دیگر فلسطین دغدغه اعراب نیست

رویایی به اسم وحدت عربی

۱۷ اسفند ۱۳۹۴ | ۱۵:۳۰ کد : ۱۹۵۶۹۸۱ اخبار اصلی خاورمیانه
نویسنده خبر: مرسی عطا الله
مرسی عطاء الله می‌نویسد: روحیه وحدت عربی در سال‌های اخیر به شدت تضعیف شده است، دلیل آن هم چیزی جز سرکوب‌های شدید اجتماعی توسط حکام عرب و ناتوانی از عبور از دیوارهای بلندی که به دور خود کشیده‌ایم، نیست.
رویایی به اسم وحدت عربی

دیپلماسی ایرانی: با وجود این که اصولا فاصله رویا تا واقعیت زیاد است و در همین راستا امیدها به ایجاد وحدت عربی تبدیل به رویا شده است، اما همچنان کورسوی امیدی برای احیای وحدت عربی وجود دارد.  

روحیه وحدت عربی در سال های اخیر به شدت تضعیف شده است، دلیل آن هم چیزی جز سرکوب های شدید اجتماعی توسط حکام عرب و ناتوانی از عبور از دیوارهای بلندی که به دور خود کشیده ایم، نیست.

تا قبل از سال های اخیر قضیه فلسطین توانسته بود برای بیش از نیم قرن حداقلی از روحیه وحدت عربی را ایجاد کند، به اعتقاد من این روحیه می تواند اکنون با ایجاد صفی واحد در برابر تروریسم احیا شود. اگر چه تناقض های بسیاری در میان اعراب وجود دارد و دیدگاه های کشورهای مختلف عربی در مسائل سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی بسیار با یکدیگر متفاوت است و به این ترتیب وحدت عربی رفته رفته می رود به رویایی دست نیافتنی تبدیل شود.

با این حال امت عرب می تواند از مخاطرات موجود نهایت استفاده را ببرد و برای احیای روحیه وحدت عربی گام های موثری را بردارد تا زمینه مناسبی به وجود آید تا امت عرب بتوانند از مزایای اقتصادی و اجتماعی آن بهره برداری کنند و بر اختلافات و تناقضات خود غلبه کنند.

در گذشته هدف از ایجاد طرح امت عرب تسریع در گشودن مرزها و ایجاد تضمیمی برای آزادی حرکت های اجتماعی و انتقال آسان تر کالاها و افراد از مرزهای یکدیگر بود، اما محدودیت های جنگ با تروریسم سبب شد تا امکان ایجاد چنین موازنه ای وجود نداشته باشد و کشورها نتوانند مرزهای خود را بگشایند. همچنین شاهدیم که مرزها در برخی از کشورهای عربی به جای آن که محلی برای گسترش همکاری های اقتصادی و اجتماعی باشد، به جایی برای فعالیت های تروریستی تبدیل شده است. مساله ای که سبب شده است تا حکومت ها نه تنها اقدام به بستن مرزها کنند بلکه ایست های بازرسی ایجاد کنند و دستگاه های هشدار در طول مرزها مستقر کنند. امیدواریم حداقل این کارها بتواند جبهه ای واحد علیه تندروی ایجاد کند و امت عربی از خلیج فارس گرفته تا شمال آفریقا را در صفی واحد قرار دهد.

مثلی وجود دارد که می گوید برای هر بحرانی فرصتی وجود دارد و از حل بحران ها می توان افق های گسترده تر را یافت و به سمت آینده ای بهتر حرکت کرد، این مهم است که هوشیارانه عمل کنیم و همه اعتماد خود را به کار گیریم تا بتوانیم ضمن غلبه بر تروریسم مصالح عمومی امت عرب را تحقق بخشیم!

منبع: الاهرام / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

مرسی عطا الله

نویسنده خبر

مرسي عطا الله، روزنامه‌نگار و تحليلگر مشهور مصري است كه معاون اسبق سخنگوي ارتش مصر و رئيس اسبق شوراي اداري روزنامه الاهرام بوده است.

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: وحدت عربی امت عرب


نظر شما :