اقدامات سعودی‌ها علیه لبنان تا کجا پیش خواهد رفت؟

حزب‌الله لبنان هدف شمشیر عربستان

۲۴ اسفند ۱۳۹۴ | ۱۹:۳۰ کد : ۱۹۵۷۱۴۰ اخبار اصلی خاورمیانه
اقدامات عربستان علیه حزب‌الله به همین جا ختم نخواهد شد. عربستان همه تلاش خود را به کار خواهد بست تا در نشست‌ها و کنفرانس‌های بین‌المللی نیز لبنان را محکوم کرده و قدرت آن را در مقابل سایر احزاب و گروه‌ها در لبنان تضعیف کند.
حزب‌الله لبنان هدف شمشیر عربستان

دیپلماسی ایرانی: در ۱۴۵-مین دوره نشست وزرای خارجه اتحادیه عرب، خلیل بن احمد آل خلیفه ایران را متهم به قاچاق تسلیحاتی کرد که بر آتش تعارضات فرقه گرایانه در منطقه می دمد. وی همچنین حزب الله لبنان را که مورد حمایت ایران است، متهم به تروریسم کرد. این اظهارت یک روز پس از آنکه شورای همکاری خلیج فارس، حزب الله را گروهی تروریستی معرفی کرد و اقدامات آن را عامل بی ثبات کننده در منطقه خوانده بود، صورت گرفت.

علی رغم اختلاف نظرهایی که میان اعضای شورای همکاری خلیج فارس در این زمینه وجود داشت، قطعنامه نهایی به اتفاق آراء تصویب شد. پیشنهاد عمان این بود که تنها شاخه نظامی حزب الله به عنوان گروه تروریستی معرفی شود. به گفته یکی از مقاماتی که خواسته نامش فاش نشود، گفتگوهای زیادی میان اعضای شورا صورت گرفته و در این دور، عمان انعطاف بسیار بیشتری در محکوم کردن ایران از خود نشان داده است.

به گفته وزیر کشور لبنان، حزب الله و سپاه پاسداران ایران در 2015 در میزبانی و آموزش شیعیان کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس بویژه کویت، بحرین، عربستان و امارات در خاک لبنان با یکدیگر همکاری داشته اند.

این اظهارات عمان را که پیوندهای اقتصادی و سیاسی قابل توجهی با تهران دارد و در حال گسترش آن است، رنجانده است. مسقط هم اکنون محکوم به این شده است که به ایران اجازه داده که از مرز خود برای تسلیح حوثی ها در یمن استفاده کند. بنابراین در این شرایط به نفع مسقط نبود که با عربستان و کویت و دیگر کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در مورد حزب الله درگیر شود. در نتیجه، عمان با به رسمیت شناحتن نگرانی های این کشورها، اجازه داد که قطعنامه مذکور در شورا به تصویب برسد.

قطر نیز از تصویب این قطعنامه با وجود احتمال تاثیر منفی آن برای آزادسازی برخی از شهروندان خود در جنوب عراق که به دست گروه های شیعی اسیر شده اند، حمایت کرد. قطر که همواره با جنبش های اسلامی نظیر اخوان در پیوند نزدیک بوده، به خوبی از سطح وفاداری ایدئولوژیک در جنبش های سیاسی اسلامی و نزدیکی آنها به دولت های اسلامی آگاهی دارد. طبیعی است که قطر حاضر نیست منافع خود و رابطه تاریخی قطر با عربستان را فدای گروهی مانند حزب الله کند.

سرمقاله روزنامه قطری اریحا در دهم مارس نیز به خوبی نشان می داد که حزب الله در میان کشورهای عرب منطقه از جمله لبنان هیچ جایگاهی ندارد.

شدت یافتن مواضع عربستان علیه حزب الله به دنبال پخش ویدئویی در بیست و چهارم فوریه صورت گرفت که از سوی ارتش یمن از مقر حوثی ها کشف شده بود. این ویدئو نشان می داد که یک مستشار نظامی لبنانی با سربازان حوثی ها در مورد حملات انتحاری در عربستان صحبت می کرد.

در بیست و یکم فوریه نیز رسانه های عربستانی مدعی آغاز محاکمه یک گروه جاسوسی شدند که با ایران در ارتباط بوده اند و شامل دو تبعه افغانستانی، 30 تبعه عربستانی و یک ایرانی است.

مقامات عربستانی که بارها اعلام کرده اند قصد تحریم لبنان را ندارند، در نشست ها و جلسات خود به کرات تاکید کرده اند که با مردم لبنان مشکلی ندارند و تنها با حزب الله به عنوان گروهی با هویت سیاسی و نظامی مشکل دارند. بنابراین تصمیم به قطع کمک نظامی به ارتش لبنان یا امتناع از اقامت شهروندان لبنانی در کشورهای حاشیه خلیج فارس را می توان به نوعی اقدامی برای تنبیه آن دسته از مقامات لبنانی دانست که از حزب الله حمایت می کنند. این تصمیم در واقع به قصد تحریک لبنان برای تحت فشار قرار دادن حزب الله صورت گرفته است.

اقدامات عربستان علیه حزب الله به همین جا ختم نخواهد شد. عربستان همه تلاش خود را به کار خواهد بست تا در نشست ها و کنفرانس های بین المللی نیز لبنان را محکوم کرده و قدرت آن را در مقابل سایر احزاب و گروه ها در لبنان تضعیف کند.

منبعالمانیتور / ترجمه: تحریریه دیپلماسی ایرانی/ 25 

کلید واژه ها: لبنان حزب الله لبنان عربستان عربستان و لبنان


نظر شما :