حالت فوق‌العاده در فرانسه مجددا تمدید شد

۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۵ | ۲۱:۳۵ کد : ۱۹۵۸۸۴۱ سرخط اخبار

پارلمان فرانسه به تمدید حالت فوق العاده اعمال شده در این کشور از زمان حملات تروریستی نوامبر سال گذشته تا پایان ژوئیه سال جاری میلادی به منظور پوشش مسابقات فوتبال 2016 اروپا و تور دوچرخه سواری جاده ای فرانسه رای موافق داد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، مجلس سنا فرانسه با اکثریت آراء این برنامه را تائید کرد به طوری که 309 تن از نمایندگان به تمدید این برنامه رای موافق دادند و تنها 30 تن از آنها که عمدتا از احزاب کمونیست و طرفدار محیط زیست بودند، رای مخالف دادند.

این حالت فوق العاده ابتدا به دنبال حملات تروریستی 13 نوامبر سال گذشته میلادی در پاریس که در آن 130 تن کشته شدند اعمال شد و سپس در فوریه امسال به مدت سه ماه تا 26 مه تمدید شد.

بخشیی از این حالت فوق العاده به پلیس اجازه می دهد تا افرادی را که رفتارشان تهدیدی برای امنیت و نظم عمومی است، در بازداشت خانگی نگه دارد.راما براساس تازه ترین تمدید این حالت فوق العاده، پلیس دیگر حق ندارد بدون دستور دادگاه وارد خانه ها شود. پلیس فرانسه از نوامبر سال گذشته میلادی که این حالت فوق العاده اعمال شد اجازه داشت تا بدون مجوز دادگاه به خانه مظنونین حمله کند.

برنارد کازنوو، وزیر کشور فرانسه گفت: چنین حملاتی دیگر مصلحت عملیاتی گذشته را ندارند چرا که اکثر مکان های شناسایی شده تاکنون مورد تحقیق و بازرسی قرار گرفته اند.

وی تاکید کرد: اقدامات احتیاطی نمی توانند به طور کامل این تهدید را برطرف کنند. همزمان بااینکه ما آماده استقبال از تعداد گسترده ای از بازدید کنندگان خارجی برای مسابقات فوتبال 2016 اروپا می شویم، چالش های امنیتی پیچیده تر خواهد شد.

این در حالی است که لیگ حقوق بشر فرانسه از تمدید حالت فوق العاده انتقاد کرده و گفت: دولت به حالت فوق العاده اعتیاد پیدا کرده است. این اقدام بیانگر تمایل به شرایطی است که در آن ما تحت این روش حکومت زندگی می کنیم و امیدواریم که زنان و مردان کشورمان فراموش کنند که دفاع از آزادی هایمان نیز یکی دیگر از راه های اساسی مبارزه با تروریسم است.

دولت پاریس اواسط آوریل سال جاری میلادی گفت: از نوامبر سال گذشته که حالت فوق العاده در فرانسه اعمال شده حدود 3500 بازرسی صورت گرفته، دست کم 56 مظنون بازداشت شده و 69 تن تحت حبس خانگی قرار گرفته اند.

سازمان دهندگان مسابقات فوتبال 2016 اورپا می گویند، انتظار می رود حدود دو میلیون تماشاچی برای دیدن این مسابقات که از 10 ژوئن تا 10 ژوئیه برگزار خواهد شد به فرانسه بیایند. میلیون ها تماشاگر نیز قرار است برای مسابقات دوچرخه سواری "تور دو فرانس" که از دوم تا 24 ژوئیه برگزار می شود حاضر شوند.

کلید واژه ها: فرانسه داعش


نظر شما :