حضور کردها تبعات سیاسی دارد

عملیات شاق آزادسازی موصل

۰۸ فروردین ۱۳۹۵ | ۱۴:۳۰ کد : ۱۹۵۷۱۸۷ اخبار اصلی خاورمیانه
بسیاری از کارشناسان نظامی می گویند تا زمانی که استان الانبار به طور کامل پاکسازی نشود امکان پس گرفتن موصل نیست.
عملیات شاق آزادسازی موصل

دیپلماسی ایرانی: حیدر العبادی، نخست وزیر عراق بر آغاز عملیات آزادسازی موصل تاکید دارد در حالی که امریکایی ها می گویند که عملیات آزادسازی موصل دست کم تا پایان سال جاری میلادی به طول خواهد انجامید. اما آزادسازی موصل چندان کار ساده ای نیست. عبادی بر حضور نیروهای داوطلب مردمی عمدتا شیعی تاکید دارد در حالی که سنی ها و امریکایی ها و کشورهای عربی به ویژه عربستان سعودی و همچنین ترکیه با حضور آنها در این عملیات مخالفند. در عین حال چگونگی حضور کردها نیز در این عملیات محل بحث است. کردها با دولت بغداد اختلافات سنگین دارند و می خواهند در ازای حضورشان در این نبرد امتیازاتی بگیرند.

به گزارش روزنامه العرب، چاپ لندن، ژنرال جوزف دانفورد در این باره می گوید: «مقدمات عملیات پس گیری موصل آغاز شده و فرماندهان نظامی در وزارت دفاع امریکا در حال بررسی طرح عراقی ها برای آغاز این عملیات هستند.»

بسیاری از کارشناسان نظامی می گویند تا زمانی که استان الانبار به طور کامل پاکسازی نشود امکان پس گرفتن موصل نیست.

پاتریک مارتین، پژوهشگر متخصص در امور عراق در مرکز مطالعات جنگ در واشنگتن در این باره می گوید: «آزاد شدن موصل به مثابه سیلی محکمی به صورت تندروها محسوب می شود.»

این در حالی است که جنگ بازپس گیری الرمادی، مرکز استان الانبار در سال گذشته میلادی نشان داد که کار نیروهای عراقی سخت است و در عملیات موصل نیز مسئولیت شاقی بر گردنشان است. در آن عملیات گردان های 73 و 76 که متشکل از بهترین نیروهای ارتش عراق هستند مشارکت داشتند. در پنج ماه اخیر با وجود حمایت هوایی نیروی هوایی امریکا و امکانات نسبتا مناسب نظامی و توانایی های نسبتا بالای نیروهای نظامی عراقی پیشرفت اندکی در میدان نبرد علیه داعش مشاهده شده است. این مساله نشان می دهد که عملیات پس گرفتن شهری به وسعت و بزرگی موصل از دست داعش کار چندان ساده ای نیست. در موصل در حدود یک میلیون نفر زندگی می کنند. همچنین شهر موصل پنج برابر رمادی وسعت دارد. این نشان می دهد تا چه اندازه کار آزادسازی موصل از دست داعش سخت و طاقت فرسا است.  

این در حالی است که حضور نیروهای پیشمرگ کرد در این نبرد گریزناپذیر است اما حضور آنها هزینه های سیاسی بسیاری در بر دارد.

کاثلین هیکس، مسئول سابق در پنتاگون که در حال حاضر در مرکز مطالعات استراتژیک و بین المللی کار می کند در این باره می گوید: «فکر می کنم که انتظار واشنگتن این باشد که بیشتر نیروهایی که در عملیات آزادسازی موصل شرکت می کنند، کرد باشند اما این مساله ما را در برابر تبعات سیاسی بسیاری قرار می دهد.»

برای عبادی کار چندان ساده ای نیست که فرماندهی عملیات موصل را به کردها بدهد، او اصرار دارد که فرماندهی عملیات حتما بر عهده نیروهای ارتش عراق باشد. وی همچنین اصرار دارد در عملیات آزادسازی موصل نیروهای داوطلب مردمی نیز حضور داشته باشند. این بدان معنا است که فرماندهی عملیات بر عهده شیعیان خواهد بود.

یک تحلیلگر سیاسی عراقی که نخواست نامش فاش شود در این باره می گوید: «عملیات آزادسازی موصل نباید زیاد طول بکشد تا مبادا کشته های انسانی بسیاری بر جای بگذارد یا خسارت های سنگینی به شهر تاریخی موصل وارد کند.»

 

تحریریه دیپلماسی ایرانی /11

کلید واژه ها: عملیات آزادسازی موصل


نظر شما :