یک منبع آگاه روسی به ایلاف گفت:

ارتباط تصمیم پوتین با تجزیه سوریه و ماجراجویی های عربستان

۲۷ اسفند ۱۳۹۴ | ۱۳:۳۰ کد : ۱۹۵۷۲۸۶ اخبار اصلی خاورمیانه
ولادیمیر پوتین به این باور رسیده است که نیروهای پیمان عربی در راس آنها عربستان سعودی همان طور که قبلا هم اعلام کرده اند به طور جدی درصدد ورود نظامی به سوریه هستند.
ارتباط تصمیم پوتین با تجزیه سوریه و ماجراجویی های عربستان

دیپلماسی ایرانی: به نظر می رسد تصمیم روسیه برای خروج نیروهایش از سوریه و ایجاد شبه کشوری برای علوی ها در سواحل سوریه به واقعیتی گریزناپذیر تبدیل شده است، همچنین این تصمیم نشان از عدم تمایل روسیه برای رویارویی نظامی با عربستان سعودی دارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایلاف، وابسته به جریان لیبرال مخالف حکومت عربستان سعودی که مقر آن در لندن است، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه به این باور رسیده است که نیروهای پیمان عربی در راس آنها عربستان سعودی همان طور که قبلا هم اعلام کرده اند به طور جدی درصدد ورود نظامی به سوریه هستند.  

در همین رابطه منابع آگاه به ایلاف گفتند که تصمیم پوتین برای بیرون کشیدن نیروهای روسیه از خاک سوریه به این دلیل اتخاذ شده است که وی به این باور رسیده که پیمان عربی، در راس آنها عربستان سعودی خود را آماده کرده اند تا عملیات زمینی گسترده ای را علیه داعش و در صورت لزوم علیه نیروهای نظامی بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه انجام دهند با این هدف که منطقه های امنی را در مرکز و شرق سوریه ایجاد کنند. به گفته این منابع روسیه احتمال می دهد در صورت شکست تلاش های دیپلماتیک برای حل بحران سوریه برخوردی نظامی در سوریه با نیروهای عربستان صورت بگیرد. همچنین گفته می شود که ولادیمیر پوتین تصمیم گرفته است که حوزه نفوذ در سوریه را با عربستان سعودی تقسیم کند.

 این منابع همچنین تاکید می کنند که وساطتی غربی در روزهای اخیر با هدف توافق بر سر تقسیم نفوذ میان روسیه و عربستان صورت گرفته است و در عین حال منابع نفی نمی کنند که مشابه چنین هماهنگی ای میان روسیه و امریکا نیز صورت گرفته باشد.

بی شک مشاوران پوتین عواقب این عقب نشینی ناگهانی را بررسی کرده اند برای همین یک منبع آگاه روسی که نخواست نامش فاش شود می گوید که آن چه برای روسیه مهم است حفظ منافع و نفوذش در مناطق حاشیه دریای مدیترانه است. به گفته آنها تجزیه سوریه و ایجاد منطقه کنفدرالی به امری گریزناپذیر تبدیل شده و مذاکرات مستقیم و غیرمستقیمی در این رابطه با عربستانی ها نیز انجام شده است.

این منبع روسی که مسئولی در دولت روسیه نیز هست همچنین تجزیه سوریه را به هیچ وجه بعید نمی داند و می گوید ایجاد «شبه کشوری علوی» در سواحل سوریه به امری گریزناپذیر تبدیل شده که این شبه کشور به طور کامل به روسیه وابسته خواهد بود و از منافع و ناوگان و فرودگاه های نظامی روسیه محافظت خواهد کرد.

این مسئول روسی از بردن نام رئیس این دولت علوی احتمالی که احتمالا در سواحل سوریه تشکیل خواهد شد، خودداری کرد اما گفت که روسیه هیچ خط قرمزی ندارد بر سر این که چه کسی ریاست این منطقه را بر عهده داشته باشد. سرنوشت بشار اسد نیز ممکن است از طریق انتخابات و توافقاتی که میان طرف های مورد منازعه سوریه با اشراف جامعه جهانی به دست خواهد آمد، مشخص شود.

از سوی دیگر برخی منابع آگاه به ایلاف گفته اند که رئیس جمهوری سوریه تصمیم روسیه برای خروج از کشورش را از طریق رسانه ها فهمیده و هیچ هماهنگی ای از قبل با او در این زمینه نشده که باعث شده است از این تصمیم شوکه شود.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: سوریه روسیه


نظر شما :