اتحادیه عرب با عربستانی‌ها هم‌صدا نیست

اقدام شورای همکاری علیه حزب‌الله و سوء استفاده اسرائیل

۱۸ اسفند ۱۳۹۴ | ۱۱:۳۰ کد : ۱۹۵۶۹۹۳ اخبار اصلی خاورمیانه
مکرم محمد احمد می نویسد: درباره تصمیم اتحادیه عرب بر سر قرار گرفتن حزب الله در فهرست گروه های تروریستی ظن غالب بر این است که چنین اتفاقی نمی افتد و این مساله برای مدتی نامعلوم به تعویق می افتد.
اقدام شورای همکاری علیه حزب‌الله و سوء استفاده اسرائیل

دیپلماسی ایرانی: آن طور که به نظر می رسد اتحادیه عرب نمی تواند همانند شورای همکاری خلیج فارس به اجماع برسد تا حزب الله را وارد فهرست گروه های تروریستی کند. برخی رسانه ها گزارش دادند که در نشست وزاری کشور عضو اتحادیه عرب در تونس وزیر کشور عراق در اعتراض به تلاش اعضای اتحادیه علیه حزب الله جلسه را ترک کرد، وزیر کشور الجزایر نسبت به این تصمیم اعتراض کرد و وزیر کشور لبنان نیز از هر گونه رای منفی به حزب الله و موضعی که موجب شود این حزب وارد فهرست گروه های تروریستی شود، امتناع کرد. به این دلیل می توان گفت که اتحادیه عرب آمادگی ندارد همانند شورای همکاری خلیج فارس اقدام مشابهی را علیه حزب الله انجام دهد و آن را وارد فهرست گروه های تروریستی کند. اعضای اتحادیه برای این که شکافی در میانشان به وجود نیاید موافقت کردند که جلسه خود را به 10 مارس به تعویق بیندازند. در جلسه ای که قرار است اعضای اتحادیه عرب جانشین دکتر نبیل العربی، رئیس فعلی اتحادیه را که ریاستش بر اتحادیه عرب رو به پایان است، تعیین کنند.

درباره ریاست جدید اتحادیه عرب، آن طور که بر می آید همگی توافق دارند که نامزدی از مصر با اکثریت آرا ریاست این اتحادیه را بر عهده بگیرد. وزارت امور خارجه مصر تا زمانی که وزرای اتحادیه عرب موضعی رسمی درباره رئیس جدید خود اتخاذ نکند از بردن نام رئیس جدید این اتحادیه امتناع خواهد کرد.

درباره تصمیم اتحادیه عرب بر سر قرار گرفتن حزب الله در فهرست گروه های تروریستی این اتحادیه نیز ظن غالب بر این است که چنین اتفاقی نمی افتد و این مساله برای مدتی نامعلوم به تعویق می افتد. شاید این کار سبب شود فرصت بیشتری فراهم آید تا بحران به وجود آمده بر سر حزب الله میان اعضا حل شود و اتحادیه عرب دچار شکاف نشود. در این میان امریکایی ها و اسرائیلی ها وارد مرحله سوء استفاده از این وضعیت شده اند.

اسرائیلی ها از مدت ها پیش خود را آماده جنگی تمام عیار علیه حزب الله می کنند تا تهدید امنیتی این حزب علیه اسرائیل را که همچنان تهدیدی جدی است از میان بردارند. آن طور که اسرائیل می گوید حزب الله بیش از یک صد هزار موشک در اختیار دارد و از قدرت نظامی بالایی در حد یک ارتش متوسط برخوردار است، به اعتقاد آنها بحران فعلی به وجود آمده علیه حزب الله می تواند به سود آنها تمام شود. امریکایی ها نیز می خواهند از تهدید اسرائیل سوء استفاده کنند و تلاش می کنند بحرانی مصنوعی به وجود آورند تا از وضعیت داخلی لبنان نهایت استفاده را ببرند تا بیش از پیش به حزب الله فشار بیاورند تا در جنگ خودخواسته اسرائیل علیه لبنان فرصت های پیروزی حزب الله کم شود.  

طبیعتا اسرائیلی ها که یدی طولا در خدعه و نیرنگ دارند تلاش می کنند از توافق اعضای شورای همکاری خلیج فارس علیه حزب الله نهایت سوء استفاده را کنند و به بهانه مبارزه با تروریسم به همراه امریکایی ها علیه حزب الله جنگ تازه ای راه بیندازند.

می توان امیدوار بود با تعویق جلسه اتحادیه عرب رایزنی ها میان حزب الله با کشورهای عربی افزایش یابد و از تنش به وجود آمده کاسته شود و فرصت ماجراجویی و رفتارهای خصمانه اسرائیل علیه حزب الله که بی شک نه تنها لبنان بلکه کل خاورمیانه را وارد جنگ جدیدی خواهد کرد، از بین برود.

منبع: الاهرام / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: اتحادیه عرب فهرست گروه های تروریستی حزب الله


نظر شما :