ناگفته‌های هفته از زبان دیپلماسی ایرانی:

از افزایش نیروهای جبهه النصره تا دعوای سران اماراتی بر سر ایران

۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۵ | ۱۶:۳۰ کد : ۱۹۵۹۰۶۴ اخبار اصلی خاورمیانه
افزایش نیروهای جبهه النصره، دعوای سران اماراتی بر سر ایران، تکذیب سفر آیت الله سیستانی به لندن، تلفات سنگینی تروریست‌ها در خان طومان و تصمیم امریکا به فروش جنگنده به نیجریه از جمله ناگفته‌های این هفته دیپلماسی ایرانی هستند.
از افزایش نیروهای جبهه النصره تا دعوای سران اماراتی بر سر ایران

دیپلماسی ایرانی: "ناگفته های هفته از زبان دیپلماسی ایرانی" نام مجموعه ای است که هر آخرهفته منتشر می شود. در این مجموعه اخباری که عموما در مقاله ها، یادداشت ها، منابع خبری، روزنامه ها و پایگاه های خبری جهان منتشر می شوند و از چشم بسیاری از خبرگزاری ها و منابع خبری دور می مانند، استخراج شده و در اختیار خوانندگان قرار می گیرد:

 

مقتدا صدر در قم

با وجود این که وزارت امور خارجه کشورمان سفر رسمی مقتدا صدر به ایران و دیدارش با مقامات عالی رتبه کشورمان را رد کرده بود، اما یک منبع آگاه به دیپلماسی ایرانی گفت که مقتدا صدر به ایران سفر کرده و در قم به سر می برد.

به گفته این منبع مقتدا صدر در حال حاضر بنا دارد تا اطلاع ثانوی در قم بماند و قصد بازگشت به عراق را ندارد.

 

تکذیب سفر آیت الله سیستانی به لندن

در حالی که برخی رسانه های عراقی ادعا کرده بودند که آیت الله سیستانی به لبنان و از آن جا به لندن برای درمان رفته است، یک منبع نزدیک به دفتر ایشان در گفت وگو با دیپلماسی ایرانی این خبر را رد کرد و گفت که به هیچ وجه آیت الله سیستانی از عراق خارج نشده است.

این منبع این ادعاها را کار رسانه های معاندی دانست که برای خارج کردن آیت الله سیستانی از عراق تلاش می کنند تا به این ترتیب اثرپذیری سیاسی ایشان کم رنگ شود.

در رسانه های عراقی ادعا شده بود که آیت الله سیستانی بعد از تشدید بیماری سرطان پروستات به لبنان رفته و از آن جا عازم لندن شده است.

 

دست رد عربستان برای هر گونه پا در میانی با ایران

یک منبع آگاه به دیپلماسی ایرانی گفت که عربستان سعودی هر گونه پا در میانی میان ریاض و تهران را رد می کند و حاضر نیست به هیچ وجه آرامشی در روابط دو طرف به وجود آید.

این منبع آگاه همچنین گفت که مقامات کشورهای متعدد غربی و عربی و حتی پاکستانی و روسی پیشنهاد پا در میانی میان ایران و عربستان را داده اند اما طرف عربستانی تمامی این پا در میانی ها را رد کرده و حاضر نشده است که از در گفت وگو و مصالحه با ایران در آید. به گفته این منبع طرف های عربستانی مستقیم و غیرمستقیم گفته اند که در حال حاضر به دنبال تنش زدایی در روابط با ایران نیستند.

 

تلفات سنگین تروریست ها در خان طومان

با وجود این که رسانه های حامی مخالفان اسد ادعا می کنند که در نبردهای اخیری که در روستای خان طومان شده ارتش سوریه و نیروهای وفادار به بشار اسد خسارت های سنگینی متحمل شده اند، روزنامه لبنانی النهار گزارش داد که خسارت های مخالفان سوری نیز کم نبوده و آنها نیز خسارت های سنگینی را متحمل شده اند. به نوشته این روزنامه، منابع رسانه ای غربی توانسته اند به اطلاعاتی دست پیدا کنند که ثابت می کند خسارت هایی که مخالفان اسد در نبرد خان طومان دیده اند اگر بیشتر از تلفات نیروهای وفادار به بشار اسد نباشد، کمتر از آنها نیست و در بهترین حالت برابر است.

 

جبهه النصره در خط مقدم جنگ سوریه

روزنامه لبنانی النهار گزارش داد که نبردهای این روزهای سوریه عموما با فرماندهی و با همراهی نیروهای عضو جبهه النصره، شاخه القاعده در سوریه، صورت می گیرد و در بیشتر محورها این جریان است که میدان دار جنگ با ارتش سوریه، نیروهای حزب الله و دیگر نیروهای وفادار به بشار اسد است.

