بایدن: هر جا بتوانیم، در برابر ایران می‌ایستیم

۰۷ تیر ۱۳۹۵ | ۲۰:۲۹ کد : ۱۹۶۰۵۷۸ سرخط اخبار

معاون رئیس جمهور آمریکا در مصاحبه تفصیلی با شبکه بلومبرگ، در مورد موضوعات مختلف از جمله عربستان، عراق، ایران و سوریه صحبت کرد.

به گزارش فارس، «جو بایدن» معاون رئیس جمهور آمریکا در مصاحبه با شبکه بلومبرگ در مورد موضوعات مختلف از جمله وضعیت عراق، بحران سوریه و همچنین تلاش واشنگتن برای مقابله با نفوذ منطقه ای ایران صحبت کرد.

حکومت عراق باید فدرالی شود

وی که با «چارلی رز» صحبت می کرد، ابتدا در ارتباط با آنچه به پیشنهاد بایدن در مورد تجزیه عراق معروف شده، گفت: «من در مورد تجزیه صحبت نکردم. منظور من یک سیستم فدرال بود و هنوز هم تصور می کنم که این تنها راه است. اینکه بغداد پایتخت باشد و بر مرزها و سیاست خارجی کنترل داشته باشد و هریک از مناطق، که عبارتند از منطقه سنی، منطقه کردی و منطقه شیعی که در جنوب بغداد واقع شده، از خودمختاری مشابه برخودار باشند، درست مانند خودمختاری ای که کالیفرنیا دارد. کالیفرنیا گشت ایالتی خودش را دارد. در کالیفرنیا پلیس فدرال حضور ندارد. دلاور هم پلیس ایالت خودش را دارد. استدلال من این بود که کردها هرگز به پلیس شیعه اجازه نمی دهند کردستان را اشغال کند. سنی ها هم اجازه نخواهند داد.»

بایدن در پاسخ به این سوال که آیا امکان آزادی شهر موصل در 6 ماه باقی مانده از دولت باراک اوباما وجود دارد یا نه، گفت: «بستگی دارد. به چندین مورد مربوط به امور نظامی بستگی دارد. در عین حال این امر به نخست وزیر هم بستگی دارد و من همواره در این رابطه با (حیدر) العبادی (نخست وزیر عراق) صحبت کرده ام... او خواهان بیش از پیش فدرال شدن سیستم است و به این مسئله باور دارد.»

معاون رئیس جمهور آمریکا گفت مهمترین چالشی که عبادی با آن روبروست، همراه کردن عشایر و کردها در نبرد با داعش است. وی همچنین دولت عراق را از وارد کردن نیروهای بسیج مردمی به شهر فلوجه بر حذر داشت. بایدن تأکید کرد که کشورهای جهان باید به عراق در بازسازی شهرهای آزادشده کمک کنند، چراکه در غیر آنصورت به زودی گروه های افراطی تازه ای در این شهرها پا می گیرند. 

همه به آمریکا می گویند "لنگش کن"

بایدن در ادامه در پاسخ به سوال چارلی رز در مورد سفر «محمد بن سلمان» جانشین ولیعهد عربستان به آمریکا و مخالفت ریاض با توافق هسته ای با ایران و بی میلی آن ها به مشارکت در نبرد علیه داعش، گفت: «خوب، بگذار بی پرده صحبت کنم. اولا، هیچ وقت نمی شد آن ها را جنگجویانی پای کار دانست. دوما، برای من جالب است که همه دنیا آماده است که کنار گود بنشیند و بگوید خوب آمریکا لنگش کن... اینکه ما کنار می ایستیم و شما بروید آنچه را که لازم است انجام دهید، بجنگید، مذاکره کنید یا هر چیز دیگر.»

معاون رئیس جمهور آمریکا سپس در مورد این شاهزاده سعودی گفت: «تصور می کنم محمد بن سلمان به قول مسیحی ها دارد به این مکاشفه می رسد که چرا به نفع عربستان سعودی نیست که به منطقه به چشم یک بازی حاصل جمع صفر با ایران نگاه کند.»

