشتند. اخوان المسلمین سوریه هم شرکت داشتند. تنها گروه های بزرگی که در این جلسه ها حضور نداشته اند داعش و جبهه النصره بوده است.

سلمان شیخ که تا پیش از استعفایش مسئول پروژه دوحه بروکینگز بود گفته بود: «ذهنیت های منفی و بدبینی های گسترده ای درباره یک جا جمع کردن سوری ها وجود داشت.» وی هم اکنون مدیر اجرایی گروه شیخ است که یک شرکت مشاوره سیاسی است و همچنان بر روی این پروژه کار می کند. او می گوید این پروژه به دنبال ایجاد یک فضای خنثی برای گردهم آمدن سوری هایی است که مخالف حکومت هستند. بسیاری از این نشست ها در اسلو و استکهلم برگزار شده است. بودجه این پروژه هم توسط سوئد، بریتانیا، هلند، نروژ و کانادا تامین شده است.

هیات سوری این پروژه هفته گذشته با مقامات کاخ سفید، وزارت خارجه و سازمان ملل دیدار کردند. آنها در سازمان ملل با نمایندگان چهار کشور از پنج کشور عضو دائم شورای امنیت، شامل سامانتا پاور، نماینده ایالات متحده دیدار کردند. آنها همچنین با روسای کمیته های امور خارجی مجلس نمایندگان و روابط خارجی سنا هم دیدار داشتند.

این هیات خواستار برقراری منطقه پرواز ممنوع در سراسر کشور، آزادی زندانیان همه طرفین درگیری و مستقر شدن ناظرین بین المللی، تحریم تسلیحاتی حکومت سوریه و خروج تمام نیروهای خارجی از سوریه هستند. دولت سوریه و متحدینش احتمالاً مخالف بند آخر هستند. سوری هایی که در این پروژه حضور دارند بحثی که از سوی روسیه و ایران مبنی بر تروریست بودن همه گروه های مسلح در سوریه و به تبع آن حذف آنها از مذاکرات سیاسی مطرح می شود را رد می کنند.

بسیاری از مقامات دولت ایالات متحده معتقدند که تنها راه برای ایجاد پیشرفت در سوریه همکاری با روسیه و ایران و سپس ارائه راه حلی که مورد تایید قدرت های بزرگ قرار گرفته به مخالفان سوری است. اما مخالفان سوری معتقدند که هیچ کس نمی تواند از طرف آنها مذاکره کند. آنها می خواهند از آغاز سر میز مذاکره حاضر باشند. آنها می گویند این تنها راهی است که صلح با دوام ممکن خواهد بود.

منبع: بلومبرگ ویو/ مترجم: حسین هوشمند

کلید واژه ها: مخالفان سوري سوريه مذاكرات صلح سوريه نشست وین


نظر شما :