شرکت مردم در مراسم اربعین با وجود تهدیدات امنیتی

مراسم باشکوهی که ایرانی‌ها امنیتش را تامین کردند

۱۴ آذر ۱۳۹۴ | ۱۹:۳۰ کد : ۱۹۵۴۴۴۶ اخبار اصلی خاورمیانه
الموسوی می‌گوید: «ما اتاق عملیات مشترکی داریم که به ما امکان می‌دهد از مستشاران ایرانی که در زمینه مسائل امنیتی تخصص دارند، برای تامین امنیت زائران استفاده کنیم.»
مراسم باشکوهی که ایرانی‌ها امنیتش را تامین کردند

نویسنده: سوزانا جورج

دیپلماسی ایرانی: روز چهارشنبه میلیون ها زائر با وجود تهدیدات امنیتی در شهر مقدس عراق یعنی کربلا، گردهم آمدند تا مراسم اربعین را برگزار کنند. مراسمی که به مناسبت چهلمین روز شهادت امام شیعیان که قرن هفتم میلادی رخ داده است، انجام می شود.

بسیاری از زائرین با پای پیاده خود را از پایتخت عراق به کربلا رساندند و در طول مسیر، آنها از جاده هایی عبور می کردند که با دیوارهای ضد انفجار و سیم خاردار و ایست های بازرسی که در آن ماموران امنیتی حضور داشتند، مورد حفاظت قرار می گرفتند. سربازان و پلیس ها هم همراه با زائران که لباس سیاه به تن داشتند، بودند.

مقامات عراقی اعلام کردند که امسال امنیت به خاطر عملیات مشترک وزارت کشور، شبه نظامیان شیعه و مستشاران ایرانی، افزایش یافته است. گروه داعش، شیعیان را مورد هدف قرار می دهد چون اعتقاد دارد آنها مرتد هستند و مجازاتشان مرگ است.

رسانه های دولتی عراق روز چهارشنبه گزارش دادند که بیش از 22 میلیون زائر به کربلا سفر کردند و این رکوردی جدید برای این مراسم سالیانه بود. البته آمار دقیقی از میزان زائران در دست نیست. مقامات عراقی می گویند در مراسم سال گذشته اربعین 17 میلیون نفر در کربلا حضور داشتند.

اربعین به معنای چهلمین روز شهادت امام حسین(ع) نوه پیامبر(ص) است که در نبردی در سال 680 میلادی به شهادت رسید. در این مراسم مذهبی که یک تا چند روز طول می کشد، زائران با پای پیاده به حرم امام حسین(ع) در کربلا می روند. این تعطیلی مذهبی از سوی شیعیان سراسر جهان برگزار می شود و جمعیت های زیادی از ایران و جنوب لبنان به عراق می آیند.

در طول مسیر پیاده روی به کربلا که دو روز طول می کشد، زائران گفتند که امنیت موضوع اصلی بحث ها است که ارتباط زیادی هم با سیاست دارد. علی طاهر، زائری از بغداد می گوید: «ما یاد شهادت امام حسین (ع) را حفظ می کنیم، کسی که برای اصلاح امور به پاخاست. هم اکنون ما هم با مشکلات مشابهی روبه رو هستیم، مشکلاتی همچون فساد و عدم خدمت رسانی. دولت کنونی اعتنایی به مردم ندارد.»

مصطفی احمد 23 ساله که همراه با دوستانش از بغداد به کربلا را پیاده می رود درباره خودروهای شاسی بلندی صحبت می کند که شیشه های دودی دارند و نخبگان سیاسی کشور را جابجا می کنند. احمد می گوید: «آنها حتی به خودشان زحمت نمی دهند تا پیاده راه بروند. آنها فقط در خودروهایشان باقی می مانند و با این کار مردم را خشمگین می کنند.» تابستان گذشته اعتراضات عمومی گسترده ای در بغداد و در قسمت شیعه نشین جنوب آن به خاطر عدم ارائه خدمات عمومی، از جمله قطع مکرر برق آن هم در اوج گرمای سوزان هوا صورت گرفت.

گروه داعش کنترل قسمت های عمده ای از شمال و غرب عراق را در اختیار دارد، منطقه ای که شامل شهر رمادی در فاصله 90 مایلی (140 کیلومتری) شمال کربلا، می شود. براساس گزارش مقامات امنیتی عراقی، روز دوشنبه یک بمب گذار انتحاری زائران را در بغداد مورد حمله قرار داد و موجب کشته شدن ۹ نفر و زخمی شدن 21 نفر شد.

هاشم الموسوی، سخنگوی چتر امنیتی شبه نظامیان موسوم به نیروهای بسیج مردمی می گوید نیروهای ویژه شبه نظامیان شیعه برای تامین امنیت در کربلا مستقر شده اند. وی می گوید مستشاران ایرانی هم برای هماهنگی امور امنیتی به آنها کمک می کنند. الموسوی می گوید: «ما اتاق عملیات مشترکی داریم که به ما امکان می دهد از مستشاران ایرانی که در زمینه مسائل امنیتی تخصص دارند، برای تامین امنیت زائران استفاده کنیم.»

شبه نظامیان شیعه و مستشاران ایرانی نقشی کلیدی در کنار نیروهای امنیتی عراقی برای مبارزه با گروه داعش دارند. بسیاری از زائرانی که به کربلا می رفتند، پرچم های گروه های مختلف شبه نظامی را به همراه داشتند. احمد الطائی که به همراه پسر ۹ ساله اش از کاظمین به کربلا می رفت، می گوید: «البته که ما نمی ترسیم. امنیت 24 ساعته است و هر سال افزایش پیدا می کند، چرا باید بترسم؟ علاوه بر این اگر هم اتفاقی بیفتد ما به بهشت می رویم.»

منبع: آسوشیتدپرس/ مترجم: حسین هوشمند  

کلید واژه ها: کربلا مستشاران ایرانی اربعين عراق


نظر شما :