وی با بیان اینکه شاید بتوان نشانه های این تغییر را در یمن شاهد بود، گفت اینکه ایران توافق هسته ای را پذیرفت و مثلا رآکتور اراک را با سیمان پر کرد و خیلی کارهای دیگر را که پیشتر تصور نمی شد، پذیرفت، سعودی ها را غافلگیر کرد. به گفته وی، ریاض به این نتیجه رسید که در این زمینه بیش از این فشار نیاورد، اما در عین حال این سوال را از آمریکا پرسید که «آیا حاضرید که بخش دوم توافق، مبنی بر اینکه "اگر شما (ایران) از تروریسم حمایت کنید، با شما مقابله خواهیم کرد" را اجرا کنید؟»

هرجا بتوانیم به اقدامات ایران پاسخ می دهیم

بایدن در پاسخ به این سوال که آیا واشنگتن حاضر است با فعالیت های منطقه ای ایران برخورد کند، گفت: «بله، الان داریم همین کار را می کنیم... مدرکش هم تمام اقداماتی است که ما داریم برای ردگیری محموله های تسلیحاتی انجام می دهیم. مدرکش این است که زمانی که ایرانی ها خواستند به یمن تجهیزات ارسال کنند، ما آنجا را محاصره دریایی کردیم و گفتیم نه.»

وی افزود: «می دانید، ما به قیمت احتمال وقوع جنگ، تعهد سازمان ملل مبنی بر اینکه هیچ کس نباید (به یمن) سلاح بفرستد را اجرا کردیم. هرجا بتوانیم، پاسخ می دهیم. این یک روند است. این یک روند است، روندی که در حال ارتقا است.»

ترکیه اگر می تواند خودش در سوریه منطقه پرواز ممنوع ایجاد کند

معاون رئیس جمهور آمریکا سپس در انتقاد از ترکیه گفت: «می دانید، اوضاع مقداری اینطور است که شما مدام از این طرف و آن طرف چیزهایی می شنوید. مثلا اینکه؛ خوب من دائما با سران ترکیه دیدار می کنم، یادم می آید که آن ها از من می پرسیدند که چرا ما (در سوریه) منطقه پرواز ممنوع ایجاد نمی کنیم یا این کار را یا آن کار را انجام نمی دهیم. من هم گفتم که خوب شما خودتان عضو ناتو هستید. شما دقیقا در مرز (با سوریه) قرار دارید، شما این هواپیماهای لوکس را دارید، چرا از آن ها استفاده نمی کنید؟ و آن ها سکوت کردند. من گفتم که شما نمی خواهید خودتان وارد عمل شوید، نمی خواهید خودتان کسی باشید که این کار را انجام می دهد.»

او در پاسخ به این سوال که چرا آمریکا نسبت به ایجاد منطقه پرواز ممنوع در سوریه بی میل است، گفت: «به دو دلیل. اولا که این کار هزینه مالی زیادی می طلبد. ببین، رئیس جمهور در اتاق عملیات به ژنرال هایمان گفت "تک تک گزینه ها، از جمله استفاده از قوای نظامی یا هرچیری که تصور می کنید نتیجه می دهد را به من بگوئید." آن ها گفتند که ایجاد منطقه پرواز ممنوع یک اشتباه بزرگ است.»

وی افزود: «شما هیچ جا ندیده اید که نظامیان بگویند که ما باید نیروهای بیشتری به آنجا اعزام کنیم... ما داریم آرام آرام داعش را و همچنین النصره را تضعیف کنیم تا بتوانیم فوری ترین تهدید برای منافع ایالات متحده را نابود کنیم.»

بایدن گفت واشنگتن در تلاش است تا از طریق راهکار دیپلماتیک، بشار اسد رئیس جمهور سوریه را از قدرت کنار بگذارد. او تأکید کرد که همواره مخالف مداخله نظامی در کشورها بوده و به عنوان نمونه در مورد لیبی معتقد بوده است که با کنار رفتن معمر قذافی، این کشور با ناآرامی و تجزیه مواجه می شود. 

