عوارض جانبی تحریم‌های اقتصادی را نادیده نگیرید

استفاده مکرر از تحریم؛ خطری برای آمریکا

۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۵ | ۱۳:۳۶ کد : ۱۹۵۸۱۵۵ آمریکا پرونده هسته ای ترجمه برگزیده
معاون وزارت خزانه‌داری آمریکا معتقد است که تحمیل تحریم‌های اقتصادی بدون حمایت بین‌المللی از آن، می‌‌تواند بر جایگاه بین‌المللی آمریکا اثر منفی داشته و برتری سیستم مالی آمریکا در جهان را به چالش بکشد.
استفاده مکرر از تحریم؛ خطری برای آمریکا

نویسنده: جان هادسون 

دیپلماسی ایرانی: اگرچه رئیس جمهور اوباما اغلب به حربه تحریم های اقتصادی برای تحت فشار قرار دادن مخالفان و تغییر رفتار آنها متوسل می شود، یکی از مقامات ارشد وزارت خزانه داری روز جمعه نسبت به استفاده بیش از اندازه از این ابزار هشدار داد. به گفته وی استفاده بیش از حد از تحریم های اقتصادی می تواند به پویایی اقتصادی آمریکا و متحدان آن ضربه بزند.

به گفته آدام ژوبین، معاون وزارت خزانه داری در امور تروریسم و اطلاعات مالی، تحریم ها نوشداروی هر بحران سیاست خارجی نیست و نمی تواند همه مشکلات را حل کند. ژوبین در سخنرانی خود در مرکز امنیت آمریکای نوین گفت: «حتی زمانی که تحریم ها از کارایی برخوردار هستند نیز باید با عوارض جانبی منفی آنها رو به رو شویم.»

ژوبین که عمیقا درگیر پروژه تحریم ایران به دلیل برنامه هسته ای آن و پیگیری تامین مالی غیرقانونی شبکه تروریستی داعش بوده، معتقد است که بسیاری از جنبه های منفی تحریم ها روشن است. به گفته ژوبین «تحریم ها می تواند خطر اقدامات تلافی جویانه از سوی دولت های خارجی را افزایش دهد. آنها می توانند روابط دیپلماتیک خود را با ما قطع کنند و فعالیت های تجاری خود را کاهش دهند.»

به گفته وی خطرات دیگری نیز وجود دارد که در وهله اول چندان آشکار نیستند. خطر استفاده مکرر از ابزار تحریم می تواند سیستم مالی آمریکا، به عنوان شریان اصلی اقتصاد جهانی را به قدری برای تجارت های خارجی پیچیده و دشوار کند که آنها ترجیح بدهند که به دنبال شیوه هایی نوین برای تجارت در خارج از بازار آمریکا بروند.

ژوبین معتقد است که تحمیل تحریم های اقتصادی بدون حمایت بین المللی از آن، می تواند بر جایگاه بین المللی آمریکا اثر منفی داشته و برتری سیستم مالی آمریکا در جهان را به چالش بکشد. اگر آمریکا برتری جهانی سیستم مالی خود را از دست بدهد، در واقع اهرم فشار اقتصادی خود را که به آن در کارآمدی تحریم ها کمک می کند، از دست خواهد داد.

هشدارهای ژوبین در حالی مطرح شده است که جمهوری خواهان علی رغم پایبندی ایران به تعهدات خود طبق توافق، به دنبال تصویب تحریم های جدید علیه ایران هستند. سناتور مارکو روبیو از فلوریدا و مارک کرک از ایلینویز لایحه ای را پیشنهاد کرده اند که ایران را از دسترسی به سیستم مالی آمریکا و استفاده از دلار در مبادلات خارجی خود به خاطر آزمایشات موشکی اخیر محروم می کند. آنها آزمایش موشک های بالستیک از سوی ایران را نقض قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل می دانند.

در حالی که بسیاری از قانونگذاران به توافق هسته ای که منجر به آزادسازی نزدیک به 100 میلیارد دلار از دارایی های بلوکه شده ایران در بانک های خارجی می شود انتقاد دارند، مقامات ایرانی معتقدند که لغو و تعلیق تحریم های بین المللی تاثیری حداقلی بر وضعیت اقتصادی ایران داشته است. به طور مثال، بانک های اروپایی از ترس مورد تحریم آمریکا واقع شدن، در بازگشایی خطوط اعتباری برای ایران احتیاط می کنند و این موضوع اقتصاد ایران را متاثر می کند.

روز جمعه ولی الله سیف، رئیس بانک مرکزی ایران نیز که برای شرکت در اجلاس بهار صندوق بین المللی پول و بانک جهانی به واشنگتن سفر کرده بود، گلایه های پیشین را تکرار کرد.

منبع: فارن پالسی / ترجمه: تحریریه دیپلماسی ایرانی / 25

انتشار اولیه: دوشنبه 30 فروردین 1395 / انتشار مجدد: یکشنبه 12 اردیبهشت 1395

کلید واژه ها: ایران و آمریکا تحریم های غرب توافق هسته ای


نظر شما :