در صورت شکست توافق اتحادیه اروپا با آنکارا

یونان به جای ترکیه میزبان پناهندگان می‌شود؟

۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۵ | ۱۲:۳۰ کد : ۱۹۵۸۷۸۵ اخبار اصلی خاورمیانه
برخی منابع آگاه و نزدیک به مذاکرات درونی اتحادیه اروپا می‌گویند که این طرح مطرح شده که در صورتی که دولت ترکیه دستور به گشودن مرزهایش در قبال پناهندگان دهد، جزایری در یونان مرکز اصلی پذیرش پناهجویان شوند.
یونان به جای ترکیه میزبان پناهندگان می‌شود؟

دیپلماسی ایرانی: به دلیل نگرانی های رو به افزایش بر سر احتمال شکست توافق اتحادیه اروپا با ترکیه بر سر مساله پناهندگان، روسای جمهور و نخست وزیرهای تعدادی از کشورهای اروپایی در حال بررسی پیشنهادهای جایگزین این توافق هستند.

به گزارش روزنامه العرب، چاپ لندن، روزنامه بیلد آلمان گزارش داده است که برخی منابع آگاه و نزدیک به مذاکرات درونی اتحادیه اروپا می گویند که این طرح مطرح شده که در صورتی که دولت ترکیه دستور به گشودن مرزهایش در قبال پناهندگان دهد و دوباره اجازه دهد که آنها روانه اروپا شوند، جزایری در یونان مرکز اصلی پذیرش پناهجویان شوند. بر اساس این طرح پناهندگان در این جزیره ها ثبت نام می کنند و از آن جا چگونگی انتفال شان از طریق یونان به دیگر نقاط اتحادیه اروپا مورد بررسی قرار می گیرد و سپس در صورت تایید منتقل می شوند.

روزنامه بیلد سپس به نقل از یکی از وزرای اتحادیه اروپا که نام آن را ذکر نکرده آورده است که این پیشنهاد پناهندگان معلق مانده در این جزایر را نیز شامل می شود و علاوه بر آن این امکان را می دهد که آن دسته از پناهجویانی که تقاضای پناهندگی شان رد شده و نمی خواهند به کشورشان باز گردند به این جزایر بیایند و به طور مستقیم دوباره از آن جا یا تقاضای پناهندگی دهند یا پرونده پناهندگی خود را مجددا بررسی کنند. به نوشته این روزنامه در صورتی که توافق صورت گرفته میان ترکیه با اتحادیه اروپا بر سر پناهندگان متوقف شود و به شکست بینجامد، کمک های مالی اتحادیه اروپا به ترکیه نیز متوقف خواهد شد و به جای آن این کمک ها به یونان داده خواهد شد.

نزدیک به دو ماه پیش اعضای اتحادیه اروپا و آنکارا توافق کردند در صورتی که ترکیه مرزهای خود را به روی پناهندگان ببندد و از هجوم پناهندگان به سمت اروپا جلوگیری کند و همچنین برخی دیگر از شرایط اتحادیه اروپا را بپذیرد چهار میلیارد دلار کمک مالی به ترکیه داده شود و همچنین روادید برای شهروندان ترکیه برای سفر به کشورهای عضو شینگن را نیز لغو کنند. همچنین امتیازهای ویژه تجاری و گمرکی برای ترکیه در نظر بگیرند.

کارل جیورج فیلمن، نماینده حزب دموکرات مسیحی در پارلمان آلمان که آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان رهبری آن را بر عهده دارد، درباره احتمال عدم پایبندی رجب طیب اردوغان به توافق انجام شده میان اتحادیه اروپا با ترکیه بر سر پناهندگان گفت: «در این صورت ما باید تدابیر دیگری بیندیشیم. مثلا حفاظت بیشتر از مرزهای خارجی اتحادیه اروپا و فرستادن مطالبات پناهندگی از سوی پناهندگان غیر قانونی به جزایر یونان و نه به خاک یونان تا پناهندگان از آن جزایر تقاضای پناهندگی خود را دنبال کنند.»

لازم به یادآوری است که رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه روزی که خواست استعفای نخست وزیر خود، احمد داوود اوغلو را بپذیرد گفت که با تقاضای اتحادیه اروپا بر سر تعدیل قوانین مبارزه با تروریسم در ترکیه در مقابل لغو روادید برای شهروندان ترکیه مخالفت می کند و آن را مغایر منافع ترکیه می داند. این موضوع یکی از بندهای مهم در توافق ترکیه با اتحادیه اروپا در زمان نخست وزیری داوود اوغلو بود.

 

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: اتحادیه اروپا یونان ترکیه


نظر شما :