به نوشته این روزنامه حمایت کشورهای ترکیه، قطر و برخی از دیگر کشورهای عربی حوزه خلیج فارس و همچنین حمایت های جسته و گریخته یا غیرمسقتیم عربستان سبب شده است تا جبهه النصره میدان دار مبارزه با ارتش بشار اسد شود و حتی به سلاح های پیشرفته دست پیدا کند.

 

افزایش نیروهای جبهه النصره

روزنامه العرب، چاپ لندن گزارش می دهد که تمایل مخالفان بشار اسد برای پیوستن به جبهه النصره در ماه های اخیر به شدت افزایش یافته است. به نوشته این روزنامه پیروزی های میدانی ای که این شبکه تروریستی در ماه های اخیر به ویژه در اطراف حلب به دست آورده سبب شده است تا بسیاری از تروریست ها برای پیوستن به این گروه تروریستی تمایل نشان دهند. به نوشته العرب بسیاری از نیروهای داعش و دیگر گروه های تروریستی در حال جدا شدن از شبکه های تروریستی خود هستند و به جبهه النصره پیوسته اند.

 

نگرانی کویتی ها از قدرت گرفتن وهابی ها

یک منبع نزدیک به آیت الله طبرسی، یکی از علمای شیعه مقیم کویت به دیپلماسی ایرانی گفت: «مقامات کویتی از رشد وهابیت در کشورشان به شدت نگرانند و از این که می بینند در برابر رشد روز افزون آنها توانایی مقابله ندارند، ناراضی اند.»

این منبع در ادامه افزود: «دولت کویت به هیچ وجه آزاری را متوجه شیعیان نمی کند و قصد آزار آنها را هم ندارد. به شدت هم از اوضاعی که پیش آمده نگران است. کویتی ها به صراحت می گویند که نسبت به امنیت ملی و آینده کشورشان نگرانند. می گویند فتنه ای طایفه ای علیه کویتی ها در کار است.» وی در ادامه می افزاید: «بعد از حوادث تروریستی در مسجد امام صادق (ع) مقامات کویتی به شدت نگران شدند. آنها به خوبی احساس کردند که فضای تروریسم بر کشور سایه انداخته و سلفی ها و وهابی ها در حال تشدید اوضاع هستند و می خواهند کویت را به هم بریزند، برای همین مجبور شدند تا اندازه ای فضا را امنیتی کنند.»

 

تصمیم امریکا به فروش جنگنده به نیجریه

محمد بخاری، رئیس جمهوری نیجریه در کنفرانس امنیتی بین المللی نیجریه گفت: «ارتش نیجریه در تعامل با شهروندان به حقوق بشر احترام می گذارد و این شرطی است که ایالات متحده برای ما گذاشته تا در صورت رعایت کردن آن با تقاضای ما برای فروش جنگنده و سلاح به نیجریه موافقت کند.»

ایالات متحده در زمان دولت گودلاک جاناتان، رئیس جمهوری سابق نیجریه به دلیل نگرانی از زیر پا گذاشتن موازین حقوق بشری فروش اسلحه به نیجریه را متوقف کرد.

مسئولان امریکایی به خبرگزاری رویترز گفته اند که واشنگتن قصد دارد 12 جنگنده A-29 سوپر توکانو در صورت موافقت کنگره به نیجریه بفروشد.

 

دعوای مقامات اماراتی بر سر ایران

یک منبع آگاه اماراتی به دیپلماسی ایرانی گفت: «شیخ محمد بن راشد، امیر دبی حاضر نشده است که سامانه پرداخت ویزای دبی را به ابوظبی بدهد و این مساله به اختلافی میان دبی و ابوظبی تبدیل شده است.»

این منبع آگاه همچنین گفت: «امیر دبی به شدت به ایران علاقه دارد. او در شیراز تحصیل کرده و با خلق و خوی ایرانی ها آشنا است. ایرانی ها را دوست دارد و به شدت تمایل دارد روابط دبی و تهران حفظ شود. به همین دلیل با امیر ابوظبی و وزیر امور خارجه، عبدالله بن زاید به اختلاف خورده است. امیر دبی می گوید حاضر نیست به خاطر جاه طلبی های امرای امارات روابط بین المللی کشور به ویژه دبی را بر باد دهد. به همین دلیل با دادن سامانه صدور روادید مسافران دبی به ابوظبی مخالفت می کند که این مساله به یک چالش جدی در امارات تبدیل شده است.»

 

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: دبی نیجریه آیت الله سیستانی جبهه النصره


نظر شما :