جبران تنش با واشنگتن در بهبودی روابط با مسکو

اردوغان با امریکا قهر کرد به طرف روسیه آمد

۰۱ تیر ۱۳۹۵ | ۱۲:۳۴ کد : ۱۹۶۰۳۰۰ اخبار اصلی خاورمیانه
مکرم محمد احمد می‌نویسد: تلاش‌های اردوغان برای بهبود روابط با روسیه در حالی صورت می‌گیرد که روابط امریکا و ترکیه به دو دلیل به شدت تیره شده است.
اردوغان با امریکا قهر کرد به طرف روسیه آمد

دیپلماسی ایرانی: نشانه های موجود حاکی از آن است که روابط ترکیه و روسیه رو به بهبود گراییده است، بعد از آن که رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه به مناسبت روز ملی روسیه پیام تبریک به ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه فرستاد به نظر می رسد که روابط دو کشور از جبهه تخاصم فاصله گرفته است. رئیس جمهوری ترکیه این پیام را در ضیافت افطاری ای که به مناسبت ماه مبارک رمضان برگزار کرده بود و از سفیر روسیه برای شرکت در آن دعوت شده بود، به او داد. او نیز وقتی که به مسکو بازگشت این پیام را به رئیس جمهوری روسیه تسلیم کرد.

تلاش های اردوغان برای بهبود روابط با روسیه در حالی صورت می گیرد که روابط امریکا و ترکیه به دو دلیل به شدت تیره شده است: یکی به دلیل رد مکرر واشنگتن به تقاضای اردوغان برای ایجاد منطقه پرواز ممنوع در مرز ترکیه و سوریه که به دلیل حماقت های اردوغان آن منطقه به شدت متشنج شده است! دومی خشم رو به افزایش ترک ها از روابط خوب و نزدیک امریکایی ها با کردها که به مرز هم پیمانی رسیده است، به گونه ای که کرد ها در عملیات زمینی مشترک با حمایت نیروی هوایی امریکایی و پیمان مبارزه با داعش تلاش می کنند به شهر رقه که ابوبکر البغدادی آن را پایتخت خلافت خود اعلام کرده بود، برسند.

برای همین می توان گفت که هدف ترک ها از بهبود روابط با روسیه و کاستن از تنش های نظامی که بر همکاری های تجاری و گردشگری شان با این کشور در پی حادثه سقوط جنگنده روسی به شدت تاثیر گذاشته بود جبران رویارویی شان با ایالات متحده و فشار به واشنگتن بر سر موارد ذکر شده است. کاملا روشن است که روس ها نیز در مقابل تلاش می کنند بر اردوغان تاثیر بگذارند و از درجه دشمنی او با بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه در بحران سوریه بکاهند. به همین دلیل بسیاری انتظار دارند که روابط میان اردوغان با بشار اسد نیز بعد از دوره ای که دو طرف به مرز جنگ با یکدیگر رسیدند، بهبود یابد. به ویژه که اردوغان در جبهه داخلی نیز به شدت تحت فشار است تا عملیات نظامی ای که علیه سوریه در پیش گرفته را متوقف کند و اجازه ندهد دخالت های نظامی او در سوریه جهت عکس به خود بگیرد و هزینه های سنگینی را متحمل ترکیه کند. البته کسی نمی داند تحول به وجود آمده در مواضع ترکیه به معنای تغییر دیدگاه های اردوغان با هدف خروج از انزوایی که خود بر خود در نتیجه غرور و استبدادش تحمیل کرده نیز خواهد بود یا اهداف دیگری را دنبال می کند. به ویژه که این روزها می بینیم فرصتی را در برابر خود باز می بیند تا مسئولیت اشتباهاتش را که منجر به تنش در روابط ترکیه با امریکایی ها و روس ها و سوری ها و کردها و ارمنی ها و اروپایی ها به ویژه بعد از به رسمیت شناختن نسل کشی ارامنه توسط پارلمان آلمان به وجود آمده، و مصری هایی که با قاطعیت همه تلاش های ترکیه برای دخالت در امور داخلی مصر را رد می کنند و معتقدند که ترکیه پناهگاه امنی برای اخوان المسلمین به وجود آورده تا از آن جا عملیات توطئه آمیز خود را رهبری کنند، متوجه احمد داوود اوغلو، نخست وزیر سابق ترکیه کند.

در این جا باید یادآور شد که احتمال آن می رود که بعد از میانجی گری عربستان میان مصر و ترکیه و تقاضای آن از مصر برای انجام اقداماتی که بر اساس آن ترکیه بتواند به توقف فعالیت هایی که امنیت ملی مصر را تهدید می کند، اقدام کند، ممکن است به بهبود روابط ترکیه و مصر نیز بینجامد. این احتمال وجود دارد که ترکیه به تقاضای مصر پاسخ مثبت دهد و جلوی فعالیت شبکه تلویزیونی تبلیغاتی اخوان المسلمین علیه حکومت مصر را بگیرد.

 

منبع: الاهرام / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: رجب طیب اردوغان ترکیه روسیه امریکا


نظر شما :