نمی توان اسد را از راه نظامی کنار زد

او در مورد مداخله نظامی در سوریه گفت: «برای آنکه با اسد برخورد کنیم، باید با روسیه و ایران هم برخورد کنیم. روسیه توان آتش قدرتمندی آنجا دارد. روسیه سامانه راداری ای در سوریه مستقر کرده که بخش بزرگی از کشور را تحت پوشش دارد. بنابراین، باید برویم و تأسیسات روس ها را هم هدف قرار دهیم. باید برویم و هواپیماهای روس ها را هم هدف قرار دهیم. می توانیم این کار را انجام دهیم. موفق هم می شویم. اما از شما می پرسم، آیا ارزشش را دارد؟»

معاون رئیس جمهور آمریکا در پاسخ به این سوال که آیا ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه دارد پیروز می شود، گفت که پوتین در سوریه در مخمصه افتاده و نمی داند چطور آن را حل کند. بایدن همچنین گفت اقتصاد روسیه در حال سقوط آزاد است و مسکو میلیاردها دلار هزینه جنگ در سوریه و اوکراین را می پردازد، به همین جهت نمی توان وی را برنده دانست. 

نیروهایی که آموزش دادیم با النصره همکاری می کنند

وی در پاسخ به این سوال که چرا واشنگتن به بمباران مواضع گروه های مورد حمایت آمریکا در سوریه توسط روسیه واکنشی نشان نداده، به همکاری آن ها با جبهه النصره اذعان کرد. بایدن گفت: «ببینید، النصره که یک سازمان تروریستی است، دارد با برخی از آن هایی که ما آموزش دادیم، همکاری می کند، چراکه همه آن ها علیه صدام (منظور بایدن اسد است) می جنگند. همه آن ها مخالف صدام (اسد) هستند. بنابراین، توجیه روس ها این است که "ما داریم به النصره حمله می کنیم." خوب، خسارت جنبی به نیروهایی که ما داریم از آن ها حمایت می کنیم، واقعی است.»

بایدن گفت که واشنگتن بر مواردی که اثر فوری بر منافع آمریکا دارد، متمرکز است. به گفته او، در حال حاضر مهمترین مسئله نابود کردن داعش است. 

چطور می خواهیم اسد را کنار بزنیم؟

معاون رئیس جمهور آمریکا سپس در پاسخ به چارلی رز که عنوان کرد که افراد زیادی هستند که می گویند آمریکا باید اسد را کنار بزند، گفت: «خوب وقتی مقامات را تحت فشار قرار می دهید، آن ها هم می گویند که خوب از ما می خواهید با اسد چه کنیم؟ کنار بزنیمش؟ خوب، چطور باید این کار را کرد؟ خوب، می گوئید از موشک های "تاماهوک" استفاده کنید. یعنی از ما می خواهید که اعلام جنگ کنیم؟ خوب پس عراق را در نظر بگیرید، آیا قرار است باز هم 100 هزار نیرو به آنجا (سوریه) اعزام کنیم؟ این چیزی است که از من می خواهید؟ چارلی، تو بگو که آخر این کار چه می شود؟ می دانی، به فرض که شما سناتور چارلی رز باشی. به من بگو که آخرش چه می شود؟» 

بایدن بعد از این ابراز استیصال در مورد سوریه، گفت که واشنگتن اکنون بر چند کار متمرکز است. اولا تقویت کمک های بشردوستانه و ثانیا تلاش برای رسیدن به راهکار مسالمت آمیز و تشکیل دولتی جدید در سوریه و سوما شکست دادن داعش.

بالاخره بغدادی را هدف قرار خواهیم داد

معاون رئیس جمهور آمریکا در پاسخ به این سوال که آیا ابوبکر البغدادی سرکرده داعش بالاخره بازداشت یا کشته می شود، گفت: «بگذار اینطور بگویم که ما نهایتا تمام بازیگران بزرگ آن ها از جمله نفر آخرشان را خواهیم گرفت... فکر می کنم فقط بحث زمان است... ما داریم هر کاری از دستمان برمی آید بر ردیابی، شناسایی آن ها و یافتن راهی برای هدف قرار دادن تمام موانع راهکار مسالمت آمیز، انجام می دهیم.»

کلید واژه ها: بایدن پرواز ممنوع منطقه پرواز ممنوع


نظر شما :