پنجمین سالگرد اعتراض به خاندان آل خلیفه

انقلاب بحرین؛ آتشی که خاموش نشد

۲۸ بهمن ۱۳۹۴ | ۱۷:۳۰ کد : ۱۹۵۶۵۰۴ اخبار اصلی خاورمیانه
سید الودائی، مدیر حمایت از حقوق و دموکراسی موسسه بحرین، اوضاع روز یکشنبه را به حکومتی نظام به همراه «خشونت، بازداشت و گاز اشک‌آور» توصیف کرد.
انقلاب بحرین؛ آتشی که خاموش نشد

نویسنده: الکس مک دونالد

دیپلماسی ایرانی: درگیری ها ادامه دارد و جوانان بحرینی در پنجمین سالگرد اعتراضات دموکراسی خواهی در این جزیره خلیج فارس بازداشت می شوند. تعداد نامشخصی از نوجوانان بحرینی به ادعای خبرگزاری دولتی بحرین روز یکشنبه به جرم «شورش و خرابکاری و اخلال در نظم عمومی» بازداشت شدند.

درگیری ها در منامه، پایتخت بحرین اتفاق افتاد و پلیس با پرتاب گاز اشک آور و ماشین های آب پاش با جوانانی که لاستیک آتش می زدند برخورد کرد. تعدادی از جوانان عکس های شهدای انقلاب از جمله نمر النمر، روحانی شیعه که در اوایل ژانویه توسط عربستان سعودی اعدام شد را در دست داشتند.

سید الودائی، مدیر حمایت از حقوق و دموکراسی موسسه بحرین، اوضاع روز یکشنبه را به حکومت نظامی به همراه «خشونت، بازداشت و گاز اشک آور» توصیف کرد. وی به میدل ایست آی می گوید: «نیروهای امنیتی در ورودی و خروجی تمام روستاها حضور دارند. در تمام نقاط بحرین شاهد تظاهرات بودیم.» وی در ادامه به این نکته هم اشاره می کند که «کل روستاها به خاطر مجازات دسته جمعی با گاز اشک آور مورد حمله قرار می گرفتند.»

اگرچه کشتار صورت گرفته در پادشاهی کوچک بحرین به اندازه خونریزی هایی نبود که در تظاهرات سال 2011 بهار عربی در مصر، لیبی و سوریه رخ داد، اما در این کشور که فقط 1.3 میلیون نفر جمعیت دارد، بیش از 100 نفر کشته و هزاران نفر بازداشت شده اند.

با این حال دولت بحرین مدعی است که معترضان از سوی ایران حمایت می شوند و تندروهای مذهبی به دنبال سرنگونی جامعه نسبتاً لیبرال و اصلاحات در این کشور هستند. دولت در بیانیه ای که روز شنبه منتشر کرده به توسعه سیاسی و دموکراتیک در کشور در طول 15 سال که منشور اقدام ملی ایجاد کرده است اشاره و آن را به عنوان اصلاحات پادشاه حمد بن عیسی آل خلیفه معرفی می کند.

با این حال معترضان ادعای ایجاد اصلاحات در بحرین را رد می کنند و به شکست در ایجاد کمیسیون مستقل تحقیق که در سال 2011 پس از تظاهرات اولیه از سوی دولت برای تحقیق درباره ادعای سوءاستفاده نیروهای امنیتی و نقض آزادی بیان صورت گرفته بود، اشاره می کنند.

در بیانیه مشترکی که توسط موسسه بحرین برای حقوق و دموکراسی، آمریکایی ها برای دموکراسی و حقوق بشر در بحرین و مرکز بحرین برای حقوق بشر منتشر شده، آمده است که از 26 پیشنهادی که توسط کمیسیون مستقل تحقیق منتشر شده بود تنها دو مورد عملی شده است.

در این گزارش گفته شده است که «دولت عملاً بسیاری از پیشنهادات این کمیسیون را تضعیف کرده است از جمله جرم بازداشت خودسرانه به خاطر مخالفت آرام، جرم محدود کردن آزادی بیان در مجامع عمومی و خصوصی و عدم مسئولیت پذیری نیروهای امنیتی و ادامه یافتن شکنجه ها تا همین امروز.» سید احمد می گوید: «ادعای دولت در اجرای کامل نظرات کمیسیون مستقل تحقیق به دور از حقیقت است.»

براساس گزارش کمپین مخالفت با تجارت تسلیحات، بریتانیا از فوریه 2011 قراردادی به ارزش 65 میلیون دلار با بحرین دارد و تسلیحاتی همچون مسلسل، تفنگ، مهمات ضد زره و ماشین های ضد شورش به این کشور فروخته است که در جریان سرکوب های داخلی مورد استفاده قرار گرفته اند.

قبل از آغاز شورش ها، قراردادهای تسلیحاتی بحرین با بریتانیا در طول سه سال ارزشی کمتر از 9 میلیون دلار داشت. علاوه بر این بریتانیا قرار است اولین پایگاه دریایی «شرق سوئز» در طول چهار دهه اخیر را در بندر مینا سلمان احداث کند.

براساس گفته های لین لیندسی، سفیر انگلیس در بحرین، بریتانیا در این پایگاه 1650 پرسنل نظامی، 45 ناوشکن، 23 ناوچه، چهار مین یاب، هشت هواپیمای تورنادو و سه هلیکوپتر مرلین مستقر خواهد کرد.

همچنین در بریتانیا، لرد آویبوری، عضو مجلس اعیان که یکی از مهمترین منتقدین روابط بریتانیا با بحرین بود، روز یکشنبه در سن 87 سالگی فوت کرد. آویبوری سال گذشته گفته بود که دیر یا زود تغییر رژیم در بحرین اتفاق خواهد افتاد. وی گفته بود: «مردم بحرین مخالف پایگاه دریایی بریتانیا هستند و این مسئله را به عنوان چراغ سبز بریتانیا به بحرین برای ادامه دادن استبداد و ظلم می بینند.»

منبع: میدل ایست آی/ ترجمه: تحریریه دیپلماسی ایرانی/20

کلید واژه ها: بحرین انقلاب بحرين بهار عربي


( ۱ )

نظر شما :