خوشحالی مردم از توقف درگیری‌ها

آرامش بر سوریه حاکم شد

۰۹ اسفند ۱۳۹۴ | ۱۷:۳۰ کد : ۱۹۵۶۷۸۹ اخبار اصلی خاورمیانه
ساکنین و مبارزان حلب و دمشق به طور بی سابقه‌ای شبی آرام داشتند. عبدالرحمن عیسی، سرباز ۲۴ ساله سوریه به خبرگزاری فرانسه می‌گوید: «نمی‌توانم این حقیقت را که از توقف جنگ خوشحال هستم، پنهان کنم. اگر این وضعیت ادامه پیدا کند شاید بتوانم به خانه برگردم.»
آرامش بر سوریه حاکم شد

دیپلماسی ایرانی: بر اساس گزارش ها جبهه های نبرد میان نیروهای حامی دولت و شورشیان در سوریه روز شنبه، ساعاتی پس از آتش بس سازمان ملل در وضعیت آرامی قرار دارد. این توافق که میان ایالات متحده و روسیه در اوایل هفته مورد مذاکره قرار گرفته موجب برقراری اولین آتش بس در این جنگ 5 ساله شده است. اما شک و شبهه ها درباره این که این آتش بس تا چه زمان دوام می آورد یا چگونه می تواند به صورت گسترده اجرایی شود، وجود دارد. همچنین درگیری های مرزی میان نیروهای داعش و کردها در نزدیکی مرز ترکیه در نیمه شب رخ داده است. این آتش بس شامل داعش و جبهه النصره که هر دو از سوی سازمان ملل تروریستی محسوب می شوند، نیست.

دولت سوریه و روسیه اعلام کرده اند که حملات نظامی شان علیه «تروریست ها» را متوقف نخواهند کرد، این در حالی است که رهبر جبهه النصره روز جمعه از شورشیانش خواست که حمله علیه نیروهای بشار اسد را متوقف نکنند و همچنان به نبرد ادامه دهند. جبهه النصره در بیانیه خود تاکید کرده است که آتش بس را قبول ندارد و به جنگ ادامه می دهد. گزارش ها از حومه شرقی دمشق و شمال حلب که در هفته های اخیر صحنه حملات نیروهای دولتی و حملات هوایی روس ها بود، نشان می دهد که فضا در این مناطق آرام شده است.

خبرگزاری دولتی سانا گزارش داده است که شورشیان منطقه شرقی دمشق را گلوله باران کرده اند اما بدون خسارت بوده است. این خبرگزاری همچنین اعلام کرده است یک راکت از سوی داعش در منطقه دیرالزور پرتاب شده که موجب کشته شدن سه کودک شده است و یک بمبگذار انتحاری داعش هم موجب کشته شدن شش نفر در حماه شده است.

دیده بان حقوق بشر سوریه که در لندن مستقر است گزارش می دهد که تیراندازی هایی در غرب سوریه شنیده می شود اما آتش بس پابرجا است. رامی عبدالرحمن، مدیر این گروه می گوید: «در دمشق وحومه آن برای اولین بار در طول این سال ها آرامش حکفرما شده است. در لاذقیه، پایگاه هوایی حمیمیم آرام است و هواپیماها فعالیتی ندارند.» این پایگاه هوایی محل انجام حملات هوایی روس ها به نیروهای مخالف است.

تلاش های سازمان ملل برای انجام مذاکرات صلح

ارتش روسیه روز شنبه اعلام کرد که تمامی فعالیت هایش در سوریه را به خاطر آتش بس به مدت یک روز متوقف کرده تا بمباران اشتباهی صورت نگیرد. سرگئی رودوسکی، نماینده عالی ستاد کل نیروهای مسلح روسیه به خبرنگاران می گوید: «در 27 فوریه پرواز هواپیماهای روسی متوقف شده است.»

تلاش های بین المللی برای پایان دادن به جنگ در حالی صورت می گیرد که استفان دی میستورا، فرستاده سازمان ملل به سوریه روز جمعه به خبرنگاران گفت اگر همه طرفین به توافق پاییند باشند و اجازه رسیدن کمک های بشردوستانه به مردم را بدهند، مذاکرات صلح در 7 مارس از سر گرفته خواهد شد.

در همین رابطه نشستی در پشت درهای بسته روز شنبه در ژنو برگزار شد تا در زمینه نظارت بر آتش بس و مذاکرات صحبت شود. مسکو و واشنگتن در مرکز عملیاتی سازمان ملل حضور دارند تا بر روی اقدامات یکدیگر نظارت داشته باشند. دی مستورا می گوید این مهم است که تمامی رویدادها تحت کنترل باشند و واکنش نظامی باید آخرین گزینه باشد.

شاید بتوانیم به خانه بازگردیم

ساکنان و مبارزان حلب و دمشق به طور بی سابقه ای شبی آرام داشتند. عبدالرحمن عیسی، سرباز 24 ساله سوریه به خبرگزاری فرانسه می گوید: «نمی توانم این حقیقت را که از توقف جنگ خوشحال هستم، پنهان کنم. اگر این وضعیت ادامه پیدا کند شاید بتوانم به خانه برگردم.»

عمار الرای، دانشجوی پزشکی 22 ساله در دمشق می گوید: «صادقانه باید بگویم که از آرامشی که دیشب پابرجا بود شگفت زده شدم. فکر می کنم این اولین باری بود که بدون شنیدن صدای تیراندازی از خواب بیدار شدم.»

در شمال سوریه یک شورشی مستقر در نزدیکی حلب به رویترز می گوید که نیروهای حامی دولت به یک روستا که در کنترل ارتش آزاد سوریه است، تیراندازی کردند. وی می گوید شرایط هم اکنون آرام است اما بسیاری از شورشی ها انتظار دارند که دولت آتش بس را به بهانه حمله به جببه النصره که در کنار دیگر شورشی ها در حال مبارزه است، نقض کند.

منبع: میدل ایست آی/ ترجمه: تحریریه دیپلماسی ایرانی/20

کلید واژه ها: سوریه آتش بس جنگ سوریه


( ۱ )

نظر شما :